Avarn Security tar over vaktholdet på Color Line på tre ukers varsel
Vekterne på Color Line blir med tilbake til Avarn Security etter at Securitas sa opp kontrakten fra 1. mai. – Det skal bli godt å få litt stabilitet igjen, sier hovedtillitsvalgt Jason Kannemeyer.
Jason Kannemeyer, hovedtillitsvalgt i PSS Maritime.
Brian Cliff Olguin
ane.borrud@lomedia.no
En uke etter at Securitas sitt flyplass-selskap STAS sa opp avtalen med Avinor for sikkerhetskontrollen ved flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim, kom nyheten om at Securitas også sier opp kontrakten med Color Line fra 1. mai.
– Reiselivsbransjen er som kjent spesielt rammet av koronapandemien, og sviktende passasjergrunnlag hos Color Line har medført at våre leveranser, spesielt ved ombordtjenesten og ISPS, har vært så godt som fraværende det siste året, opplyser Securitas til Aktuell Sikkerhet.
Mye delt: Thor har vært permittert fra Color Line i over et år: – Det er tragisk hele greia
2019: Fra Nokas til Securitas til PSS Securitas
Fram til 2019 hadde Nokas, som nå heter Avarn Security, hatt vaktholdet for Color Line. Etter en anbudsrunde vant Securitas vaktholdet på land og om bord, og startet opp 1. desember 2019.
Det ble ikke tatt godt imot i Arbeidsmandsforbundet at Securitas satt bort deler av kontrakten til underentreprenøren PSS Securitas, som ikke har tariffavtale.
Det ble etter hvert klart at Nokas-vekterne på Color Line beholdt samme lønns- og arbeidsvilkår da tre avdelinger i PSS Securitas tilknyttet Color Line-kontrakten ble opprettet; Maritim sikkerhet Vestfold, Maritim sikkerhet Kristiansand og Maritim sikkerhet Oslo, og det ble inngått tariffavtale i de tre avdelingene.
Mye lest: Kommer du tilbake i jobb etter 8. juni, får du ikke feriepenger i sommer. Dette svarer regjeringen
Hovedtillitsvalgt: En lettelse
Hovedtillitsvalgt i PSS Maritim, Jason Kannemeyer, sier det er en lettelse å komme tilbake til Avarn Security.
– Tirsdag 27. april ble det klart at Avarn tar over kontrakten, og to dager senere skrev ble papirene om virksomhetsoverdragelse skrevet under. Det hele er en lettelse, sier Kannemeyer.
Å bli satt på anbud to ganger på to år har vært en prøvelse. Og å være ansatt i et firma som ikke har tariffavtale, er ikke greit ved anbudsrunder.
– Dersom vi ikke hadde fått blitt med tilbake til Avarn, hva hadde PSS Securitas hatt å tilby oss? I Kristiansand har jeg tre kollegaer som jobber full stilling med over 20 års ansiennitet. Hvor skulle de ha havna hen? Det finnes ikke slike stillinger som dørvakter i Kristiansand, sier han.
Og siden PSS ikke har tariffavtale, ville vekterne også ha mistet avtalefestet pensjon (AFP) dersom de måtte over i PSS.
– Vi tjener ikke akkurat så bra som vektere, og hadde vi mistet AFPen også hadde det vært krise!
Fått med deg denne? «For LO er ikke krisa over før alle er tilbake på jobb igjen», sier LO-lederen i sin 1. mai-tale
– Større trygghet
Fra 18. mai er vekterne på Color Line ansatt i Avarn Security.
– Det blir godt å få litt stabilitet, når båtene en gang kommer i trafikk igjen.
Alle de om lag 30 vekterne i PSS Maritime er for tiden permittert, da båtene er innstilt på grunn av pandemien.
– Jeg aner ikke når båtene begynner å kjøre igjen. Det kommer helt an på pandemien. Men det snakkes jo om at alle over 45 år skal være vaksinert i løpet av august. Og i fjor sommer sank smittetallene enormt. Så jeg begynner å se lyset i tunnelen og er optimist, avslutter Kannemeyer.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.