Jason Kannemeyer, hovedtillitsvalgt i PSS Maritime.
Brian Cliff Olguin
Avarn Security tar over vaktholdet på Color Line på tre ukers varsel
Vekterne på Color Line blir med tilbake til Avarn Security etter at Securitas sa opp kontrakten fra 1. mai. – Det skal bli godt å få litt stabilitet igjen, sier hovedtillitsvalgt Jason Kannemeyer.
ane.borrud@lomedia.no
En uke etter at Securitas sitt flyplass-selskap STAS sa opp avtalen med Avinor for sikkerhetskontrollen ved flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim, kom nyheten om at Securitas også sier opp kontrakten med Color Line fra 1. mai.
– Reiselivsbransjen er som kjent spesielt rammet av koronapandemien, og sviktende passasjergrunnlag hos Color Line har medført at våre leveranser, spesielt ved ombordtjenesten og ISPS, har vært så godt som fraværende det siste året, opplyser Securitas til Aktuell Sikkerhet.
Mye delt: Thor har vært permittert fra Color Line i over et år: – Det er tragisk hele greia
2019: Fra Nokas til Securitas til PSS Securitas
Fram til 2019 hadde Nokas, som nå heter Avarn Security, hatt vaktholdet for Color Line. Etter en anbudsrunde vant Securitas vaktholdet på land og om bord, og startet opp 1. desember 2019.
Det ble ikke tatt godt imot i Arbeidsmandsforbundet at Securitas satt bort deler av kontrakten til underentreprenøren PSS Securitas, som ikke har tariffavtale.
Det ble etter hvert klart at Nokas-vekterne på Color Line beholdt samme lønns- og arbeidsvilkår da tre avdelinger i PSS Securitas tilknyttet Color Line-kontrakten ble opprettet; Maritim sikkerhet Vestfold, Maritim sikkerhet Kristiansand og Maritim sikkerhet Oslo, og det ble inngått tariffavtale i de tre avdelingene.
Mye lest: Kommer du tilbake i jobb etter 8. juni, får du ikke feriepenger i sommer. Dette svarer regjeringen
Hovedtillitsvalgt: En lettelse
Hovedtillitsvalgt i PSS Maritim, Jason Kannemeyer, sier det er en lettelse å komme tilbake til Avarn Security.
– Tirsdag 27. april ble det klart at Avarn tar over kontrakten, og to dager senere skrev ble papirene om virksomhetsoverdragelse skrevet under. Det hele er en lettelse, sier Kannemeyer.
Å bli satt på anbud to ganger på to år har vært en prøvelse. Og å være ansatt i et firma som ikke har tariffavtale, er ikke greit ved anbudsrunder.
– Dersom vi ikke hadde fått blitt med tilbake til Avarn, hva hadde PSS Securitas hatt å tilby oss? I Kristiansand har jeg tre kollegaer som jobber full stilling med over 20 års ansiennitet. Hvor skulle de ha havna hen? Det finnes ikke slike stillinger som dørvakter i Kristiansand, sier han.
Og siden PSS ikke har tariffavtale, ville vekterne også ha mistet avtalefestet pensjon (AFP) dersom de måtte over i PSS.
– Vi tjener ikke akkurat så bra som vektere, og hadde vi mistet AFPen også hadde det vært krise!
Fått med deg denne? «For LO er ikke krisa over før alle er tilbake på jobb igjen», sier LO-lederen i sin 1. mai-tale
– Større trygghet
Fra 18. mai er vekterne på Color Line ansatt i Avarn Security.
– Det blir godt å få litt stabilitet, når båtene en gang kommer i trafikk igjen.
Alle de om lag 30 vekterne i PSS Maritime er for tiden permittert, da båtene er innstilt på grunn av pandemien.
– Jeg aner ikke når båtene begynner å kjøre igjen. Det kommer helt an på pandemien. Men det snakkes jo om at alle over 45 år skal være vaksinert i løpet av august. Og i fjor sommer sank smittetallene enormt. Så jeg begynner å se lyset i tunnelen og er optimist, avslutter Kannemeyer.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Hva får man egentlig for 164 kroner på butikken i dag?
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Kronikk
Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.
Ole Palmstrøm