Hardt ut mot Stad skipstunnel: – Sløsing med offentlige midler
Nå skal Kystverket fullføre anbudsprosessen om Stad skipstunnel. Hovedtillitsvalgt i Kystverket går imot sitt eget forbund i synet på milliardprosjektet.
Illustrasjon av Stad skipstunnel, et prosjekt som har skapt politisk strid.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Saken oppsummert
oystein@lomedia.no
– Jeg er tilhenger av å skrote planen.
Det sier Kjell-Einar Kristiansen til Arbeidsmanden. Han er hovedtillitsvalgt for Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket.
Skrotet planene
Planene som Kristiansen snakker om, gjelder skipstunnel gjennom værharde Stad i Vestland fylke. De er over 30 år gamle og har vært utredet 20 ganger siden 1990.
Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.
Regjeringen varslet i statsbudsjettet for 2026 at Stad skipstunnel skulle stanses.
Men Stortinget vedtok under trontaledebatten at Kystverket skal fullføre anbudsprosessen. Nå forhandler etaten med tre entreprenører om reviderte tilbud.
De tre tilbyderne er AF-gruppen, franske Eiffage Genie Civil og Skanska i samarbeid med Vassbakk og Stol.
Tilbyderne skal etter planen legge fram et nytt tilbud innen 21. november. I tillegg skal de lage en liste med mulige kostnadsbesparende tiltak innen 27. november.
Det nye tilbudet blir ikke flere milliarder kroner billigere, har en av tilbyderne sagt.
Kystverket er også i gang med å gjøre ferdig nye vurderinger av nytten til prosjektet. Der skal de blant annet ta med nytten av å gjenbruke bergmassene som kommer fra sprengingen av tunnelen.
Går imot eget forbund
Når Kjell-Einar Kristiansen i Kystverket stiller seg kritisk til Stad skipstunnel, har han et syn som er på tvers av eget forbund.
Norsk Arbeidsmandsforbund har ivra for Stad skipstunnel i mange år, og håper på omkamp om planene.
Gustav Landsverk, tillitsvalgt på fartøy i Kystverket, er bekymret for om planene for Stad skipstunnel kommer til å strande.
– Å få mer transport over på sjø kontra bil, er kjempepositivt. For fiskeri i Nord-Norge burde det være en fordel, og det vil være bra for oppdrettsindustrien, har Landsverk sagt til Arbeidsmanden.
Hovedtillitsvalgt Kjell-Einar Kristiansen er klar over at hans syn kolliderer med Arbeidsmandsforbundets syn.
Kjell-Einar Kristiansen mener Stad skipstunnel er sløsing – og går imot eget forbund.
Ylva Seiff Berge
– Jeg må få lov til å ha min egen mening. Det er sløsing med offentlige midler og ikke fornuftig å bruke så mye penger på en tunnel, sier Kristiansen.
Han mener pengene heller burde vært brukt på veiprosjekter som Hålogalandsveien, eller på å ta igjen etterslepet på navigasjonsinstallasjoner langs kysten.
– Vi har merkestenger som har falt ned, og fyr som trenger vedlikehold. Det er viktig for sikkerheten til sjøtrafikken, sier han.
Forbundet: Gods over på sjø
Bygging av Stad skipstunnel har vært Arbeidsmandsforbundets politikk i mange år, opplyser forbundssekretær Frank Toks.
Skipstunnelen er ikke nevnt i handlingsprogrammet som gjelder nå, men det har stått i handlingsprogrammet tidligere, påpeker han.
I handlingsprogrammet som gjelder nå står det at «overføring av godstransport fra vei til sjø og jernbane vil avlaste veinettet».
– Forbundet ønsker å flytte mer av godstransporten over på sjøen. Det kunne tunnelen bidratt til. Derfor er jeg skuffet over at den ikke ligger inne i forslaget til statsbudsjett, sier Toks.
Han har forståelse for at det kan være forskjellige syn på dette blant tillitsvalgte og medlemmer i forbundet.
– Det må vi akseptere. Det skal være høyt under taket, og alle skal få ha sin mening.
Frykter milliardsprekk
Kostnadsrammen på Stad skipstunnel har vokst kraftig gjennom årene. Fra opprinnelig fem milliarder kroner er estimatet nå oppe i 9,4 milliarder.
– Jeg frykter at sluttsummen kan ende mellom 10 og 15 milliarder kroner, sier Kjell-Einar Kristiansen.
Kristiansen peker også på at de største brukerne av tunnelen, som Hurtigruten, har uttalt at de ikke har behov for den.
– De har seilt over Stad i årevis. Når været er for dårlig, venter de. Det er fullt mulig den dag i dag, sier han.
Han mener det er synd at så mye penger allerede er brukt på planlegging.
– Det finnes viktigere ting å bruke pengene på, sier Kristiansen.
Utgifter til drift
Han peker også på eventuelle store driftskostnader som strøm, ventilasjon, vasking og øvrig vedlikehold.
– Vi må også være klar over at denne tunnelen ikke vil bli brukt av de større fartøyene som store cruisebåter og store fraktebåter.
Slik tunnelen er planlagt, påpeker han, er den dimensjonert for de fartøyene som er i hurtigrutestørrelse, som Hurtigrutens og Kystrutens fartøy.
– Når det er sagt, så vil nok en slik tunnel bli meget populær i turistøyemed, men er det derfor vi skal bygge tunnelen? undrer Kristiansen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Nå: 0 stillingsannonser

