Det er helt absurd at sjåførene må sikkerhetssjekke bussene ubetalt på egen fritid, skriver Tina Paulsen Stenkløv og Niels Egil Wanggaard. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Uravstemning i bussbransjen 22/10
En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
20. september gikk tusenvis av bussjåfører i det ganske land ut i streik. Ikke bare gikk de til streik for en høyere lønn, de gikk også til streik for bussjåførenes helse, miljø og sikkerhet.
Leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Fagforbundet Trøndelag
Bussjåfør og leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes forening
Fagforbundet jobber daglig for et godt arbeidsmiljø, hvor alle skal være trygge i arbeidshverdagen og at ingen skal bli syk av jobben sin. For bussjåførenes del handler et godt og trygt arbeidsmiljø om å redusere risiko for farer og ulykker, for både egen og passasjerers del.
Torsdag 1. oktober 2020 våknet Norge opp til nyheten om at streiken var slutt etter over ti dagers konflikt. Streikevestene er lagt på hylla, arbeidsuniformene er på og sjåførene er ute på veiene igjen. Passasjerene kan igjen endelig ta bussen til jobb, skole og andre aktiviteter, og la sykkelen, bilen, elsparkesykkelen eller joggeskoene stå, om de ønsker.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Så har vel de fleste av oss en eller annen gang irritert seg over en forsinket buss. Bussen skulle ha vært der for seks minutter siden, og tålmodigheten er til å ta og føle på. Og når bussen først dukker opp er den så full av folk at det ikke engang er en sitteplass og oppdrive. Så står man der, midt i bussen og kjenner at humøret nok hadde vært noen hakk bedre dersom bussen kom i tide, og man hadde hatt et ledig sete og hvilt rumpa si på.
Bussjåføren er den eneste som alltid har fast sitteplass. Og akkurat det skulle kanskje bare mangle når man kjører rundt med sin egen arbeidsplass hele dagen for å frakte folk trygt fra A til B. Hedersplassen fremst i bussen, med en utsikt passasjerene bare kan drømme om, tilhører selvsagt stolte profesjonelle yrkesutøvere som enten kan vise til et fagbrev eller et 140 timers kurs i yrkessjåførkompetanse for persontransport med førerkort for buss (Klasse D).
Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri
Men med panoramautsikt fra førersetet og hele arbeidsplassen på slep fører det med seg et ekstremt stort ansvar. Det er mye som kan skje fra et sekund til et annet når arbeidshverdagen foregår der ute i trafikken. Bussjåførene sitter ofte med hjertet i halsen. Streiken handlet, som nevnt over, ikke bare om en høyere minstelønn. Den handlet om tid til minimum seks minutters sikkerhetssjekk før uttak av bussene, samt krav om betaling for alle forsinkelser. En bussjåfør kan faktisk være forsinket opp mot 23 timer i året, og det er helt absurd at noe så grunnleggende er ubetalt. Kjøretider og forsinkelser er ofte tema blant medlemmene våre, og frustrasjonen er stor, med god grunn.
Alle forventer høy sikkerhet i bussene, og vi kan ikke tenke oss til at noen har lyst til å hoppe på en buss som ikke er sikkerhetssjekket først. Samtidig er det helt absurd at sjåførene i tillegg må sikkerhetssjekke bussene ubetalt på egen fritid. Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Trøndelag håper at bussjåførenes krav seirer til slutt, for en mer sikker og rettferdig arbeidshverdag, samt en tryggere reise for alle oss som velger kollektivt.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik