Det er helt absurd at sjåførene må sikkerhetssjekke bussene ubetalt på egen fritid, skriver Tina Paulsen Stenkløv og Niels Egil Wanggaard. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Uravstemning i bussbransjen 22/10
En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
20. september gikk tusenvis av bussjåfører i det ganske land ut i streik. Ikke bare gikk de til streik for en høyere lønn, de gikk også til streik for bussjåførenes helse, miljø og sikkerhet.
Leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Fagforbundet Trøndelag
Bussjåfør og leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes forening
Fagforbundet jobber daglig for et godt arbeidsmiljø, hvor alle skal være trygge i arbeidshverdagen og at ingen skal bli syk av jobben sin. For bussjåførenes del handler et godt og trygt arbeidsmiljø om å redusere risiko for farer og ulykker, for både egen og passasjerers del.
Torsdag 1. oktober 2020 våknet Norge opp til nyheten om at streiken var slutt etter over ti dagers konflikt. Streikevestene er lagt på hylla, arbeidsuniformene er på og sjåførene er ute på veiene igjen. Passasjerene kan igjen endelig ta bussen til jobb, skole og andre aktiviteter, og la sykkelen, bilen, elsparkesykkelen eller joggeskoene stå, om de ønsker.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Så har vel de fleste av oss en eller annen gang irritert seg over en forsinket buss. Bussen skulle ha vært der for seks minutter siden, og tålmodigheten er til å ta og føle på. Og når bussen først dukker opp er den så full av folk at det ikke engang er en sitteplass og oppdrive. Så står man der, midt i bussen og kjenner at humøret nok hadde vært noen hakk bedre dersom bussen kom i tide, og man hadde hatt et ledig sete og hvilt rumpa si på.
Bussjåføren er den eneste som alltid har fast sitteplass. Og akkurat det skulle kanskje bare mangle når man kjører rundt med sin egen arbeidsplass hele dagen for å frakte folk trygt fra A til B. Hedersplassen fremst i bussen, med en utsikt passasjerene bare kan drømme om, tilhører selvsagt stolte profesjonelle yrkesutøvere som enten kan vise til et fagbrev eller et 140 timers kurs i yrkessjåførkompetanse for persontransport med førerkort for buss (Klasse D).
Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri
Men med panoramautsikt fra førersetet og hele arbeidsplassen på slep fører det med seg et ekstremt stort ansvar. Det er mye som kan skje fra et sekund til et annet når arbeidshverdagen foregår der ute i trafikken. Bussjåførene sitter ofte med hjertet i halsen. Streiken handlet, som nevnt over, ikke bare om en høyere minstelønn. Den handlet om tid til minimum seks minutters sikkerhetssjekk før uttak av bussene, samt krav om betaling for alle forsinkelser. En bussjåfør kan faktisk være forsinket opp mot 23 timer i året, og det er helt absurd at noe så grunnleggende er ubetalt. Kjøretider og forsinkelser er ofte tema blant medlemmene våre, og frustrasjonen er stor, med god grunn.
Alle forventer høy sikkerhet i bussene, og vi kan ikke tenke oss til at noen har lyst til å hoppe på en buss som ikke er sikkerhetssjekket først. Samtidig er det helt absurd at sjåførene i tillegg må sikkerhetssjekke bussene ubetalt på egen fritid. Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Trøndelag håper at bussjåførenes krav seirer til slutt, for en mer sikker og rettferdig arbeidshverdag, samt en tryggere reise for alle oss som velger kollektivt.
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.
Guro Gulstuen Nordhagen
– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Kommentar
Colourbox
«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
Debatt
Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet
Magasinet for fagorganiserte
«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen
Pernille Vestengen