JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Håvard Sæbø

Kommentar:

Bussbransjeavtalen er unik, skriver Torgny Hasås

Når lederne i de fire forbundene som organiserer bussjåfører i disse dager informerer om resultatet etter busstreiken, så vil de møte stor motstand.
09.10.2020
13:58
23.10.2020 12:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

torgny@lomedia.no

Bussbransjeavtalen er en unik konstruksjon i norsk arbeidsliv. Fire ulike fagforbund og to arbeidsgiverforeninger er samlet i en felles tariffavtale. Både LO og YS er part i avtalen, og det er en felles uravstemning over avtalen på tvers av forbundene. Ingen andre tariffavtaler er konstruert på denne måten.

Fram til bransjeavtalen ble undertegnet i 2007, var det i prinsippet fire ulike tariffavtaler for bussjåførene i bransjen. Det gjorde det mulig for arbeidsgivere å spekulere i forskjellene. Da anbud ble innført i kollektivtrafikken, ble dette enda mer aktuelt.

I forrige uke ble busstreiken avsluttet. Riksmekleren tok initiativ til å bringe partene sammen etter ti dager med streik, og i løpet av natta klarte partene med riksmeklerens hjelp å få til et resultat som flertallet på arbeidstakersida sa ja til.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Nei hos LO

Flertallet på arbeidstakersida var ikke stort. Av de 36 som stemte var det 22 som stemte ja til avtalen, mens 14 stemte nei. Av de 22 ja-stemmene kom 13 fra delegasjonen til Yrkestrafikkforbundet (YTF), som er et YS-forbund. Blant LO-forbundene var det et klart nei-flertall.

Bussjåførene har gjennom streiken opparbeidet seg en enestående støtte i samfunnet. To ulike meningsmålinger som ble publisert den dagen meklingen ble gjenopptatt, viser at det norske folket støtter streiken og bussjåførenes krav.

Etter at resultatet har blitt kjent, har det kommet ulike reaksjoner. Fellesforbundets forhandlingsleder Dag Einar Sivertsen, mener at forhandlingsresultatet er positivt og et nytt skritt i riktig retning. Hans forbundsfelle, Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo er av en helt annen oppfatning: «Dette er et råttent tilbud som jeg håper alle fornuftige mennesker sier NEI til.» Hans umiddelbare reaksjon var: – Resultatet er et svik mot bussjåførene.

Debatt: Bussbransjen begår langsomt selvmord – men kan fortsatt reddes, skriver sjåfør

Konkurranse på lønn

Også tidligere år har det vært en klar splittelse på arbeidstakersida om resultatet i tariffoppgjøret. YTF har gjennomgående vært mer positive til resultatet enn LO-sida. Stein Guldbrandsen i Fagforbundet har vært med helt siden avtalens fødsel i 2008, og har blitt nedstemt flere ganger. Men han forsvarer bussbransjeavtalen og at det er en felles avstemning.

– Det må være sånn. Splitter vi det opp, risikerer vi å få ulike avtaler og dermed konkurranse på lønns- og arbeidsvilkår, uttalte Guldbrandsen til Klassekampen i en kommentar til avstemningen.

Det er langt fra resultatet i meklingen til krav om et tillegg på 40 000 kroner. 40 000 kroner trengs for at bussjåførene skal komme opp på industriarbeiderlønn.

– Årslønnsveksten blir nærmere 20 000 kroner for den enkelte sjåfør, sa Fellesforbundets leder Jørn Eggum da streiken var over. For å få til det må en regne med veksten i årslønn fra 2019 til 2021, men hvis en regner årslønnsveksten over to år, kan til og med veksten være over 20 000 kroner.

Arbeidstida følger skoleåret: Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

11 700 kroner i året

Tilleggene i år er 2 kroner fra 1. april og 3,50 fra 1.oktober. I regnestykket legges også til at det gis 1 krone i fagarbeidertillegget. I virkeligheten er det bare 28 prosent av bussjåførene som har dette tillegget.

For å bli enige har partene også forhandlet tilleggene for neste år. Fra 1. april neste år skal det gis et tillegg på 2,50 kroner. Dette tillegget kommer oppå det som avtales mellom LO og NHO i neste års mellomoppgjør. Det er selvsagt umulig å spå om neste års oppgjør. Men hvis en regner med at det gis 3 kroner i generelt tillegg, vil lønnsveksten for bussjåfører med fagbrev være 23 400 kroner over to år, altså 11 700 kroner i året.

Arbeidsgiversida sa etter oppgjøret at oppgjøret var innenfor rammen av frontfaget. Det er etter beregninger Magasinet for fagorganiserte har gjort, feil. Den økonomiske rammen for frontfaget var på 1,7 prosent. Rammen for bussbransjen er etter våre beregninger 2,1 prosent.

Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men jeg er like forbanna

En ny streik

For bussjåfører som Annstein Garnes er dette selvsagt alt for lite, og han har mange med seg. I disse dager arrangerer forbundene informasjonsmøter over hele landet der de informerer om resultatet. Her kan forbundsledelsene møte stor motstand, og det kommer til å bli mange bussjåfører som kommer til å stemme nei.

Hvis flertallet av bussjåførene stemmer nei, blir det ny streik. Nei, i en uravstemning etter en streik er så uvanlig at ingen av de Magasinet for fagorganiserte har snakket med, kan huske at det har skjedd.

En ny streik vil være unik, og det er ikke så sikkert at det vil være mulig å beholde den store støtten i befolkningen hvis bussene igjen slutter å gå.

Uravstemningen avsluttes 22. oktober. Etter det er det fire dagers varslingsfrist før det kan bli ny streik.

Streiken har vist at det er stor utålmodighet blant bussjåførene. Kampviljen har vist at de mener alvor med kravet om å komme opp på industriarbeiderlønn. Bussbransjen har store problemer med å rekruttere sjåfører.

Dette er et godt utgangspunkt for stor lønnsvekst for bussjåførene i årene som kommer.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.10.2020
13:58
23.10.2020 12:27



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

Google Street View

Forskningsansatt (58) ble nedbemannet etter 34 år i jobben – så saksøkte hun arbeidsgiveren

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Jan-Erik Østlie

Elbil, kontantstøtte og vindkraft: Her er sakene som skaper strid på Frps landsmøte