JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.

Håvard Sæbø

Kommentar:

Bussbransjeavtalen er unik, skriver Torgny Hasås

Når lederne i de fire forbundene som organiserer bussjåfører i disse dager informerer om resultatet etter busstreiken, så vil de møte stor motstand.
09.10.2020
13:58
09.10.2020 13:58

torgny@lomedia.no

Bussbransjeavtalen er en unik konstruksjon i norsk arbeidsliv. Fire ulike fagforbund og to arbeidsgiverforeninger er samlet i en felles tariffavtale. Både LO og YS er part i avtalen, og det er en felles uravstemning over avtalen på tvers av forbundene. Ingen andre tariffavtaler er konstruert på denne måten.

Fram til bransjeavtalen ble undertegnet i 2007, var det i prinsippet fire ulike tariffavtaler for bussjåførene i bransjen. Det gjorde det mulig for arbeidsgivere å spekulere i forskjellene. Da anbud ble innført i kollektivtrafikken, ble dette enda mer aktuelt.

I forrige uke ble busstreiken avsluttet. Riksmekleren tok initiativ til å bringe partene sammen etter ti dager med streik, og i løpet av natta klarte partene med riksmeklerens hjelp å få til et resultat som flertallet på arbeidstakersida sa ja til.

Nei hos LO

Flertallet på arbeidstakersida var ikke stort. Av de 36 som stemte var det 22 som stemte ja til avtalen, mens 14 stemte nei. Av de 22 ja-stemmene kom 13 fra delegasjonen til Yrkestrafikkforbundet (YTF), som er et YS-forbund. Blant LO-forbundene var det et klart nei-flertall.

Bussjåførene har gjennom streiken opparbeidet seg en enestående støtte i samfunnet. To ulike meningsmålinger som ble publisert den dagen meklingen ble gjenopptatt, viser at det norske folket støtter streiken og bussjåførenes krav.

Etter at resultatet har blitt kjent, har det kommet ulike reaksjoner. Fellesforbundets forhandlingsleder Dag Einar Sivertsen, mener at forhandlingsresultatet er positivt og et nytt skritt i riktig retning. Hans forbundsfelle, Annstein Garnes, tillitsvalgt i Unibuss i Oslo er av en helt annen oppfatning: «Dette er et råttent tilbud som jeg håper alle fornuftige mennesker sier NEI til.» Hans umiddelbare reaksjon var: – Resultatet er et svik mot bussjåførene.

Debatt: Bussbransjen begår langsomt selvmord – men kan fortsatt reddes, skriver sjåfør

Konkurranse på lønn

Også tidligere år har det vært en klar splittelse på arbeidstakersida om resultatet i tariffoppgjøret. YTF har gjennomgående vært mer positive til resultatet enn LO-sida. Stein Guldbrandsen i Fagforbundet har vært med helt siden avtalens fødsel i 2008, og har blitt nedstemt flere ganger. Men han forsvarer bussbransjeavtalen og at det er en felles avstemning.

– Det må være sånn. Splitter vi det opp, risikerer vi å få ulike avtaler og dermed konkurranse på lønns- og arbeidsvilkår, uttalte Guldbrandsen til Klassekampen i en kommentar til avstemningen.

Det er langt fra resultatet i meklingen til krav om et tillegg på 40 000 kroner. 40 000 kroner trengs for at bussjåførene skal komme opp på industriarbeiderlønn.

– Årslønnsveksten blir nærmere 20 000 kroner for den enkelte sjåfør, sa Fellesforbundets leder Jørn Eggum da streiken var over. For å få til det må en regne med veksten i årslønn fra 2019 til 2021, men hvis en regner årslønnsveksten over to år, kan til og med veksten være over 20 000 kroner.

Arbeidstida følger skoleåret: Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

11 700 kroner i året

Tilleggene i år er 2 kroner fra 1. april og 3,50 fra 1.oktober. I regnestykket legges også til at det gis 1 krone i fagarbeidertillegget. I virkeligheten er det bare 28 prosent av bussjåførene som har dette tillegget.

For å bli enige har partene også forhandlet tilleggene for neste år. Fra 1. april neste år skal det gis et tillegg på 2,50 kroner. Dette tillegget kommer oppå det som avtales mellom LO og NHO i neste års mellomoppgjør. Det er selvsagt umulig å spå om neste års oppgjør. Men hvis en regner med at det gis 3 kroner i generelt tillegg, vil lønnsveksten for bussjåfører med fagbrev være 23 400 kroner over to år, altså 11 700 kroner i året.

Arbeidsgiversida sa etter oppgjøret at oppgjøret var innenfor rammen av frontfaget. Det er etter beregninger Magasinet for fagorganiserte har gjort, feil. Den økonomiske rammen for frontfaget var på 1,7 prosent. Rammen for bussbransjen er etter våre beregninger 2,1 prosent.

Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men jeg er like forbanna

En ny streik

For bussjåfører som Annstein Garnes er dette selvsagt alt for lite, og han har mange med seg. I disse dager arrangerer forbundene informasjonsmøter over hele landet der de informerer om resultatet. Her kan forbundsledelsene møte stor motstand, og det kommer til å bli mange bussjåfører som kommer til å stemme nei.

Hvis flertallet av bussjåførene stemmer nei, blir det ny streik. Nei, i en uravstemning etter en streik er så uvanlig at ingen av de Magasinet for fagorganiserte har snakket med, kan huske at det har skjedd.

En ny streik vil være unik, og det er ikke så sikkert at det vil være mulig å beholde den store støtten i befolkningen hvis bussene igjen slutter å gå.

Uravstemningen avsluttes 22. oktober. Etter det er det fire dagers varslingsfrist før det kan bli ny streik.

Streiken har vist at det er stor utålmodighet blant bussjåførene. Kampviljen har vist at de mener alvor med kravet om å komme opp på industriarbeiderlønn. Bussbransjen har store problemer med å rekruttere sjåfører.

Dette er et godt utgangspunkt for stor lønnsvekst for bussjåførene i årene som kommer.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.10.2020
13:58
09.10.2020 13:58



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger