JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«En sammenslåing av Flytoget og Vy virker for oss totalt meningsløs»

Nei til sammenslåing av Vy og Flytoget, skriver styret i Lokomotivpersonalets Forening Oslo, klubb Flytoget.

Nei til sammenslåing av Vy og Flytoget, skriver styret i Lokomotivpersonalets Forening Oslo, klubb Flytoget.

Gorm Kallestad/NTB

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Ut ifra diverse medieoppslag kan det virke som om de ansatte innen jernbanesektoren står samlet bak kravet om en hurtig sammenslåing. Dette er ikke tilfelle.

Jernbanedebatten raser med full styrke, og i kjølvannet av Jernbanedirektoratet sin direktetildeling av trafikkpakkene «Østlandet 1» og «Østlandet 2», til henholdsvis Vy og Flytoget, har politikerne nå bestemt seg for å utrede en sammenslåing av nevnte togselskaper.

Debatten har nærmest gått fra «nei til oppsplitting» til «ja til sammenslåing».

Nestlederen i LO, Steinar Krogstad, har uttrykt seg svært positivt om en slik operasjon og har sågar uttalt «Jeg oppfatter det slik at å slå selskapene sammen også er et ønske fra de to LO-forbundene Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet».

SVs talsperson i transportkomitéen, Mona Fagerås, uttalte nylig «Flytoget kjører nesten tomme tog fordi plassene er forbeholdt flypassasjerer. Vy kjører stappfulle tog på samme strekning.»

Innsikt: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den? Her er statssekretærens forklaring

Rødts Geir Jørgensen sier om en sammenslåing: «Det er ingen grunn til å vente».

Dette må nyanseres.

Det er fristende å spørre Fagerås om hun har opplevd dette ofte, eller om hun har hørt det fra noen som synes argumentet passer inn i narrativet.

Til Jørgensen og Krogstad er svaret: det er ingen lokomotivførere i Flytoget, uten unntak, som ønsker denne løsningen nå.

Flytoget har en lang historie med høy kundetilfredshet, høy medarbeidertilfredshet og stor innovasjonsevne. Selskapet har samtidig gitt avkastninger til staten i milliardklassen gjennom ren kommersiell drift.

Det er ikke flaks at Flytoget har levert på nevnte områder, for det hadde ikke gått uten en veldrevet organisasjon med sterkt fokus på kundene.

Året før pandemien traff oss fraktet Flytoget 6,7 millioner passasjerer, en anselig mengde mennesker i “nesten tomme tog”, og i skrivende stund teller vi for øvrig like mange passasjerer som høsten 2019.

Alle ansatte i Flytoget har alltid jobbet målrettet for å oppnå disse resultatene og mye tyder på at vi har lyktes. Og fortsetter å gjøre det.

Det er all grunn til å tro at en hurtig sammenslåing av Flytoget og Vy betyr at Flytoget forsvinner som dugg for sola, og med dette all kultur og kunnskap målrettet utviklet og bygget opp gjennom 25 år.

For oss virker dette totalt meningsløst.

Lokomotivpersonalets Forening Oslo, klubb Flytoget er imot en sammenslåing av Flytoget og Vy på nåværende tidspunkt.

Skal selskapene i fremtiden slås sammen må det sikres at det beste fra to forskjellige kulturer kan leve videre under ett.

Mye delt: Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap

Debatt: «Regjeringa må skaffe seg en jernbanepolitikk før den kan være på riktig spor»

Signert:

Erik Melle                              

Kim Andre Jensen

Trond Cato Martinsen

Anna Edvartsen

Ørjan Jakobsen

Robin Orset

Magnus Murbræch

Annonse
Annonse