JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Gorm Kallestad/NTB

Debatt

«Regjeringa må skaffe seg en jernbanepolitikk før den kan være på riktig spor»

Nå ser den mest ut som det er Jernbanedirektoratet som styrer politikken med planer arvet fra forrige regjering.
15.09.2022
14:21
19.09.2022 12:40
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Statssekretær Johan Vasara svarer på mitt innlegg med å hevde at “Regjeringens jernbanepolitikk er på riktig spor”.

Det er kanskje et billig poeng, men for å komme på riktig spor må regjeringa først skaffe seg en jernbanepolitikk.

Vasara mener det er underlig at jeg kritiserer regjeringa for å videreføre Høyres jernbanereform.

Jeg synes tvert i mot at det er underlig at Vasara og samferdselsminister Nygård ikke ser sin egen politikk som en fortsettelse av forrige regjerings planer om oppsplitting av jernbanen, og dermed et direkte brudd med egen regjeringserklæring.

Dette synet er de ganske alene om, noe reaksjoner fra eget parti, fagbevegelsen og regjeringspartner Sp viser. Østlandet 1 og 2 er altså helt identisk med Anbudspakke 4 og 5 fra Solberg-regjeringa.

Man kan jo spørre Vasara om hvorfor han mener at dette oppsplittingsforslaget var så genialt at det måtte videreføres med ny regjering?

“Tru kan du gjøre i kjerka” er et munnhell på jernbanen. Når du skal gjøre noe som kan ha store konsekvenser må du være sikker på konsekvensene av det du gjør.

Både statssekretæren og Jernbanedirektoratet synser i vei om konsekvensene av egen politikk, se for eksempel FriFagbevegelses artikkel om Jernbanedirektoratets grunnlag for tildeling.

Det “bør være fullt mulig å oppnå stordriftsfordeler også med en slik løsning” skriver Vasara.

Denne “løsningen” innebærer oppsplitting av et selskap i to mindre deler hvor personell og materiell ikke kan brukes på tvers. Man bekjemper altså stordriftsfordeler med oppsplitting og håper at stordriftsfordelene allikevel skal bestå.

Vasara er også opptatt av at de to nye delene etter oppsplitting er mye større enn tidligere anbudspakker.

Dette viser at han dessverre skjønner lite av den sektoren han nå sitter i ledelsen av.

Jernbanen utenfor Oslo-området er ikke sammenvevd på samme måte som trafikken på det sentrale Østlandet. Det er også her jernbanereformen har skapt flest problemer til nå.

I Trondheim og Stavanger er det meste likt som før reformen, men uniformene er nye.

På Østlandet derimot er det slik at “alt henger sammen med alt”. Det er her regjeringa vil splitte opp og omorganisere alt. Dagsverk, turnuser, materiellturnering, ledelse osv, alt må omorganiseres og dette skal gjennomføres på ett år!

“Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste.” skriver Vasara. Dette samarbeidet er det ikke lett å få øye på for oss som jobber på jernbanen.

Flytoget og Vy er to separate selskaper med eget personell og materiell som ikke har noe samarbeid i sin daglige drift. Tvert imot bruker de ganske store ressurser på å krangle om årsaken til forsinkelser og å prøve å sikre seg attraktive ruteleier på bekostning av hverandre.

Denne destruktive knivingen kommer neppe til å bli mindre med ytterligere oppsplitting.

Nærmest noe som minner om en argumentasjon for egen politikk er nok Vasara i avsnittet som handler om Oslo-tunellen.

Her skriver han helt riktig at den er overbelastet og det er vanskelig å få plass til flere tog. Det er vanskelig å skjønne utfra det Vasara skriver, men det Jernbanedirektoratet ønsker er å legge ned Flytoget som et eget tilbud før konsesjonen deres går ut i 2028.

Grunnen til dette er at de mener Flytogets tog tar opp for mye plass og har for få reisende. Dette tror de blir enklest å få til ved å gi Flytoget halvparten av Vys tilbud som de deretter kan slå sammen med sin eksisterende trafikk.

For meg framstår det å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet, for å oppnå denne effekten, mildt sagt lite gjennomtenkt.

To andre mulige løsninger er mer nærliggende. Den ene er å slå sammen Flytoget og Vy i et felles statlig jernbaneselskap. Den andre er å la Flytoget delta i en offentlig kjøp-avtale med staten og åpne for av og påstigning på alle stasjoner de stopper på.

Vasara bruker mye av innlegget til å skrive om at ting kunne vært enda verre hvis Høyre hadde fortsatt i regjering.

I stedet for å forsvare egen politikk er altså argumentasjonen at en annen regjering trolig hadde vært litt verre. Snakk om mangel på ambisjoner!

Vi forventer av ei regjering som kaller seg rødgrønn at den har en offensiv politikk for en samlet og effektiv offentlig jernbane.

Vi forventer ikke resirkulering av forrige regjerings politikk i en litt endret form.

Mye lest: Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2022
14:21
19.09.2022 12:40



Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Torgrim Halvari/NOF

Charles vant i retten. Nå øker pensjonen med flere tusen

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

Nina Hanssen

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap: – Dette bør bekymre Støre

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

Marit Hommedal / NTB

Mohn takker for seg i Tankesmien Agenda

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

privat

Lene Elin ble stolt da sjefen slo tilbake mot hijab-hatet

Debatt

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Jan-Erik Østlie

«Forstår Vedum den norske modellen?»

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

Guro Gulstuen Nordhagen

Avverget oppsigelser på flyplass, inntil videre: – En usikkerhet ansatte må leve med

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Jan-Erik Østlie

Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn

Debatt

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kai Hovden

«Tida er inne for å ta politisk kontroll over krafta vår», meiner lokale LO-leiarar

VIKTIGE FAKTA: Hovedverneombud for Kriminalomsorgen, Raymond Nilsen, tror undersøkelsen vil avdekke viktige fakta om de belastninger de ansatte jobber under.

VIKTIGE FAKTA: Hovedverneombud for Kriminalomsorgen, Raymond Nilsen, tror undersøkelsen vil avdekke viktige fakta om de belastninger de ansatte jobber under.

Eirik Dahl Viggen

Hvor mange fengselsbetjenter blir syke av jobben? Tallene fra Danmark sjokkerer

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet