JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Regjeringa må skaffe seg en jernbanepolitikk før den kan være på riktig spor»

Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Gorm Kallestad/NTB

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Nå ser den mest ut som det er Jernbanedirektoratet som styrer politikken med planer arvet fra forrige regjering.

Statssekretær Johan Vasara svarer på mitt innlegg med å hevde at “Regjeringens jernbanepolitikk er på riktig spor”.

Det er kanskje et billig poeng, men for å komme på riktig spor må regjeringa først skaffe seg en jernbanepolitikk.

Vasara mener det er underlig at jeg kritiserer regjeringa for å videreføre Høyres jernbanereform.

Jeg synes tvert i mot at det er underlig at Vasara og samferdselsminister Nygård ikke ser sin egen politikk som en fortsettelse av forrige regjerings planer om oppsplitting av jernbanen, og dermed et direkte brudd med egen regjeringserklæring.

Dette synet er de ganske alene om, noe reaksjoner fra eget parti, fagbevegelsen og regjeringspartner Sp viser. Østlandet 1 og 2 er altså helt identisk med Anbudspakke 4 og 5 fra Solberg-regjeringa.

Man kan jo spørre Vasara om hvorfor han mener at dette oppsplittingsforslaget var så genialt at det måtte videreføres med ny regjering?

“Tru kan du gjøre i kjerka” er et munnhell på jernbanen. Når du skal gjøre noe som kan ha store konsekvenser må du være sikker på konsekvensene av det du gjør.

Både statssekretæren og Jernbanedirektoratet synser i vei om konsekvensene av egen politikk, se for eksempel FriFagbevegelses artikkel om Jernbanedirektoratets grunnlag for tildeling.

Det “bør være fullt mulig å oppnå stordriftsfordeler også med en slik løsning” skriver Vasara.

Denne “løsningen” innebærer oppsplitting av et selskap i to mindre deler hvor personell og materiell ikke kan brukes på tvers. Man bekjemper altså stordriftsfordeler med oppsplitting og håper at stordriftsfordelene allikevel skal bestå.

Vasara er også opptatt av at de to nye delene etter oppsplitting er mye større enn tidligere anbudspakker.

Dette viser at han dessverre skjønner lite av den sektoren han nå sitter i ledelsen av.

Jernbanen utenfor Oslo-området er ikke sammenvevd på samme måte som trafikken på det sentrale Østlandet. Det er også her jernbanereformen har skapt flest problemer til nå.

I Trondheim og Stavanger er det meste likt som før reformen, men uniformene er nye.

På Østlandet derimot er det slik at “alt henger sammen med alt”. Det er her regjeringa vil splitte opp og omorganisere alt. Dagsverk, turnuser, materiellturnering, ledelse osv, alt må omorganiseres og dette skal gjennomføres på ett år!

“Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste.” skriver Vasara. Dette samarbeidet er det ikke lett å få øye på for oss som jobber på jernbanen.

Flytoget og Vy er to separate selskaper med eget personell og materiell som ikke har noe samarbeid i sin daglige drift. Tvert imot bruker de ganske store ressurser på å krangle om årsaken til forsinkelser og å prøve å sikre seg attraktive ruteleier på bekostning av hverandre.

Denne destruktive knivingen kommer neppe til å bli mindre med ytterligere oppsplitting.

Nærmest noe som minner om en argumentasjon for egen politikk er nok Vasara i avsnittet som handler om Oslo-tunellen.

Her skriver han helt riktig at den er overbelastet og det er vanskelig å få plass til flere tog. Det er vanskelig å skjønne utfra det Vasara skriver, men det Jernbanedirektoratet ønsker er å legge ned Flytoget som et eget tilbud før konsesjonen deres går ut i 2028.

Grunnen til dette er at de mener Flytogets tog tar opp for mye plass og har for få reisende. Dette tror de blir enklest å få til ved å gi Flytoget halvparten av Vys tilbud som de deretter kan slå sammen med sin eksisterende trafikk.

For meg framstår det å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet, for å oppnå denne effekten, mildt sagt lite gjennomtenkt.

To andre mulige løsninger er mer nærliggende. Den ene er å slå sammen Flytoget og Vy i et felles statlig jernbaneselskap. Den andre er å la Flytoget delta i en offentlig kjøp-avtale med staten og åpne for av og påstigning på alle stasjoner de stopper på.

Vasara bruker mye av innlegget til å skrive om at ting kunne vært enda verre hvis Høyre hadde fortsatt i regjering.

I stedet for å forsvare egen politikk er altså argumentasjonen at en annen regjering trolig hadde vært litt verre. Snakk om mangel på ambisjoner!

Vi forventer av ei regjering som kaller seg rødgrønn at den har en offensiv politikk for en samlet og effektiv offentlig jernbane.

Vi forventer ikke resirkulering av forrige regjerings politikk i en litt endret form.

Mye lest: Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse

Warning
Annonse
Annonse