JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet er mildt sagt lite gjennomtenkt. To andre mulige løsninger er mer nærliggende, skriver Erling Hobøl.

Gorm Kallestad/NTB

Debatt

«Regjeringa må skaffe seg en jernbanepolitikk før den kan være på riktig spor»

Nå ser den mest ut som det er Jernbanedirektoratet som styrer politikken med planer arvet fra forrige regjering.
15.09.2022
14:21
19.09.2022 12:40
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Statssekretær Johan Vasara svarer på mitt innlegg med å hevde at “Regjeringens jernbanepolitikk er på riktig spor”.

Det er kanskje et billig poeng, men for å komme på riktig spor må regjeringa først skaffe seg en jernbanepolitikk.

Vasara mener det er underlig at jeg kritiserer regjeringa for å videreføre Høyres jernbanereform.

Jeg synes tvert i mot at det er underlig at Vasara og samferdselsminister Nygård ikke ser sin egen politikk som en fortsettelse av forrige regjerings planer om oppsplitting av jernbanen, og dermed et direkte brudd med egen regjeringserklæring.

Dette synet er de ganske alene om, noe reaksjoner fra eget parti, fagbevegelsen og regjeringspartner Sp viser. Østlandet 1 og 2 er altså helt identisk med Anbudspakke 4 og 5 fra Solberg-regjeringa.

Man kan jo spørre Vasara om hvorfor han mener at dette oppsplittingsforslaget var så genialt at det måtte videreføres med ny regjering?

“Tru kan du gjøre i kjerka” er et munnhell på jernbanen. Når du skal gjøre noe som kan ha store konsekvenser må du være sikker på konsekvensene av det du gjør.

Både statssekretæren og Jernbanedirektoratet synser i vei om konsekvensene av egen politikk, se for eksempel FriFagbevegelses artikkel om Jernbanedirektoratets grunnlag for tildeling.

Det “bør være fullt mulig å oppnå stordriftsfordeler også med en slik løsning” skriver Vasara.

Denne “løsningen” innebærer oppsplitting av et selskap i to mindre deler hvor personell og materiell ikke kan brukes på tvers. Man bekjemper altså stordriftsfordeler med oppsplitting og håper at stordriftsfordelene allikevel skal bestå.

Vasara er også opptatt av at de to nye delene etter oppsplitting er mye større enn tidligere anbudspakker.

Dette viser at han dessverre skjønner lite av den sektoren han nå sitter i ledelsen av.

Jernbanen utenfor Oslo-området er ikke sammenvevd på samme måte som trafikken på det sentrale Østlandet. Det er også her jernbanereformen har skapt flest problemer til nå.

I Trondheim og Stavanger er det meste likt som før reformen, men uniformene er nye.

På Østlandet derimot er det slik at “alt henger sammen med alt”. Det er her regjeringa vil splitte opp og omorganisere alt. Dagsverk, turnuser, materiellturnering, ledelse osv, alt må omorganiseres og dette skal gjennomføres på ett år!

“Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste.” skriver Vasara. Dette samarbeidet er det ikke lett å få øye på for oss som jobber på jernbanen.

Flytoget og Vy er to separate selskaper med eget personell og materiell som ikke har noe samarbeid i sin daglige drift. Tvert imot bruker de ganske store ressurser på å krangle om årsaken til forsinkelser og å prøve å sikre seg attraktive ruteleier på bekostning av hverandre.

Denne destruktive knivingen kommer neppe til å bli mindre med ytterligere oppsplitting.

Nærmest noe som minner om en argumentasjon for egen politikk er nok Vasara i avsnittet som handler om Oslo-tunellen.

Her skriver han helt riktig at den er overbelastet og det er vanskelig å få plass til flere tog. Det er vanskelig å skjønne utfra det Vasara skriver, men det Jernbanedirektoratet ønsker er å legge ned Flytoget som et eget tilbud før konsesjonen deres går ut i 2028.

Grunnen til dette er at de mener Flytogets tog tar opp for mye plass og har for få reisende. Dette tror de blir enklest å få til ved å gi Flytoget halvparten av Vys tilbud som de deretter kan slå sammen med sin eksisterende trafikk.

For meg framstår det å splitte opp resten av jernbanen på Østlandet, for å oppnå denne effekten, mildt sagt lite gjennomtenkt.

To andre mulige løsninger er mer nærliggende. Den ene er å slå sammen Flytoget og Vy i et felles statlig jernbaneselskap. Den andre er å la Flytoget delta i en offentlig kjøp-avtale med staten og åpne for av og påstigning på alle stasjoner de stopper på.

Vasara bruker mye av innlegget til å skrive om at ting kunne vært enda verre hvis Høyre hadde fortsatt i regjering.

I stedet for å forsvare egen politikk er altså argumentasjonen at en annen regjering trolig hadde vært litt verre. Snakk om mangel på ambisjoner!

Vi forventer av ei regjering som kaller seg rødgrønn at den har en offensiv politikk for en samlet og effektiv offentlig jernbane.

Vi forventer ikke resirkulering av forrige regjerings politikk i en litt endret form.

Mye lest: Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2022
14:21
19.09.2022 12:40



Mest lest

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling

Sissel M. Rasmussen

LO-lederen advarer topplederne om årets lønnsoppgjør