JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste, skriver Johan Vasara.

Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste, skriver Johan Vasara.

Morten Hansen

Debatt

«Regjeringens jernbanepolitikk er på riktig spor»

Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle. Vi vil at flere reisende skal ta tog og at mer gods skal fraktes på jernbane. Det er bra for miljøet, og det avlaster belastningen på veinettet. 
29.08.2022
12:35
31.08.2022 11:07
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Den forrige regjeringens jernbanereform medførte mer bruk av konkurranse, flere private aktører og oppsplitting av statlige virksomheter i sektoren.

Men jernbanen er utviklet av fellesskapet gjennom godt over 100 år.

Dette handler om kritisk infrastruktur, og vi mener det er viktig med tydelig statlig styring og sterke statlige togselskaper for å sikre et best mulig togtilbud. På denne bakgrunn har regjeringen både gjennomført og varslet endringer i jernbanepolitikken til den forrige regjeringen.   

Det er derfor litt underlig at Erling Hobøl, leder i Lokomotivpersonalets Forening Oslo, hevder at vi viderefører Solberg-regjeringens jernbanereform.

Et av de første grepene ny regjering tok, var å avlyse Solberg-regjeringens konkurranseutsetting av persontogtilbudet på Østlandet.

Når det gjelder antall togreiser, er denne landsdelen klart størst. I 2019, det siste normalåret før pandemien, ble over 75 prosent av togreisene i Norge registrert på Østlandet. Driften av dette tilbudet skal Jernbanedirektoratet direktetildele til Vy og/eller Flytoget – to veletablerte selskaper som begge er eid av staten og som folk kjenner godt.

Med en videreføring av Solberg-regjeringens jernbanereform kunne vi risikert at våre to statlige togselskaper bare ville kjørt persontogene på Bergensbanen og Flytoget til Oslo Lufthavn. Regjeringens løsning sikrer fortsatt statlig drift av togtilbudet på Østlandet.

Dette er altså ikke en fortsettelse av den forrige regjeringens konkurranseutsetting. Regjeringen er garantist for at fellesskapet også i fremtiden vil ha eierskap til togselskapene som kjører på jernbanenettet vårt. Direktetildeling innebærer også en annen prosess enn anbud. 

Det kan bli endringer i hvilke togtilbud som Vy og Flytoget kjører på Østlandet. Bakgrunnen for det er ikke minst at det er viktig å utnytte kapasiteten i Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen på en best mulig måte. Denne rikstunnelen er i dag en flaskehals og dermed en stor utfordring for å få flere til å ta tog. Regjeringens innfallsvinkel er at vi kan få til dette uten å introdusere flere nye togselskaper på Østlandet, slik det potensielt kunne blitt med høyreregjeringens konkurranseutsetting.

Hobøl er sterkt kritisk til at togtilbudet på Østlandet er oppdelt i to avtaler, mot én i dag. Vy er direktoratets foretrukne kandidat for avtalen om Østlandet 1, mens Flytoget er det for avtalen om Østlandet 2. Her er det viktig å fremheve at en forutsetning for en slik inndeling må være at det gir et bedre togtilbud. Det er noe av det Jernbanedirektoratet nå skal vurdere. De to avtalene er fremdeles såpass store – og mye større enn de tre trafikkpakkene som gjelder for resten av landet – at det bør være fullt mulig å oppnå stordriftsfordeler også med en slik løsning.

Samtidig må vi huske på at Vy og Flytoget har kjørt på de samme strekningene i over 20 år. Vy og Flytoget har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste. Det er ingen ting i veien for at dette samarbeidet kan fortsette – og at selskapene, sammen med Jernbanedirektoratet – kan finne gode løsninger som gir mer fleksibilitet.

Regjeringen er opptatt av at de reisende får et best mulig togtilbud. Måten å få til det på mener vi er å hente ut det beste i de to statlige togselskapene vi har.

Fremfor det mulige utfallet med høyreregjeringens opplegg, der både reisende og ansatte i jernbanen kunne endt opp med atter flere togselskap, går vi nå videre med Vy og Flytoget – som begge har verdifull erfaring fra å drifte persontog på Østlandet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.08.2022
12:35
31.08.2022 11:07



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet