Å dele togtrafikken på Østlandet mellom to selskaper går mot Senterpartiets og regjeringas politikk, mener Erling Sande (Sp).
Morten Hansen/Ragne B. Lysaker
Jernbanereformen
Full krangel om jernbanen: Trafikken på Østlandet må ikke deles opp, mener Senterpartiet
Å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper går mot Hurdalsplattformen, mener Sp-topp med partiet i ryggen.
herman@lomedia.no
– Dette virker som et grep som heller kan ta oss lenger vekk fra de måla som er satt i Hurdalsplattformen.
Det sier leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Erling Sande fra Senterpartiet (Sp).
Han og Sp er svært kritiske til Jernbanedirektoratets forslag om å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper, Vy og Flytoget.
– Jeg er kritisk selv og har fått mange reaksjoner i partiet. Vi kommer til å være tydelige på hva som er vårt standpunkt i saka og kommunisere det ut, understreker Sande.
– Dette er en prosess som skjer i Jernbanedirektoratet. Men det er politisk styring av direktoratet, så sånn jeg ser denne saka trenger ikke dette å bli det endelige utfallet, sier Sande.
Dette er nok også noe komiteen Sande leder vil diskutere framover.
Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse
Vil dele Østlandet
Persontrafikken i jernbanen på Østlandet deles inn i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
I dag kjøres mesteparten av denne trafikken av Vy, med unntak av Flytoget som drifter ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.
Jernbanedirektoratet har bestemt at de ønsker å forhandle med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2. Begge er statlige selskaper.
Direktoratet mener at å ha to selskaper vil øke kvaliteten på tilbudet.
Dette har de kommet fram til uten å få en eneste ekstern vurdering, og tatt beslutninga med bakgrunn i mange antakelser og manglende informasjon.
Avsløring: Spurte ikke ekspertene før Vy mista halve Østlandet
Får kritikk
I Hurdalsplattformen står det at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av persontrafikken i jernbanen.
De setter også et mål om færre selskaper i jernbanesektoren.
Forslaget til Direktoratet har skapt mange reaksjoner.
Både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har gått hardt ut mot deling av jernbanen.
Flere Arbeiderpartiet-medlemmer har meldt seg ut eller trua med å melde seg ut av partiet i protest.
LO-veteran har fått nok: Forlater Ap om de ikke snur i jernbanepolitikken
Ikke løftebrudd
Det var regjeringa som ba direktoratet invitere Flytoget og Vy til forhandlinger om trafikken på Østlandet.
Til Aftenposten har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vært tydelig på at dette ikke går mot løftene fra regjeringa.
– Vi stoppet konkurransen og benytter oss av de to togselskapene vi har. Det er ikke nå mulig si om vi ender opp med ett eller to selskaper på distansene, sa Nygård til avisa.
«Regjeringen er opptatt av at de reisende får et best mulig togtilbud. Måten å få til det på mener vi er å hente ut det beste i de to statlige togselskapene vi har.»
Det skreiv statssekretær i Samferdselsdepartementet Johan Vasara (Ap) i et innlegg 29. august.
Vil ha færre selskaper
Sande mener regjeringa generelt har gjort viktige grep mot konkurranseutsettinga av jernbanen.
Erling Sande (Sp).
Ragne B. Lysaker / Senterpartiet
– Det blir vel en form for konkurranse med to selskaper på Østlandet?
– Det er i hvert fall to aktører som til en viss grad blir stilt opp mot hverandre. Vi har argumentert for færre selskaper, det er fordi man snarere kan hente ut fordelene ved å tenke mer samhandling.
Sande trekker fram at bruk av togmateriell er et eksempel der samhandling vil fungere bedre.
Da kan man for eksempel bruke togsett på tvers av områder, sier politikeren.
– Mye av energien går vekk i kommunikasjon mellom ulike aktører i jernbanesektoren. Færre selskaper gir færre barrierer for samhandling.
Senterpartiet har ikke konkludert med om de to statlige togselskapa skal samles i et selskap, opplyser Sande og trekker fram at de to selskapa i dag har ganske ulike oppdrag.
Må bruke pengene riktig
Senterpartiet mener kvaliteten i jernbanen alltids kan bli bedre, men at det ikke gjøres ved å konkurranseutsette den.
– Vi kan gjøre det med å stille kvalitetskrav til selskapa og vi kan gjøre det med å bruke ressursene riktig.
Det er altså et spørsmål om hvordan man bruker ressursene.
– Jernbanen har allerede en stor andel av de samla ressursene vi bruker på samferdsel. Man må bruke ressursene så man får mest mulig jernbane for pengene, særlig i disse tider.
Her finnes det flere utfordringer som må løses. Både med infrastruktur og togkapasiteten, spesielt gjennom Oslo, understreker Sande.
(Oppdatert med tidligere uttalelser fra Jon-Ivar Nygård og Johan Vasara)
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad