JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen

Full krangel om jernbanen: Trafikken på Østlandet må ikke deles opp, mener Senterpartiet

Å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper går mot Hurdalsplattformen, mener Sp-topp med partiet i ryggen.
Å dele togtrafikken på Østlandet mellom to selskaper går mot Senterpartiets og regjeringas politikk, mener Erling Sande (Sp).

Å dele togtrafikken på Østlandet mellom to selskaper går mot Senterpartiets og regjeringas politikk, mener Erling Sande (Sp).

Morten Hansen/Ragne B. Lysaker

herman@lomedia.no

– Dette virker som et grep som heller kan ta oss lenger vekk fra de måla som er satt i Hurdalsplattformen.

Det sier leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Erling Sande fra Senterpartiet (Sp).

Han og Sp er svært kritiske til Jernbanedirektoratets forslag om å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper, Vy og Flytoget.

– Jeg er kritisk selv og har fått mange reaksjoner i partiet. Vi kommer til å være tydelige på hva som er vårt standpunkt i saka og kommunisere det ut, understreker Sande.

– Dette er en prosess som skjer i Jernbanedirektoratet. Men det er politisk styring av direktoratet, så sånn jeg ser denne saka trenger ikke dette å bli det endelige utfallet, sier Sande.

Dette er nok også noe komiteen Sande leder vil diskutere framover.

Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse

Vil dele Østlandet

Persontrafikken i jernbanen på Østlandet deles inn i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.

I dag kjøres mesteparten av denne trafikken av Vy, med unntak av Flytoget som drifter ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.

Jernbanedirektoratet har bestemt at de ønsker å forhandle med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2. Begge er statlige selskaper.

Direktoratet mener at å ha to selskaper vil øke kvaliteten på tilbudet.

Dette har de kommet fram til uten å få en eneste ekstern vurdering, og tatt beslutninga med bakgrunn i mange antakelser og manglende informasjon.

Avsløring: Spurte ikke ekspertene før Vy mista halve Østlandet

Får kritikk

I Hurdalsplattformen står det at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av persontrafikken i jernbanen.

De setter også et mål om færre selskaper i jernbanesektoren.

Forslaget til Direktoratet har skapt mange reaksjoner.

Både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har gått hardt ut mot deling av jernbanen.

Flere Arbeiderpartiet-medlemmer har meldt seg ut eller trua med å melde seg ut av partiet i protest.

LO-veteran har fått nok: Forlater Ap om de ikke snur i jernbanepolitikken

Ikke løftebrudd

Det var regjeringa som ba direktoratet invitere Flytoget og Vy til forhandlinger om trafikken på Østlandet.

Til Aftenposten har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vært tydelig på at dette ikke går mot løftene fra regjeringa.

– Vi stoppet konkurransen og benytter oss av de to togselskapene vi har. Det er ikke nå mulig si om vi ender opp med ett eller to selskaper på distansene, sa Nygård til avisa.

«Regjeringen er opptatt av at de reisende får et best mulig togtilbud. Måten å få til det på mener vi er å hente ut det beste i de to statlige togselskapene vi har.»

Det skreiv statssekretær i Samferdselsdepartementet Johan Vasara (Ap) i et innlegg 29. august.

Vil ha færre selskaper

Sande mener regjeringa generelt har gjort viktige grep mot konkurranseutsettinga av jernbanen.

Erling Sande (Sp).

Erling Sande (Sp).

Ragne B. Lysaker / Senterpartiet

– Det blir vel en form for konkurranse med to selskaper på Østlandet?

– Det er i hvert fall to aktører som til en viss grad blir stilt opp mot hverandre. Vi har argumentert for færre selskaper, det er fordi man snarere kan hente ut fordelene ved å tenke mer samhandling.

Sande trekker fram at bruk av togmateriell er et eksempel der samhandling vil fungere bedre.

Da kan man for eksempel bruke togsett på tvers av områder, sier politikeren.

– Mye av energien går vekk i kommunikasjon mellom ulike aktører i jernbanesektoren. Færre selskaper gir færre barrierer for samhandling.

Senterpartiet har ikke konkludert med om de to statlige togselskapa skal samles i et selskap, opplyser Sande og trekker fram at de to selskapa i dag har ganske ulike oppdrag.

Må bruke pengene riktig

Senterpartiet mener kvaliteten i jernbanen alltids kan bli bedre, men at det ikke gjøres ved å konkurranseutsette den.

– Vi kan gjøre det med å stille kvalitetskrav til selskapa og vi kan gjøre det med å bruke ressursene riktig.

Det er altså et spørsmål om hvordan man bruker ressursene.

– Jernbanen har allerede en stor andel av de samla ressursene vi bruker på samferdsel. Man må bruke ressursene så man får mest mulig jernbane for pengene, særlig i disse tider.

Her finnes det flere utfordringer som må løses. Både med infrastruktur og togkapasiteten, spesielt gjennom Oslo, understreker Sande.

(Oppdatert med tidligere uttalelser fra Jon-Ivar Nygård og Johan Vasara)

Warning
Annonse
Annonse