JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Slik det ser ut nå er det mulig at vekterkonflikten har mer enn to parter, skriver Knut-Johannes Berg. (Illustrasjonsfoto)

Slik det ser ut nå er det mulig at vekterkonflikten har mer enn to parter, skriver Knut-Johannes Berg. (Illustrasjonsfoto)

Tri Nguyen Dinh

Debatt

«NHO Service og Handel løper fra sitt ansvar i vekterstreiken», skriver tillitsvalgt

NHO Service og Handel har i løpet av vekterstreiken, beskyldt NAF for å være på kollisjonskurs med medlemmene sine og ha en egen agenda. Det er i beste fall en misforstått oppfattelse.
27.11.2020
11:11
02.12.2020 14:47
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

NAF er medlemmene. Det er medlemmene som sitter i forhandlingsutvalget, og kravene vi hadde med oss kommer fra utvalgets kolleger. Hvilken agenda NHOSH (NHO Service og Handel) har er derimot mer uklar.

NHOSH prøver også å legge ansvaret for bedriftenes økonomi på NAF og de mener at det er NAF som ensidig må ta ansvaret for at konflikten ikke er over. Det fremheves at det går så dårlig under pandemien og at det er så mange permitterte. De permitterte er hovedsakelig i luftfarten som enda ikke er berørt av konflikten, nettopp fordi de sliter. Bedriftene har ingen kostnader med dette og dersom de kommer i arbeid igjen så skal de også ha levelige arbeidsvilkår. NHOSH glemmer at vi som ansattrepresentanter sitter i styrene i bedriftene og vet at selskapene leverer meget gode resultater økonomisk.

Samtidig treffer konsekvensene av konflikten veldig ulikt i de forskjellige bedriftene. NHOSH kan ikke løpe fra sitt eget ansvar i dette. Hadde de utvist reell forhandlingsvilje, så kunne nok dette oppgjøret vært løst uten streik. Det er på NHOSH sin kappe at dette ble konflikt i utgangspunktet, og de har absolutt sin del av ansvaret all den tid de ikke har villet forhandle før i konfliktens niende uke.

Debatt: «Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Slik det ser ut nå er det mulig at denne konflikten har mer enn to parter. De åpenbare er NHOSH og NAF. De andre ligger mer skjult, men påvirker tilsynelatende utviklingen. Vi vet at flere av selskapene er klar til å signere vårt siste løsningsforslag. Et løsningsforslag som langt ifra er urimelig, men som samtidig er et godt stykke fra våre opprinnelige krav. Det selskapet som foreløpig ikke har vist vilje til å signere, stjeler kunder og arbeid fra de andre. Det har vært mye sagt og skrevet om Securitas sin bruk av PSS Securitas, og hvordan direktøren i Securitas også er styreleder i den heleide datteren som nå går inn alle steder.

I det siste eksempelet går Securitas enda lengre. I stedet for å sette vektere i jobb der de streikende er, flytter de arbeidet til en annen lokasjon og tar de streikende vekternes arbeid der i stedet. Denne gang med egne vektere fra Securitas som ikke er tatt ut i streik. Jeg snakker om den provisoriske heliporten som er opprettet på Stord, som Securitas har tatt initiativ til. Her er det hovedsakelig, og foreløpig, flygninger fra Flesland Heliport som er flyttet.

Sikkerhetskontrollen her er det Avarn Security AS som leverer. Det et direkte tyveri av arbeid, ikke bare fra streikende vektere, men fra et selskap de selv er med på å holde i konflikt. I tillegg er det arbeid som skulle vært utført av streikende vektere, som nå gjøres av Securitas som også er omfattet av konflikten. Nærmere streikebryteri er det faktisk ikke mulig å komme i ordets rettslige forstand.

Debatt: «Vekterstreiken har blitt et gissel for den mest brutale markedsstrategien vi har sett i nyere tid»

Når vi vet at adm. direktør i Securitas, Martin Holmen, også er styreleder i PSS, er det for mange nok til å stille spørsmål. Når vi også vet at den samme Holmen var styreleder i NHOSH når deres nåværende direktør ble ansatt, og i dag er styremedlem i NHO, så begynner man å snakke om mange hatter og roller. Når den samme Holmen er den ene som ikke vil signere for å avslutte konflikten, kan man saktens undres over motivene med det. Det kan uansett ikke være bransjens fremtid og de ansatte han har i tankene. Det ville jo vært direkte uintelligent, og slik fremstår han absolutt ikke.

Hvilken agenda NHOSH egentlig har må de svare for selv, men det ser ikke ut som en demokratisk organisasjon. Når et flertall av bedriftene faktisk er villig til å signere et løsningsforslag, men ikke kan fordi et av selskapene gjør seg vanskelig, så bidrar ikke det til at bransjen skal gå fremover. I ytterste konsekvens kan det se ut som om NHOSH har en egen agenda og er på kollisjonskurs med medlemsbedriftene sine. Det er uansett et spill som er utenfor den alminnelige oppfattelsen av hvordan arbeidslivet og samfunnet generelt skal fungere.

Tyra er tillitsvalgt for vekterne: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.11.2020
11:11
02.12.2020 14:47



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

Saipem

Oljearbeider mistet beinet og ble sagt opp. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

Bendik Aarsæther

Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Alf Ragnar Olsen

Brudd i lønnsoppgjøret i staten: Her forteller LO Stat-lederen hvorfor

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene, mener samferdselsministeren

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Ole Palmstrøm

Uten Marianne stopper Norge, men det vises ikke på lønna

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil