Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille, skriver Geir Jørgensen.
Tormod Ytrehus
Debatt
«Over hele landet er bussdrift en konkurranse om å kjøre billigst mulig. Da taper sjåførene»
Hvis vilkårene for sjåførene blir bedre, vil rekrutteringsproblemene også bli løst. Heldigvis er det mulig å gjøre noe med.
Bussjåfør Markus Wallum fortalte forrige uke til Sandefjords Blad at han må holde seg i timesvis. Rutene han kjører, mangler toaletter til sjåførene.
I Avisa Oslo skrev bussjåfør Frode Eriksen for noen dager siden om hvordan snøkaos i hovedstaden oppleves bak rattet. Bussdrift er rigget for å være billigst mulig, også når det går utover busskvaliteten.
I vinter har sjåfører over hele landet krevd strengere sikkerhetskrav til buss. Selv om bussene er store, sitter sjåførene svært utsatt til hvis det smeller front mot front. 28. desember skjedde nettopp det.
Mens mange andre hadde fri i romjula, var bussjåfører på jobb. En sjåfør i Fredrikstad omkom da førerplassen ble trykket helt inn.
Allerede i 2019 anbefalte Statens havarikommisjon strengere krav til sikkerhet etter en liknende dødsulykke. Det er fire år siden.
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, selv tidligere bussjåfør, oppsummerte det hele godt i et intervju med Frifagbevegelse: i vinter:
«Sendrektigheten vi har sett fra norske myndigheter har kostet menneskeliv, og vil fortsette å gjøre det om det ikke skjer noe snart».
Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille.
Hver tredje bussjåfør er snart pensjonist, og to av tre sjåfører har passert 50 år. Norge trenger mellom 1000 og 2000 nye bussjåfører årlig fremover. Sykefraværet er høyt, og få unge går inn i yrket.
Det er krise, mener arbeidsgiverne i NHO.
Men de nevner naturlig nok ikke årsaken til at det er slik: Anbud. Over hele landet legges bussdrift ut på anbud. Det er auksjoner hvor billigste bud vinner. Da taper sjåførene.
For de fleste andre i Norge er delte skift noe de aldri har forholdt seg til. Men mange bussjåfører må på jobb to ganger daglig: Både om morgenen og ettermiddagen. Midt på dagen er det ulønnet fri.
Det er kollektivselskapene som utformer kravene i anbudene, ofte uten medvirkning fra sjåførene. De må i stedet bytte arbeidsgiver når et nytt selskap vinner.
Hvis vilkårene for sjåførene blir bedre, vil rekrutteringsproblemene også bli løst. Heldigvis er det mulig å gjøre noe med.
Fylkene må ta over og drive kollektivtransporten selv, på en god og forsvarlig måte.
Det vil Rødt.
Mye lest: Trond kjører buss på Norges mest rasfarlige vei: – Jeg sitter jo med hjertet i halsen
Denne skaper debatt: Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset