Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår når de flyttes over i datterselskapet Posten Bring Bildrift.
Ole Palmstrøm
Debatt
Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen
Å konkurrere med useriøse selskaper vil svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte.
Spekters administrerende direktør, Anne-Kari Bratten, anklager Fagforbundet for å komme med grove og feilaktige karakteristikker av Posten.
Dette stemmer ikke.
Vi har vært presise og ærlige om saken. Tvert imot er det Posten, og Anne-Kari Bratten, som feilinformerer når de hevder at den planlagte virksomhetsoverdragelsen ikke vil føre til dårligere lønns- og arbeidsvilkår.
Fagforbundet Post og finans og ledelsen i Posten har en lang tradisjon for godt samarbeid. Gjennom de siste tretti årene har vi gjennomført forhandlinger og inngått avtaler ved både omorganisering og nedbemanning.
Gjennom et nært og tillitsfullt samarbeid har vi kommet fram til gode løsninger, i motsetning til forholdene mellom postselskapene og de tillitsvalgte i en rekke andre land.
Denne samarbeidstradisjonen har Postens ledelse nå brutt.
Posten har gjort det helt klart for oss at de har besluttet å flytte alle yrkessjåførene over i datterselskapet Posten Bring Bildrift.
Vi har ønsket å signere en uenighetsprotokoll, men selv om Posten nektet oss dette, har vi da hatt et behov for å informere medlemmene om beslutningen de har tatt.
Vi har også i dette tilfellet vært villige til å forhandle for å styrke konkurransekraften til Posten, men det kan ikke gå på bekostningen av tryggheten til de ansatte.
I datterselskapet er det en minstelønnsavtale, i motsetning til i morselskapet. Selv om arbeidsgiver legger opp til at de som har jobb i dag blir kompensert når de flyttes over, vil alle nye sjåfører som ansettes, få dårligere vilkår. Det vil ikke vi gå med på.
Fagforbundet Post og finans mener dette ikke kan kalles for annet enn tariffhopping, altså at arbeidsgiver flytter en hel ansattgruppe over på en avtale som er dårligere for arbeidstakerne og billigere for arbeidsgiver.
Vi har ansett Posten som en seriøs aktør i transportbransjen.
I dette tilløpet er Posten blitt med på et kappløp mot bunnen, der man skal konkurrere med useriøse selskaper om å svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte.
Det er, som vi har sagt, å bevege seg i retning av de useriøse i bransjen.
Bratten hevder Fagforbundet Post og finans på ingen måte mister innflytelse og medvirkning for sine medlemmer. Det er for oss en uforståelig påstand.
Det er velkjent at datterselskaper må følge beslutninger som fattes på konsernnivå. Når våre medlemmer flyttes over i et datterselskap, flyttes også vi et steg lenger unna forhandlingsbordet.
I tillegg innebærer minstelønnsordningen at vi får mindre innflytelse over lønnsdannelsen enn vi har med den generelle overenskomsten i morselskapet.
Fagforbundet er løsningsorientert. Vi vil når som helst møte Spekter-direktør Bratten for å drøfte hvordan vi sammen kan bidra til bedre og ryddigere forhold i transportbransjen. Fagforbundet er når som helst rede til å møte ledelsen i Posten for å drøfte hvordan vi på en seriøs måte kan bidra til å sikre driften av Posten.
Men Fagforbundet kan ikke godta et diktat fra ledelsen i Posten, som svekker de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Det bidrar til å gjøre transportbransjen mer useriøs.
Aktuelt: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat