JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen

Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår når de flyttes over i datterselskapet Posten Bring Bildrift.

Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår når de flyttes over i datterselskapet Posten Bring Bildrift.

Ole Palmstrøm

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Å konkurrere med useriøse selskaper vil svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte.

Spekters administrerende direktør, Anne-Kari Bratten, anklager Fagforbundet for å komme med grove og feilaktige karakteristikker av Posten.

Dette stemmer ikke.

Vi har vært presise og ærlige om saken. Tvert imot er det Posten, og Anne-Kari Bratten, som feilinformerer når de hevder at den planlagte virksomhetsoverdragelsen ikke vil føre til dårligere lønns- og arbeidsvilkår.

Fagforbundet Post og finans og ledelsen i Posten har en lang tradisjon for godt samarbeid. Gjennom de siste tretti årene har vi gjennomført forhandlinger og inngått avtaler ved både omorganisering og nedbemanning.

Gjennom et nært og tillitsfullt samarbeid har vi kommet fram til gode løsninger, i motsetning til forholdene mellom postselskapene og de tillitsvalgte i en rekke andre land.

Denne samarbeidstradisjonen har Postens ledelse nå brutt.

Posten har gjort det helt klart for oss at de har besluttet å flytte alle yrkessjåførene over i datterselskapet Posten Bring Bildrift.

Vi har ønsket å signere en uenighetsprotokoll, men selv om Posten nektet oss dette, har vi da hatt et behov for å informere medlemmene om beslutningen de har tatt.

Vi har også i dette tilfellet vært villige til å forhandle for å styrke konkurransekraften til Posten, men det kan ikke gå på bekostningen av tryggheten til de ansatte.

I datterselskapet er det en minstelønnsavtale, i motsetning til i morselskapet. Selv om arbeidsgiver legger opp til at de som har jobb i dag blir kompensert når de flyttes over, vil alle nye sjåfører som ansettes, få dårligere vilkår. Det vil ikke vi gå med på.

Fagforbundet Post og finans mener dette ikke kan kalles for annet enn tariffhopping, altså at arbeidsgiver flytter en hel ansattgruppe over på en avtale som er dårligere for arbeidstakerne og billigere for arbeidsgiver.

Vi har ansett Posten som en seriøs aktør i transportbransjen.

I dette tilløpet er Posten blitt med på et kappløp mot bunnen, der man skal konkurrere med useriøse selskaper om å svekke lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte.

Det er, som vi har sagt, å bevege seg i retning av de useriøse i bransjen.

Bratten hevder Fagforbundet Post og finans på ingen måte mister innflytelse og medvirkning for sine medlemmer. Det er for oss en uforståelig påstand.

Det er velkjent at datterselskaper må følge beslutninger som fattes på konsernnivå. Når våre medlemmer flyttes over i et datterselskap, flyttes også vi et steg lenger unna forhandlingsbordet.

I tillegg innebærer minstelønnsordningen at vi får mindre innflytelse over lønnsdannelsen enn vi har med den generelle overenskomsten i morselskapet.

Fagforbundet er løsningsorientert. Vi vil når som helst møte Spekter-direktør Bratten for å drøfte hvordan vi sammen kan bidra til bedre og ryddigere forhold i transportbransjen. Fagforbundet er når som helst rede til å møte ledelsen i Posten for å drøfte hvordan vi på en seriøs måte kan bidra til å sikre driften av Posten.

Men Fagforbundet kan ikke godta et diktat fra ledelsen i Posten, som svekker de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Det bidrar til å gjøre transportbransjen mer useriøs.

Aktuelt: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt

Warning
Annonse
Annonse