Debatt
Grove og feilaktige karakteristikker av Posten
Det er svært beklagelig at Posten settes i samme bås med virksomheter som vi alle er enige om ikke hører hjemme i norsk arbeidsliv, skriver Anne-Kari Bratten.
Ole Palmstrøm
Dette kan ikke få stå uimotsagt.
På FriFagbevegelse 30. oktober, karakteriserer Fagforbundet Post og Finans et selskap hos Posten til å være «i retning av en useriøs aktør i transportbransjen».
Samtidig sprer forbundet feilinformasjon om både Postens intensjoner, og om at de ansatte vil få dårligere vilkår og mindre innflytelse dersom yrkessjåførene samles i et datterselskap i Posten-konsernet.
Disse grove og feilaktige karakteristikkene og påstandene kan ikke få stå uimotsagt.
Det er for eksempel grunn til å reagere når tillitsvalgt Jan Erik Bakker i Fagforbundet uttaler at det er «sosial dumping, i regi av et statlig eid selskap», når Posten ønsker å samle yrkessjåførene i et datterselskap som har både tariffavtale og medvirkningsordninger gjennom avtaleverket i Spekter.
Å definere dette som sosial dumping, er en hån mot de som jobber i virksomheter langt utenfor det seriøse arbeidslivet, ikke har reguleringer på verken arbeidstid eller lønn og som bare kan drømme om de ordningene vi har i det organiserte arbeidslivet.
Posten har inngått tariffavtaler med fagforeningene for alle sine medarbeidere, også i det selskapet yrkessjåførene eventuelt skal samles i. Disse avtalene inneholder lønns- og arbeidsvilkår som minst er på linje med det som er avtalt i bransjeoverenskomster for yrkessjåfører i andre private bedrifter.
Svar på dette innlegget: Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen
Avtalene er inngått med blant andre LO/Fagforbundet, og innebærer på ingen måte at Fagforbundet Post og Finans mister innflytelse og medvirkning for sine medlemmer. De vil ha medvirkning på akkurat samme måte som i dag. Det er derfor oppsiktsvekkende at Fagforbundet nå definerer selskapet som “useriøs aktør”.
Bakgrunnen for at Posten ønsker å samle yrkessjåførene i ett datterselskap, er for å styrke satsingen sin på transport, og for å være en attraktiv aktør i dette markedet.
Fagforbundet Post og finans har helt rett i at det finnes useriøse aktører i transportbransjen. Posten og deres datterselskaper er ikke blant dem.
Det er derfor svært beklagelig at de setter Posten i samme bås med virksomheter som vi alle er enige om ikke hører hjemme i norsk arbeidsliv.
Posten ønsker tvert imot å trygge arbeidsplassene, og har også garantert at ingen av dagens ansatte skal gå ned i lønn.
Aktuelt: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt
Bakgrunnen for dette debattinnlegget: Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår