JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Grove og feilaktige karakteristikker av Posten

Det er svært beklagelig at Posten settes i samme bås med virksomheter som vi alle er enige om ikke hører hjemme i norsk arbeidsliv, skriver Anne-Kari Bratten.

Det er svært beklagelig at Posten settes i samme bås med virksomheter som vi alle er enige om ikke hører hjemme i norsk arbeidsliv, skriver Anne-Kari Bratten.

Ole Palmstrøm

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Dette kan ikke få stå uimotsagt.

FriFagbevegelse 30. oktober, karakteriserer Fagforbundet Post og Finans et selskap hos Posten til å være «i retning av en useriøs aktør i transportbransjen».

Samtidig sprer forbundet feilinformasjon om både Postens intensjoner, og om at de ansatte vil få dårligere vilkår og mindre innflytelse dersom yrkessjåførene samles i et datterselskap i Posten-konsernet.

Disse grove og feilaktige karakteristikkene og påstandene kan ikke få stå uimotsagt.  

Det er for eksempel grunn til å reagere når tillitsvalgt Jan Erik Bakker i Fagforbundet uttaler at det er «sosial dumping, i regi av et statlig eid selskap», når Posten ønsker å samle yrkessjåførene i et datterselskap som har både tariffavtale og medvirkningsordninger gjennom avtaleverket i Spekter.

Å definere dette som sosial dumping, er en hån mot de som jobber i virksomheter langt utenfor det seriøse arbeidslivet, ikke har reguleringer på verken arbeidstid eller lønn og som bare kan drømme om de ordningene vi har i det organiserte arbeidslivet.

Posten har inngått tariffavtaler med fagforeningene for alle sine medarbeidere, også i det selskapet yrkessjåførene eventuelt skal samles i. Disse avtalene inneholder lønns- og arbeidsvilkår som minst er på linje med det som er avtalt i bransjeoverenskomster for yrkessjåfører i andre private bedrifter. 

Svar på dette innlegget: Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen

Avtalene er inngått med blant andre LO/Fagforbundet, og innebærer på ingen måte at Fagforbundet Post og Finans mister innflytelse og medvirkning for sine medlemmer. De vil ha medvirkning på akkurat samme måte som i dag. Det er derfor oppsiktsvekkende at Fagforbundet nå definerer selskapet som “useriøs aktør”.

Bakgrunnen for at Posten ønsker å samle yrkessjåførene i ett datterselskap, er for å styrke satsingen sin på transport, og for å være en attraktiv aktør i dette markedet.

Fagforbundet Post og finans har helt rett i at det finnes useriøse aktører i transportbransjen. Posten og deres datterselskaper er ikke blant dem.

Det er derfor svært beklagelig at de setter Posten i samme bås med virksomheter som vi alle er enige om ikke hører hjemme i norsk arbeidsliv.

Posten ønsker tvert imot å trygge arbeidsplassene, og har også garantert at ingen av dagens ansatte skal gå ned i lønn.

Aktuelt: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt

Bakgrunnen for dette debattinnlegget: Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår

Annonse
Annonse