JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa, skriver Fredrik Mellem. (Arkivfoto)

Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa, skriver Fredrik Mellem. (Arkivfoto)

Benjamin Bye Åsali

Debatt

«Storbritannia som Europas Qatar?»

Storbritannia mangler hundre tusen trailersjåfører. Boris Johnson har latt seg presse til å utstede fem tusen midlertidige visum og arbeidstillatelser. 
01.10.2021
13:15
05.10.2021 10:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

De skal få lov til å jobbe i Storbritannia frem til julaften. Da må de reise igjen, med mindre regjeringen finner på å forlenge tillatelsene. Det vet vi ikke noe om nå. Det er tydelig at Boris Johnson vil være den som «redder jula.» Om han utsteder fire, fem, eller tolv tusen slike tillatelser spiller neppe noen rolle. Fremmedarbeiderne kommer ikke tilbake. I alle fall ikke fra EU/EØS-området. Akkurat det virker det som om den britiske regjeringen har forstått. Derfor er det nå også satt opp et rekrutteringskontor i Egypt. Den britiske regjeringen ønsker fremmedarbeidere «on demand.» Folk som kan tas inn i landet for å arbeide i de sektorene og til den tid myndighetene ser seg tjent med, for deretter å sendes ut igjen. Dette er jo ikke helt ulikt måten myndighetene i Qatar forholder seg til utlendinger på arbeidsmarkedet.

Innsikt: Derfor mangler Storbritannia 100.000 lastebilsjåfører

EU/EØS-borgere har nå status som fremmedarbeidere i Storbritannia, mens i de 30 landene som utgjør EU/EØS opererer de på et felles hjemmemarked og har her rettigheter de er blitt fratatt i Storbritannia. Dessuten er det mer enn nok jobb i EU/EØS for alle som ønsker å jobbe som trailersjåfør. Hvor mange av dem tror du det er som kommer til å slippe det de har i hendene for å jobbe snaut tre måneder i Storbritannia – bare for å hjelpe Boris Johnson med å redde jula? Flere enn null kanskje. Det er jo noen som har andre årsaker til å ville være i Storbritannia. Familie, kjæreste eller kanskje gjenglemte eiendeler. Men det kommer ikke fem tusen. Neppe heller halvparten av det. Det er ganske enkelt ikke så mange trailersjåfører i Europa som er entusiastisk begeistret for brexit. Enda mindre er begeistringen for de holdningene som utløste brexit. De kommer altså ikke til å kaste seg i bilene av rent idealistiske grunner.

Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Europeiske transportselskaper kunne i teorien bestemme seg for å ta oppdrag i Storbritannia og sende sine medarbeidere med på lasset. Heller ikke det fremstår særlig attraktivt. Særlig ikke hvis de skal hjelpe den britiske eksportindustrien med transport til Europa. Dette er oppdrag som innebærer at sjåfører og biler skal stå stille, timevis i kø ved ankomst kontinentet. Her skal last og 11-12 dokumenter kontrolleres. Dette er ikke akkurat lønnsomme timer og det er også usikkert hvor mange av de aktuelle sjåførene som har de nødvendige språkkunnskaper til å håndtere disse grense- og tolldokumentene. Når det da samtidig er mer enn nok oppdrag ellers i Europa, fremstår ikke dette særlig attraktivt.

Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral

Storbritannia flytter nå problemene rundt i logistikkjeden. Løsningen ett sted blir problemet et annet sted. Nå er det problemer med å fylle opp dagligvarebutikker med mat og bensinstasjoner med bensin. Det er vanskelig å se hvordan jernvare- og leketøysbutikker skal nå opp på prioriteringslistene når det virkelig begynner å røyne på. 75 tungtransportsjåfører fra den britiske hæren vil neppe løse problemet.

Underrapportering i transportbransjen: Arbeidstimer skjules som «pause». Kan bety flere titalls tusen kroner lavere månedslønn

Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa. Hvis du er en ordinær lønnsmottaker er Storbritannia nå utenfor prinsippet om fri bevegelse for menneskene i Europa. Det er imidlertid gjort unntak for lønnsadelen i arbeidslivet. Hvis du er ingeniør, lege, professor i statsvitenskap eller lignende. Både i avtalen mellom EU og Storbritannia og i avtalen mellom Norge og Storbritannia er det nemlig gjort unntak for såkalt «høyt kvalifisert arbeidskraft.» Tilhører du denne gruppen kan du stole på at fri bevegelse i Europa fortsatt gjelder for deg. Er du derimot renholder, trailersjåfør eller servitør, da er dine rettigheter til å flytte på deg inndratt. Det er ganske utrolig hvor mange det er som ikke klarer å få øye på klasseperspektivet i akkurat dette.

Fra innsiden: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Det er et positivt unntak: Nord-Irland er fortsatt en del av vårt felleseuropeiske hjemmemarked. Så hvis du har fått deg britisk kjæreste, eller av andre grunner vil bo og arbeide i UK – så kan du/dere fritt bosette dere der. I Nord-Irland er det heller ikke tomme hyller i dagligvarebutikkene eller tomme bensinstasjoner.

01.10.2021
13:15
05.10.2021 10:27



Mest lest

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

Berit Baumberger

Skitbyen-Berit med ti råd til Nav

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen