JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa, skriver Fredrik Mellem. (Arkivfoto)

Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa, skriver Fredrik Mellem. (Arkivfoto)

Benjamin Bye Åsali

Debatt

«Storbritannia som Europas Qatar?»

Storbritannia mangler hundre tusen trailersjåfører. Boris Johnson har latt seg presse til å utstede fem tusen midlertidige visum og arbeidstillatelser. 
01.10.2021
13:15
05.10.2021 10:27
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

De skal få lov til å jobbe i Storbritannia frem til julaften. Da må de reise igjen, med mindre regjeringen finner på å forlenge tillatelsene. Det vet vi ikke noe om nå. Det er tydelig at Boris Johnson vil være den som «redder jula.» Om han utsteder fire, fem, eller tolv tusen slike tillatelser spiller neppe noen rolle. Fremmedarbeiderne kommer ikke tilbake. I alle fall ikke fra EU/EØS-området. Akkurat det virker det som om den britiske regjeringen har forstått. Derfor er det nå også satt opp et rekrutteringskontor i Egypt. Den britiske regjeringen ønsker fremmedarbeidere «on demand.» Folk som kan tas inn i landet for å arbeide i de sektorene og til den tid myndighetene ser seg tjent med, for deretter å sendes ut igjen. Dette er jo ikke helt ulikt måten myndighetene i Qatar forholder seg til utlendinger på arbeidsmarkedet.

Innsikt: Derfor mangler Storbritannia 100.000 lastebilsjåfører

EU/EØS-borgere har nå status som fremmedarbeidere i Storbritannia, mens i de 30 landene som utgjør EU/EØS opererer de på et felles hjemmemarked og har her rettigheter de er blitt fratatt i Storbritannia. Dessuten er det mer enn nok jobb i EU/EØS for alle som ønsker å jobbe som trailersjåfør. Hvor mange av dem tror du det er som kommer til å slippe det de har i hendene for å jobbe snaut tre måneder i Storbritannia – bare for å hjelpe Boris Johnson med å redde jula? Flere enn null kanskje. Det er jo noen som har andre årsaker til å ville være i Storbritannia. Familie, kjæreste eller kanskje gjenglemte eiendeler. Men det kommer ikke fem tusen. Neppe heller halvparten av det. Det er ganske enkelt ikke så mange trailersjåfører i Europa som er entusiastisk begeistret for brexit. Enda mindre er begeistringen for de holdningene som utløste brexit. De kommer altså ikke til å kaste seg i bilene av rent idealistiske grunner.

Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Europeiske transportselskaper kunne i teorien bestemme seg for å ta oppdrag i Storbritannia og sende sine medarbeidere med på lasset. Heller ikke det fremstår særlig attraktivt. Særlig ikke hvis de skal hjelpe den britiske eksportindustrien med transport til Europa. Dette er oppdrag som innebærer at sjåfører og biler skal stå stille, timevis i kø ved ankomst kontinentet. Her skal last og 11-12 dokumenter kontrolleres. Dette er ikke akkurat lønnsomme timer og det er også usikkert hvor mange av de aktuelle sjåførene som har de nødvendige språkkunnskaper til å håndtere disse grense- og tolldokumentene. Når det da samtidig er mer enn nok oppdrag ellers i Europa, fremstår ikke dette særlig attraktivt.

Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral

Storbritannia flytter nå problemene rundt i logistikkjeden. Løsningen ett sted blir problemet et annet sted. Nå er det problemer med å fylle opp dagligvarebutikker med mat og bensinstasjoner med bensin. Det er vanskelig å se hvordan jernvare- og leketøysbutikker skal nå opp på prioriteringslistene når det virkelig begynner å røyne på. 75 tungtransportsjåfører fra den britiske hæren vil neppe løse problemet.

Underrapportering i transportbransjen: Arbeidstimer skjules som «pause». Kan bety flere titalls tusen kroner lavere månedslønn

Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa. Hvis du er en ordinær lønnsmottaker er Storbritannia nå utenfor prinsippet om fri bevegelse for menneskene i Europa. Det er imidlertid gjort unntak for lønnsadelen i arbeidslivet. Hvis du er ingeniør, lege, professor i statsvitenskap eller lignende. Både i avtalen mellom EU og Storbritannia og i avtalen mellom Norge og Storbritannia er det nemlig gjort unntak for såkalt «høyt kvalifisert arbeidskraft.» Tilhører du denne gruppen kan du stole på at fri bevegelse i Europa fortsatt gjelder for deg. Er du derimot renholder, trailersjåfør eller servitør, da er dine rettigheter til å flytte på deg inndratt. Det er ganske utrolig hvor mange det er som ikke klarer å få øye på klasseperspektivet i akkurat dette.

Fra innsiden: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Det er et positivt unntak: Nord-Irland er fortsatt en del av vårt felleseuropeiske hjemmemarked. Så hvis du har fått deg britisk kjæreste, eller av andre grunner vil bo og arbeide i UK – så kan du/dere fritt bosette dere der. I Nord-Irland er det heller ikke tomme hyller i dagligvarebutikkene eller tomme bensinstasjoner.

01.10.2021
13:15
05.10.2021 10:27



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden