Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa, skriver Fredrik Mellem. (Arkivfoto)
Benjamin Bye Åsali
Debatt
«Storbritannia som Europas Qatar?»
Storbritannia mangler hundre tusen trailersjåfører. Boris Johnson har latt seg presse til å utstede fem tusen midlertidige visum og arbeidstillatelser.
De skal få lov til å jobbe i Storbritannia frem til julaften. Da må de reise igjen, med mindre regjeringen finner på å forlenge tillatelsene. Det vet vi ikke noe om nå. Det er tydelig at Boris Johnson vil være den som «redder jula.» Om han utsteder fire, fem, eller tolv tusen slike tillatelser spiller neppe noen rolle. Fremmedarbeiderne kommer ikke tilbake. I alle fall ikke fra EU/EØS-området. Akkurat det virker det som om den britiske regjeringen har forstått. Derfor er det nå også satt opp et rekrutteringskontor i Egypt. Den britiske regjeringen ønsker fremmedarbeidere «on demand.» Folk som kan tas inn i landet for å arbeide i de sektorene og til den tid myndighetene ser seg tjent med, for deretter å sendes ut igjen. Dette er jo ikke helt ulikt måten myndighetene i Qatar forholder seg til utlendinger på arbeidsmarkedet.
Innsikt: Derfor mangler Storbritannia 100.000 lastebilsjåfører
EU/EØS-borgere har nå status som fremmedarbeidere i Storbritannia, mens i de 30 landene som utgjør EU/EØS opererer de på et felles hjemmemarked og har her rettigheter de er blitt fratatt i Storbritannia. Dessuten er det mer enn nok jobb i EU/EØS for alle som ønsker å jobbe som trailersjåfør. Hvor mange av dem tror du det er som kommer til å slippe det de har i hendene for å jobbe snaut tre måneder i Storbritannia – bare for å hjelpe Boris Johnson med å redde jula? Flere enn null kanskje. Det er jo noen som har andre årsaker til å ville være i Storbritannia. Familie, kjæreste eller kanskje gjenglemte eiendeler. Men det kommer ikke fem tusen. Neppe heller halvparten av det. Det er ganske enkelt ikke så mange trailersjåfører i Europa som er entusiastisk begeistret for brexit. Enda mindre er begeistringen for de holdningene som utløste brexit. De kommer altså ikke til å kaste seg i bilene av rent idealistiske grunner.
Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte
Europeiske transportselskaper kunne i teorien bestemme seg for å ta oppdrag i Storbritannia og sende sine medarbeidere med på lasset. Heller ikke det fremstår særlig attraktivt. Særlig ikke hvis de skal hjelpe den britiske eksportindustrien med transport til Europa. Dette er oppdrag som innebærer at sjåfører og biler skal stå stille, timevis i kø ved ankomst kontinentet. Her skal last og 11-12 dokumenter kontrolleres. Dette er ikke akkurat lønnsomme timer og det er også usikkert hvor mange av de aktuelle sjåførene som har de nødvendige språkkunnskaper til å håndtere disse grense- og tolldokumentene. Når det da samtidig er mer enn nok oppdrag ellers i Europa, fremstår ikke dette særlig attraktivt.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Storbritannia flytter nå problemene rundt i logistikkjeden. Løsningen ett sted blir problemet et annet sted. Nå er det problemer med å fylle opp dagligvarebutikker med mat og bensinstasjoner med bensin. Det er vanskelig å se hvordan jernvare- og leketøysbutikker skal nå opp på prioriteringslistene når det virkelig begynner å røyne på. 75 tungtransportsjåfører fra den britiske hæren vil neppe løse problemet.
Underrapportering i transportbransjen: Arbeidstimer skjules som «pause». Kan bety flere titalls tusen kroner lavere månedslønn
Storbritannia ønsket å bli et tredjeland for EU/EØS-landene. Det har de blitt. Akkurat som Moldova og Hviterussland er de nå helt utenfor fellesskapet i Europa. Hvis du er en ordinær lønnsmottaker er Storbritannia nå utenfor prinsippet om fri bevegelse for menneskene i Europa. Det er imidlertid gjort unntak for lønnsadelen i arbeidslivet. Hvis du er ingeniør, lege, professor i statsvitenskap eller lignende. Både i avtalen mellom EU og Storbritannia og i avtalen mellom Norge og Storbritannia er det nemlig gjort unntak for såkalt «høyt kvalifisert arbeidskraft.» Tilhører du denne gruppen kan du stole på at fri bevegelse i Europa fortsatt gjelder for deg. Er du derimot renholder, trailersjåfør eller servitør, da er dine rettigheter til å flytte på deg inndratt. Det er ganske utrolig hvor mange det er som ikke klarer å få øye på klasseperspektivet i akkurat dette.
Fra innsiden: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
Det er et positivt unntak: Nord-Irland er fortsatt en del av vårt felleseuropeiske hjemmemarked. Så hvis du har fått deg britisk kjæreste, eller av andre grunner vil bo og arbeide i UK – så kan du/dere fritt bosette dere der. I Nord-Irland er det heller ikke tomme hyller i dagligvarebutikkene eller tomme bensinstasjoner.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard