Britene har i lengre tid merket varemangler her og der, og da meldingen kom om at bensinpumper var tomme over hele landet, begynte panikkhamstringen, tross anmodninger om å ikke kjøpe drivstoff man ikke trengte. (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
Derfor mangler Storbritannia 100.000 lastebilsjåfører
Kombinasjonen brexit og pandemi har medført store problemer for britisk næringsliv. Britene hamstrer mat og drivstoff, noe som forverrer situasjonen.
Tomme mathyller i supermarkedene, rekordbestillinger på kalkun hos produsenter og endeløse køer for å fatt i drivstoff. Den utenlandske arbeidskraften som forlot Storbritannia under pandemien, er sårt savnet, for svært få av dem har kommet tilbake.
I tillegg blir ikke sjåfører som går av med pensjon, erstattet når det ikke er gjennomført nok opplæring og testing av nye. Det må nedstengingen under covid-19 ta mye av skylda for.
Ikke bare transportbransjen og landbruket lider nå, men hele samfunnet, som tidligere i stor grad har brukt arbeidere fra andre land, som i reiselivs- og serveringsbransjen.
En oversikt fra BBC viser at problemene begynte for flere år siden, men den siste uka har krisen virkelig blitt synlig.
Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte
Viktige varer
I forrige uke meldte The Times at over 50 av BPs 1.200 bensinstasjoner var tomme for minst en type drivstoff. I løpet av få dager var det tallet på tomme BP-pumper økt til å gjelde rundt en tredel av stasjonene.
Etter flere uker med oppfordringer om å åpne for arbeidskraft utenfra, har den britiske regjeringen lovet midlertidige visum for 5.000 tungtransportsjåfører for å få drivstoff og mat ut til stasjoner og butikker. Det er foreslått å bruke sjåfører fra militæret for å bøte på problemet.
I tillegg er det lovet at 5.500 sesongarbeidere skal få tre måneders arbeidstillatelse i Storbritannia før jul, arbeidskraft sårt trengt for å sørge for at britenes nasjonale julefavoritt kommer bordet: kalkunen.
Det vakte en viss lettelse da regjeringen varslet at den vil innvilge midlertidige arbeidsvisum og lempe på ulike lover for å bedre situasjonen, men for noen bransjer ble meldingen møtt med hoderisting.
Det er ikke nok, og tiltakene kommer for sent. Folk fortsetter å panikkhamstre.
Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda
Brexit-effekten
Når næringslivet lenge har bedt om flere arbeidstillatelser for utlendinger, har samferdselsminister Grant Shapps svart at Storbritannia må stå på egne bein nå.
Når han så snur og tillater midlertidig utenlandsk arbeidskraft, er det ikke sikkert det blir så enkelt å få tak i. Det vil ta tid å få sjåfører og andre arbeidere på plass. Et annet spørsmål er om de i det hele tatt vil komme. Allerede i 2019, i forkant av brexit, viste tall fra det britiske statistikkbyrået ONS at innvandringen fra EU var på sitt laveste på seks år.
Tilstrømming av arbeidere fra EU begynte å dale i 2016, da britene stemte for å forlate unionen. Det bidro til at det allerede før pandemien var manko på arbeidere innen flere bransjer.
For eksempel anslo de britiske fraktselskapenes interesseorganisasjon Road Haulage Association (RHA) at det allerede sommeren 2019 manglet 60.000 sjåfører.
Da pandemien kom, med reiserestriksjoner og nedstenging, reiste flere titusener utenlandske sjåfører som bodde i Storbritannia, tilbake til hjemlandet. Ifølge bransjeorganisasjoner har svært få kommet tilbake.
Nå er anslaget at det mangler minst 100.000 sjåfører av i alt 600.000.
Britene har fremdeles høye krav til testing ved inn- og utreise og opphold i landet, med til dels svært dyre, obligatoriske testalternativer. Når det bare tilbys midlertidige sesongjobber, er kanskje ikke tilbudet så fristende.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Kalkunmangel
Produsenter har også tatt inn over seg at varer ikke kan leveres eller produseres.
En rekke store kalkunprodusenter har i år avlet færre fugler fordi det ikke finnes kompetente arbeidere til å håndtere produksjonen fram til jul.
Selv om det kan komme potensielt 5.500 arbeidere fra utlandet i tre måneder for å bistå i fjærkrebransjen, er det trolig ikke nok fugl for dem å jobbe med.
Bønder i Storbritannia har varslet mangel på den tradisjonelle favoritten til jul. De reagerer på at muligheten for å rekruttere arbeidskraft fra utlandet kommer altfor sent.
Mer enn halvparten av hele landets befolkning spiser ifølge YouGov kalkun til jul, og da vil de ha en stor fugl på 6–7 kilo, som kan gi middag og masse rester til opptil ti personer.
Tapt investering
Kate Martin leder kalkunprodusentene i Traditional Farm Fresh Turkey Association og sier at enkelte av medlemmene har hatt en bestillingsøkning på opptil 400 prosent, men de kan ikke levere.
– Kalkunfarmene har mistet en hel drøss arbeidere, en arbeidsstyrke de har trent opp og investert i over mange, mange år. De arbeiderne er ikke lenger tilgjengelige for sesongarbeid, de finner seg jobber på fastlandet i Europa i stedet, sier Martin til BBC.
Storprodusent Paul Kelly driver KellyBronze Farm, og sier de største rammes hardest, og er også de som kutter mest i produksjonen.
Han legger til at det ser bedre ut for mindre produsenter, som i større grad har brukt lokal arbeidskraft som de ennå har tilgang på, og selger kalkun rett fra bonde til forbruker.
Underrapportering i transportbransjen: Arbeidstimer skjules som «pause». Kan bety flere titalls tusen kroner lavere månedslønn
Tomt for øl, melk og brus
En oversikt fra BBC viser andre eksempler på hvordan situasjonen har slått ut hos ulike selskaper.
Supermarkedkjeden Morrisons har varslet prisøkninger som følge av sjåførmangelen.
Bryggeriene Heineken og Molson Coors opplyser at de ikke får levert varene sine. Kjeden Wetherspoons sier flere av pubene deres allerede er tomme for en rekke ølmerker.
Coca-Cola Europacific Partners sier supermarkedshyller er tomme for noen av deres produkter, noe som igjen skyldes sjåførmangel og problemer med å få tak i aluminium til boksene.
Kyllingkjeden Nando's har stengt 50 restauranter på grunn av råvaremangel.
McDonalds har sluttet å selge milkshake og drikkevarer på flaske, og sier det skyldes problemer med å få tak i tungtransportsjåfører.
Flere produsenter får heller ikke levert varer til Storbritannia, som godterigiganten Haribo og kjeden Iceland, som i det siste har kansellert 30–40 leveranser til landet daglig.
En rapport fra Bank of England analyserer situasjonen fra april til juni i år, og konkluderer med at «leveringsforsinkelser har ført til mangel på varer som møbler, bildeler og elektriske varer». I tillegg er det alvorlig mangel på materialer i byggebransjen, som sement og tømmer.
Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift
Færre blir sjåfører
Når samferdselsministeren vil «stå på egne bein», sier han ikke noe om at det nå mangler noen ekstra bein å stå på. Både lønns- og arbeidsforhold for sjåførene har lenge vært et tema, fordi det driver folk vekk fra bransjen.
Snittalderen for tungtransportsjåfører er nå 55 år, mange sjåfører har gått av med pensjon uten å bli erstattet, og det blir trolig flere.
Etter nedstengningen har det ikke vært mulig å trene opp og utdanne ny kompetanse, og i juni varslet næringen til statsminister Boris Johnson at det i 2020 var 25.000 færre sjåfører som hadde passert testen for tungtransportkjøring, enn i 2019.
Tilsvarende situasjon i resten av Europa gjør at for eksempel EU har mange jobber å tilby eksisterende sjåfører.
Sjåfører foretrekker også å kjøre ruter innen EU, ettersom alt det nye brexit- og koronabyråkratiet når de skal inn og ut av Storbritannia, koster dem verdifull tid. De fleste betales for antall kilometer de kjører og ikke per time.
Det er også kommet nye skatter og avgifter på kjøringen til Storbritannia, og når euroen på toppen av dette har styrket seg sammenlignet med det engelske pundet, blir oppdrag fra britene enda mindre attraktivt.
Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
Sjåførrekruttering
Fra oktober har forsvarsdepartementet varslet at de vil bidra til å få testet flere sjåfører ved å sette inn personell for å øke kapasiteten. De skal ha gratis intensivkurs på «bootcamps» for å få 3.000 nye sjåfører til tungtransporten.
I tillegg skal ytterligere tusen sjåfører utdannes gjennom kurs i voksenopplæringen i Storbritannia.
Myndighetene har også varslet at de ønsker å hente inn arbeidskraft fra alle som allerede har bestått denne førerprøven, men ikke jobber som sjåfører. Det skal være nær en million briter som har sertifikat for tungtransport.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes