JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arbeidsgiver fraskriver seg ansvaret for forsvarlig arbeidsdag når svaret deres er ny teknologi, mener Marit Sauge.

Arbeidsgiver fraskriver seg ansvaret for forsvarlig arbeidsdag når svaret deres er ny teknologi, mener Marit Sauge.

Werner Juvik

Overvåkning

Bussjåfører får kamera mot ansiktet mens de kjører: – Vi kan ikke finne oss i dette

Mener arbeidsgiver at førerne er for trette, så er det tjenesteplanene som må endres, sier busstillitsvalgt.



28.08.2022
15:00
29.08.2022 09:21

ola.tommeras@fagbladet.no

Reaksjonene har vært sterke etter at Marit Sauge, klubbleder i Bussarbeiderklubben i Oslo sporveiarbeideres forening (OSA) ble oppmerksom på planlagt overvåkning av fører for ei uke siden.

I det stille har det blitt en del av avtalen mellom Ruter og det kommunalt eide Unibuss forut for kommende anbud for Oslo vest og indre by.

Når neste anbudsperiode starter i mars måned, skal et kamera med teknologi for å registrere tegn på tretthet være rettet mot fører.

Sterke reaksjoner

Vi møter Marit Sauge på bussholdeplassen på Helsfyr. Der kommer det jevnlig inn sjåfører for å hive nedpå en kaffe eller brødskive i pauserommet under brua, eller som har et par minutter mens de venter på å kjøre fram bussen til avgang.

I forrige uke kunne Fagbladet melde om det kommende tiltaket. Da hadde Marit Sauge nylig fått vite om planene.

Hun varslet Datatilsynet for avklaring om lovlighet og sendte melding til Fagforbundets medlemmer i selskapet.

Unibuss selv har ikke tatt det opp med Datatilsynet, bekrefter administrerende direktør Øystein Svendsen overfor Fagbladet.

– Reaksjonene fra medlemmer har vært sterke. De visste ikke om dette. De er forskrekket, sier Sauge.

Ikke noe tro på det

Blant de Fagbladet møter på Helsfyr er reaksjonene delte. Noen trekker oppgitt på skuldrene – andre er forbannet, og noen antar at førerkameraer kan bli sabotert.

Thomas Wennerberg har akkurat kjørt rute 37 fram til ventestreken foran busskuret. Wennerberg trekker oppgitt på skuldrene. Han tar nyheten med en bussjåførs stoiske ro som er herdet av tiår med anbudsrunder i Oslo, men legger ikke skjul på at han synes det krenker personvern og er meningsløst som hjelpemiddel.

– Hvis en fører er så trøtt at han eller hun må vekkes av et alarmsystem, så skulle fører ikke vært på jobb, er han og Sauge enige om.

Administrerende direktør i Unibuss sammenlignet det med et speedometer overfor Fagbladet i forrige uke. Sammenligningen avviser Sauge.

– Det kan gi falsk trygghet. Sjåfører som ikke skulle vært på jobb, presser seg til å kjøre i visshet om at systemet vil vekke dem om de sovner, sier hun.

Fører Simen Johansen og Thomas Wennerberg med Marit Sauge er lite begeistret for å få et kamera rettet mot seg.

Fører Simen Johansen og Thomas Wennerberg med Marit Sauge er lite begeistret for å få et kamera rettet mot seg.

Werner Juvik

– Dreier seg om penger

Som tillitsvalgt har Sauge lenge vært bekymret over stadig mer effektive og harde tjenesteplaner, delte vakter og krav om omstilling fra natt til dag på kort tid.

– Det dreier seg om penger. For å vinne anbud må selskapet være billigst. For å være billigst må vaktplanene være så ekstremt effektive som mulig. Sjåførene tynes stadig litt mer. Klart de blir slitne, men så er altså svaret kameraregistrering av ansiktet og alarm ved tretthet. Vi kan ikke finne oss i dette, mener Sauge.

Debatt: «Hva er løsningen for å sikre et anstendig arbeidsliv for bussjåførene?»

Må snu døgnet trill rundt

På pauserommet treffer vi Simen Johansen. Han bruker de tilgjengelige minuttene mellom avsluttet rute og neste til en kjapp lunsj. Han skal overta for Wennerberg som startet klokka to i natt.

Johansen beskriver sist helg – en vanlig helg for en bussjåfør på helgevakt i Oslo:

– Lørdag kveld ble avsluttet klokka 02.15 natt til søndag. Søndag hadde jeg turnusfri, mens mandag hadde jeg første avgang 04.45, forklarer han.

Det betyr at han måtte snu døgnet trill rundt i løpet av knappe 24 timer, med start på arbeidsdagen på samme tidspunkt som han kom hjem fra vakt natta før.

Marit Sauge forteller:

– Fritid og pauser spises opp. For eksempel har vi delte vakter med litt over tre timer kjøring på morgen, deretter tre timer fritid og så nye 3,5 timer bak rattet. Vi har ruter som starter på Alnabru og avsluttes på Kjelsås. Sjåføren må bruke det meste av den ubetalte fritiden mellom vaktene på å komme seg mellom Kjelsås og Alnabru. Konsekvensen er at de er på jobb ti til tolv timer, selv om vaktplanen sier sju timer.

Sauge avviser at ny overvåkingsteknologi er riktig medisin mot konsekvensene av tøffere arbeidsdager.

– Vi trenger tjenester i egenregi med forsvarlige vaktplaner og vilkår. Det er det eneste som kan snu utviklingen, sier hun.

Kronikk: «Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige», skriver Ørjan Takle

Holdes kunstig våken

Overvåkingen av fører var ikke et krav i Ruter-anbudet for Oslo vest og Indre by, men et tilbud fra Unibuss.

Ruter bekrefter overfor Fagbladet at selskapet vektet positivt en slik førerovervåking ved tildeling av oppdraget. Det er til sammen 180 busser i anbudet som kan bli utstyrt med teknologien.

– Jeg aksepterer rett og slett ikke å bli holdt kunstig våken. Mener arbeidsgiver at førerne er for trette, så er det tjenesteplanene som må endres. Arbeidsgiver fraskriver seg ansvaret for forsvarlig arbeidsdag når svaret deres er ny teknologi, sier Marit Sauge og poengterer:

– Grenser er flyttet skritt for skritt gjennom hvert eneste anbud. Nå passerer de enda en grense. Når skal det stoppe? Hva skal vi finne oss i neste gang? Spør hun.

Datatilsynet: Må kunne dokumentere behov for overvåking

Datatilsynet kan ikke konkludere på lovligheten av å ha kamera rettet mot bussjåføren, men opplyser kravene til overvåking er strenge.

– For at tiltaket skal være lovlig må både reglene som gjelder kontrolltiltak i arbeidsmiljøloven og reglene i personopplysningloven og personvernforordningen (GDPR) være oppfylt, opplyser seksjonssjef Ylva Marrable i en epost til Fagbladet.

– Begge regelverk stiller strenge krav for når man kan iverksette kontrolltiltak, påpeker hun.

Personvernregelverket stiller krav om at Unibuss må kunne vise til at tiltaket er nødvendig for å oppfylle et berettiget interesse som veier tyngre enn arbeidstakers personvern. Kameraovervåking er også spesialregulert i forskrift om kameraovervåking. Her fremgår det at kameraovervåking bare er tillatt dersom det ut fra virksomheten er behov for å forebygge at farlige situasjoner oppstår og ivareta hensynet til ansattes eller andres sikkerhet eller det øvrig er særskilt behov for overvåkingen.

– Tiltaket som er beskrevet, er å anse som kameraovervåking og vil også være et kontrolltiltak av arbeidstaker, fastslår Marrable.

Hun skriver også at det er stor forskjell på om data samles inn og lagres eller ikke og hvem det i så fall gjøres tilgjengelig for. I Unibuss tilfelle opplyser administrerende direktør at systemet kun skal hjelpe sjåføren.

Ved vurdering av kamera i Unibuss, vil Datatilsynet se på: Få klarhet i hva personopplysningene som samles inn skal brukes til og om tiltaket er egnet til å oppnå formålet. Er det et dokumentert problem som ligger til grunn for tiltaket eller ikke? Dersom det ikke er det, taler dette for at tiltaket ikke kan iverksettes. Er det imidlertid et veldokumentert og omfattende problem, kan det være et argument for å iverksette tiltak. 

– Det er viktig at det ikke samles inn mer data enn nødvendig og at man sikrer at løsningen har innebygget personvern og personvern som standardinnstilling. Det er også viktig med åpenhet ovenfor de ansatte om hva som er formålet med tiltaket, hva slags data som samles inn og hvordan dette skal brukes, sier Marrable.

28.08.2022
15:00
29.08.2022 09:21

Datatilsynet: Må kunne dokumentere behov for overvåking

Datatilsynet kan ikke konkludere på lovligheten av å ha kamera rettet mot bussjåføren, men opplyser kravene til overvåking er strenge.

– For at tiltaket skal være lovlig må både reglene som gjelder kontrolltiltak i arbeidsmiljøloven og reglene i personopplysningloven og personvernforordningen (GDPR) være oppfylt, opplyser seksjonssjef Ylva Marrable i en epost til Fagbladet.

– Begge regelverk stiller strenge krav for når man kan iverksette kontrolltiltak, påpeker hun.

Personvernregelverket stiller krav om at Unibuss må kunne vise til at tiltaket er nødvendig for å oppfylle et berettiget interesse som veier tyngre enn arbeidstakers personvern. Kameraovervåking er også spesialregulert i forskrift om kameraovervåking. Her fremgår det at kameraovervåking bare er tillatt dersom det ut fra virksomheten er behov for å forebygge at farlige situasjoner oppstår og ivareta hensynet til ansattes eller andres sikkerhet eller det øvrig er særskilt behov for overvåkingen.

– Tiltaket som er beskrevet, er å anse som kameraovervåking og vil også være et kontrolltiltak av arbeidstaker, fastslår Marrable.

Hun skriver også at det er stor forskjell på om data samles inn og lagres eller ikke og hvem det i så fall gjøres tilgjengelig for. I Unibuss tilfelle opplyser administrerende direktør at systemet kun skal hjelpe sjåføren.

Ved vurdering av kamera i Unibuss, vil Datatilsynet se på: Få klarhet i hva personopplysningene som samles inn skal brukes til og om tiltaket er egnet til å oppnå formålet. Er det et dokumentert problem som ligger til grunn for tiltaket eller ikke? Dersom det ikke er det, taler dette for at tiltaket ikke kan iverksettes. Er det imidlertid et veldokumentert og omfattende problem, kan det være et argument for å iverksette tiltak. 

– Det er viktig at det ikke samles inn mer data enn nødvendig og at man sikrer at løsningen har innebygget personvern og personvern som standardinnstilling. Det er også viktig med åpenhet ovenfor de ansatte om hva som er formålet med tiltaket, hva slags data som samles inn og hvordan dette skal brukes, sier Marrable.




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker