Løsningen på problemene i kollektivtransporten er ikke å finne opp nye systemer som tåkelegger arbeidsgiveransvaret ytterligere, skriver Ingunn Reistad Jacobsen. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Debatt
«Hva er løsningen for å sikre et anstendig arbeidsliv for bussjåførene?»
Ørjan Takle har i en rekke innlegg på en god måte beskrevet situasjonen for bussjåførene og deres arbeidssituasjon grunnet dagens anbudsregime i kollektivtrafikken.
Vi i Fagforbundet deler hans beskrivelser om utfordringene arbeidstakerne har innen kollektivbransjen, men løsningene han skisserer i flere av sine innlegg er dessverre ikke gode nok etter vårt syn.
Med ideen om snille anbud kjører Takle fast bussen i en blindvei. Hvorfor? Fordi han ikke går til roten av problemet, som er anbudssystemets eksistens.
Så lenge en tjeneste blir satt ut på anbud smuldrer arbeidsgiveransvaret opp og den norske modellen blir lammet.
Et fylkeskommunalt bestillerselskap legger alle premissene, mens et busselskap som har vunnet anbudet har det formelle arbeidsgiveransvaret (men intet handlingsrom).
Kronikk: «Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige», skriver Ørjan Takle
All erfaring viser at man med knallhard politisk jobbing kun får gjennom noen små endringer i anbudene.
Dessuten gjenstår store problemer, også om man får påvirket et anbud. For det første fordi et anbud varer opp mot ti år. For det andre fordi busselskapene legger inn anbud for å tjene penger. De leter etter hullene som det ikke er tenkt over i anbudsteksten, slik at de kan tjene mest mulig penger.
Først skal man altså jobbe for å forbedre neste anbud og for eksempel sørge for kollisjonssikre busser. Deretter skal man jobbe for å unngå delte skift i påfølgende anbud. Og slik blir det også i videre anbud takket være busselskapenes kreativitet. Skal bussjåførene måtte vente 25- 30 år til de får en god nok arbeidsplass?
Som fagforbund må vi forholde oss til at anbud finnes og jobbe for å gjøre dem best mulig for medlemmene våre. Men vi mener det er en hån mot de som har skoene på å slå seg til ro med ideen om at neste anbud skal bli snillere.
Aktuelt: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud
Takle skal ha honnør for problembeskrivelsen. Men løsningen på problemene i kollektivtransporten er ikke å finne opp nye systemer som tåkelegger arbeidsgiveransvaret ytterligere. Løsningen er at fylkeskommunen dropper anbud og heller tar ansvaret sitt: Det betyr å drive kollektivtransporten med egne ansatte.
For oss i Fagforbundet vil løsningen være å følge LO kongressen sitt enstemmige vedtak i vår, å arbeide for at unntaksbestemmelsen i kollektivtrafikkforordningen blir benyttet. På godt norsk vil det si at fylkeskommunen selv eier og driver kollektivtrafikken med egne ansatte.
Denne modellen vil i tillegg til at bussjåførene får et arbeidsliv med et fungerende partsfold gi miljømessig gevinst ved at bussene blir vedlikeholdt og brukt hele levetida, og hundrevis av millioner kroner kan brukes til annet en profitt, konsernbidrag og konkurransebyråkrati.
Et samarbeid for å få dette til er vi i Fagforbundet mer enn gjerne med på å få til i Vestland og Norge forøvrig.
Mye delt: Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø