JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Løsningen på problemene i kollektivtransporten er ikke å finne opp nye systemer som tåkelegger arbeidsgiveransvaret ytterligere, skriver Ingunn Reistad Jacobsen. (Illustrasjonsfoto)

Løsningen på problemene i kollektivtransporten er ikke å finne opp nye systemer som tåkelegger arbeidsgiveransvaret ytterligere, skriver Ingunn Reistad Jacobsen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Debatt

«Hva er løsningen for å sikre et anstendig arbeidsliv for bussjåførene?»

Ørjan Takle har i en rekke innlegg på en god måte beskrevet situasjonen for bussjåførene og deres arbeidssituasjon grunnet dagens anbudsregime i kollektivtrafikken. 
24.08.2022
09:52
24.08.2022 14:02
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Vi i Fagforbundet deler hans beskrivelser om utfordringene arbeidstakerne har innen kollektivbransjen, men løsningene han skisserer i flere av sine innlegg er dessverre ikke gode nok etter vårt syn.

Med ideen om snille anbud kjører Takle fast bussen i en blindvei. Hvorfor? Fordi han ikke går til roten av problemet, som er anbudssystemets eksistens.

Så lenge en tjeneste blir satt ut på anbud smuldrer arbeidsgiveransvaret opp og den norske modellen blir lammet.

Et fylkeskommunalt bestillerselskap legger alle premissene, mens et busselskap som har vunnet anbudet har det formelle arbeidsgiveransvaret (men intet handlingsrom).

Kronikk: «Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige», skriver Ørjan Takle

All erfaring viser at man med knallhard politisk jobbing kun får gjennom noen små endringer i anbudene.

Dessuten gjenstår store problemer, også om man får påvirket et anbud. For det første fordi et anbud varer opp mot ti år. For det andre fordi busselskapene legger inn anbud for å tjene penger. De leter etter hullene som det ikke er tenkt over i anbudsteksten, slik at de kan tjene mest mulig penger.

Først skal man altså jobbe for å forbedre neste anbud og for eksempel sørge for kollisjonssikre busser. Deretter skal man jobbe for å unngå delte skift i påfølgende anbud. Og slik blir det også i videre anbud takket være busselskapenes kreativitet. Skal bussjåførene måtte vente 25- 30 år til de får en god nok arbeidsplass?

Som fagforbund må vi forholde oss til at anbud finnes og jobbe for å gjøre dem best mulig for medlemmene våre. Men vi mener det er en hån mot de som har skoene på å slå seg til ro med ideen om at neste anbud skal bli snillere.

Aktuelt: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud

Takle skal ha honnør for problembeskrivelsen. Men løsningen på problemene i kollektivtransporten er ikke å finne opp nye systemer som tåkelegger arbeidsgiveransvaret ytterligere. Løsningen er at fylkeskommunen dropper anbud og heller tar ansvaret sitt: Det betyr å drive kollektivtransporten med egne ansatte. 

For oss i Fagforbundet vil løsningen være å følge LO kongressen sitt enstemmige vedtak i vår, å arbeide for at unntaksbestemmelsen i kollektivtrafikkforordningen blir benyttet. På godt norsk vil det si at fylkeskommunen selv eier og driver kollektivtrafikken med egne ansatte.

Denne modellen vil i tillegg til at bussjåførene får et arbeidsliv med et fungerende partsfold gi miljømessig gevinst ved at bussene blir vedlikeholdt og brukt hele levetida, og hundrevis av millioner kroner kan brukes til annet en profitt, konsernbidrag og konkurransebyråkrati.

Et samarbeid for å få dette til er vi i Fagforbundet mer enn gjerne med på å få til i Vestland og Norge forøvrig.

Mye delt: Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016

24.08.2022
09:52
24.08.2022 14:02



Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen