– ET REALT TILLEGG: Bjørn Davidsen forventer et tillegg som monner. Hvis ikke kommer bussene til å bli stående på oppstillingsplassen.
Morten Hansen
Lønnsoppgjøret 2022
Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016
I løpet av de siste fem årene har bussjåførene som ikke kjører i byene fått dårligere råd. I fjor hadde disse sjåførene mer enn 6600 kroner mindre å rutte med enn for fem år siden.
roy@lomedia.no
morten@lomedia.no
Siden 2016 har prisene steget med nærmere 13 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Tall Magasinet for fagorganiserte har fått utarbeidet av SSB, viser at i samme periode har lønna til bussjåførene som jobber i og like utenfor byene økt lønna med drøyt elleve prosent.
Det betyr at for hvert år som går, har sjåførene reelt sett fått mindre penger å rutte med.
Hvis lønna hadde holdt følge med prisstigningen, skulle hver av disse sjåførene i snitt tjent 40.412 kroner i månedene. Det har den altså ikke gjort. Isteden har sjåførene i snitt tjent 39.860 kroner i måneden. Det betyr at bussjåførenes økonomi er blitt mindre romslig.
Hver sjåfør sitter i nå realiteten igjen med drøyt 6600 kroner mindre i året enn de hadde i 2016.
Tallene bekrefter inntrykket sjåførene selv sitter med. 5. og 6. mai møtes fagforbundene og arbeidsgiverne til mekling hos Riksmekleren. Sjåførene har klare forventninger til resultatet.
– De må komme ut med et bedre resultat enn sist. Blir det ikke bedre denne gangen, blir det streik, sier Bjørn Davidsen, bussjåfør i Sarpsborg.
Her kan det bli streik: 2.400 bussjåfører kan parkere bussene lørdag
Noen snakker om 50 kroner
Davidsen er tydelig i beskjeden til forhandlingsdelegasjonene i bussoppgjøret. Etter lønnsoppgjøret for to år siden, som endte i streik, var han blant de mange sjåførene som stemte nei i uravstemningen. Den gang var det et flertall på under 100 sjåfører som stemte for meklingsresultatet.
Davidsen tror det skal mer til for å få et ja denne gangen.
– Det årsnær sæ itte lenger, se, sier han og ler.
For ham er forskuttering av sykepenger et viktig krav. Sånn tror han mange tenker. I tillegg vil han ha et godt lønnstillegg.
– Vi må få et realt tillegg, sånn at vi kommer opp på nivået til industriarbeiderlønna. Noen snakker om 50 kroner mer i timen. Det er urealistisk. Men det må monne. Skikkelig, sier Davidsen.
Best i byene
Heller ikke de drøyt 2700 turbussjåførene i Norge kan skryte av å ha fått mye bedre kjøpekraft siden 2016.
Deres lønn har økt med 12,7 prosent fra 2016 til 2021. Det gir hele ti kroner mer å handle for hver måned, eller 120 kroner mer i året. Det er riktignok før skatt.
Disse to gruppene utgjør omtrent halvparten av bussjåførene som har registrert arbeidsforhold i Norge. Den siste gruppen, rutebussjåfører i by- og forstadsområder utgjorde i 2016 drøyt 9150 personer. I 2021 var antallet noen få personer under 10.000. Denne gruppen har hatt den beste lønnsutviklingen blant bussjåførene.
Totalt har lønningene økt med 13,4 prosent. Det utgjør 4870 kroner i måneden, men fratrukket prisstigningen gir det disse bussjåførene 308 kroner mer å rutte med hver måned, eller snaut 3700 kroner bedre kjøpekraft i 2021 enn de hadde i 2016.
Forventer et realt løft
Bak bussrattet i Tvedestrand sitter Morten Sivertsen. Også han har forventninger til årets lønnsoppgjør. Han bryr seg ikke mye om prosenter. han konstaterer at lønnsforskjellene i kroner blir større og større.
– Jeg føler at vi sakker etter for hvert år som går. Nå forventer vi et reelt løft, sier Sivertsen.
Han er utålmodig, og lei av unnskyldninger, bortforklaringer, og lønnstillegg som skal komme senere. I år vil han se et meklingsresultat som vises på lønnsslippen.
– Vi forventer at alt kommer på en gang. Ikke litt nå og litt neste år. Og så må det bli slutt på at noen tillegg ikke gjelder før neste anbudsperiode, slår Sivertsen fast.
Han viser til at tillegget for ubekvem arbeidstid ikke blir fullt ut betalt i gamle anbud.
– Det tillegget ble vel framforhandlet i 2015. Noen av våre sjåfører vil aldri nyte godt av det. Sånn kan det ikke være. De som leverer inn anbud må ta høyde for at bussjåførene skal ha lønnsvekst, poengterer Sivertsen.
MER NÅ: Morten Sivertsen i Tvedestrand er lei av å vente på det som er blitt avtalt for lenge siden. Han forventer et realt tillegg, og han forventer det i år.
Håvard Sæbø
75 prosent større forskjell
Til sammenligning har den gjennomsnittlige industriarbeiderlønnen økt med 15,9 prosent fra 2016 til 2021.
Det er nesten 6000 kroner mer i måneden, men fratrukket prisstigningen har det gitt industriarbeiderne 1241 kroner mer i måneden i 2016 enn i 2021. Det viser at forskjellene på lønna til bussjåførene og industrilønningene har økt de siste fem årene, til tross for at bussarbeidernes tariffavtale sier at «lønningene skal mer på linje med industrien».
Tallene fra 2016 viser at den best betalte gruppen av bussjåfører hadde snaut 1500 kroner lavere månedslønn enn den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna. Fem år senere var forskjellen 2620 kroner måneden. Den forskjellen er med andre ord nesten 75 prosent høyere enn den var i 2016.
Turbussjåførenes lønn lå for øvrig drøyt 3500 kroner under industrilønna i 2016 og nesten 5200 kroner under fem år senere. For rutebussjåfører utenfor by- og forsteder var forskjellen i 2016 på 1818 kroner måneden, mens forskjellen til industrilønna økte med 2022 kroner til 2021.
Lavlønnsyrke
Dersom man tjener under 90 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeider får man som regel lavlønnstillegg i lønnsoppgjørene.
I 2016 lå alle de tre ulike bussgruppene over 90 prosent, men turbussjåførene lå tett på grensa med sin lønn som var 90,6 prosent av industriarbeiderlønna. I byene og forstedene fikk rutebilsjåførene 96 prosent, mens resten av rutebilsjåførene fikk 95,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Nå er tallene for de to henholdsvis 94 og 91,2 prosent, mens turbussjåførene har ramlet under streken til 88,1 prosent. Det skal riktignok nevnes at i turbilbransjen var det like lavt i 2019, mens for rutebiltransporten i byer og forsteder var like lavt i 2018. I de to påfølgende årene var det enda lavere, med henholdsvis 93,3 og 93,1 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Lønnsstatistikk
Konsumprisindeks:
November 2016 – November 2021: 12,6 prosent
Rutebiltransport i by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 36.210 kroner
Månedslønn 2021: 41.080 kroner
Økning: 13,4 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 1,8 prosent
Antall ansatte (2021): 9994
Rutebiltransport utenfor by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 35.890 kroner
Månedslønn 2021: 39.860 kroner
Økning: 11,1 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: minus 1,1 prosent
Antall ansatte (2021): 5599
Turbiltransport
Månedslønn 2016: 34.180 kroner
Månedslønn 2021: 38.510 kroner
Økning: 12,7 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 0,1 prosent
Antall ansatte (2021): 2731
Industriarbeider
Månedslønn 2016: 37.708 kroner
Månedslønn 2021: 43.700 kroner
Økning: 15,9 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 3,8 prosent
Gjennomsnittlig månedslønn er inkludert ulempetillegg og bonus, men ikke overtid.
Tallene for bussjåførene er et gjennomsnitt av lønn i november i 2016 og 2021.
Antall ansatte er SSBs oversikt over antall ansettelsesforhold med lønn.
Industriarbeiderlønna er hentet fra Teknisk Beregningsutvalg sine rapporter.
Kilde: SSB og Teknisk Beregningsutvalg
Lønnsstatistikk
Konsumprisindeks:
November 2016 – November 2021: 12,6 prosent
Rutebiltransport i by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 36.210 kroner
Månedslønn 2021: 41.080 kroner
Økning: 13,4 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 1,8 prosent
Antall ansatte (2021): 9994
Rutebiltransport utenfor by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 35.890 kroner
Månedslønn 2021: 39.860 kroner
Økning: 11,1 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: minus 1,1 prosent
Antall ansatte (2021): 5599
Turbiltransport
Månedslønn 2016: 34.180 kroner
Månedslønn 2021: 38.510 kroner
Økning: 12,7 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 0,1 prosent
Antall ansatte (2021): 2731
Industriarbeider
Månedslønn 2016: 37.708 kroner
Månedslønn 2021: 43.700 kroner
Økning: 15,9 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 3,8 prosent
Gjennomsnittlig månedslønn er inkludert ulempetillegg og bonus, men ikke overtid.
Tallene for bussjåførene er et gjennomsnitt av lønn i november i 2016 og 2021.
Antall ansatte er SSBs oversikt over antall ansettelsesforhold med lønn.
Industriarbeiderlønna er hentet fra Teknisk Beregningsutvalg sine rapporter.
Kilde: SSB og Teknisk Beregningsutvalg
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie