– ET REALT TILLEGG: Bjørn Davidsen forventer et tillegg som monner. Hvis ikke kommer bussene til å bli stående på oppstillingsplassen.
Morten Hansen
Lønnsoppgjøret 2022
Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016
I løpet av de siste fem årene har bussjåførene som ikke kjører i byene fått dårligere råd. I fjor hadde disse sjåførene mer enn 6600 kroner mindre å rutte med enn for fem år siden.
roy@lomedia.no
morten@lomedia.no
Siden 2016 har prisene steget med nærmere 13 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Tall Magasinet for fagorganiserte har fått utarbeidet av SSB, viser at i samme periode har lønna til bussjåførene som jobber i og like utenfor byene økt lønna med drøyt elleve prosent.
Det betyr at for hvert år som går, har sjåførene reelt sett fått mindre penger å rutte med.
Hvis lønna hadde holdt følge med prisstigningen, skulle hver av disse sjåførene i snitt tjent 40.412 kroner i månedene. Det har den altså ikke gjort. Isteden har sjåførene i snitt tjent 39.860 kroner i måneden. Det betyr at bussjåførenes økonomi er blitt mindre romslig.
Hver sjåfør sitter i nå realiteten igjen med drøyt 6600 kroner mindre i året enn de hadde i 2016.
Tallene bekrefter inntrykket sjåførene selv sitter med. 5. og 6. mai møtes fagforbundene og arbeidsgiverne til mekling hos Riksmekleren. Sjåførene har klare forventninger til resultatet.
– De må komme ut med et bedre resultat enn sist. Blir det ikke bedre denne gangen, blir det streik, sier Bjørn Davidsen, bussjåfør i Sarpsborg.
Her kan det bli streik: 2.400 bussjåfører kan parkere bussene lørdag
Noen snakker om 50 kroner
Davidsen er tydelig i beskjeden til forhandlingsdelegasjonene i bussoppgjøret. Etter lønnsoppgjøret for to år siden, som endte i streik, var han blant de mange sjåførene som stemte nei i uravstemningen. Den gang var det et flertall på under 100 sjåfører som stemte for meklingsresultatet.
Davidsen tror det skal mer til for å få et ja denne gangen.
– Det årsnær sæ itte lenger, se, sier han og ler.
For ham er forskuttering av sykepenger et viktig krav. Sånn tror han mange tenker. I tillegg vil han ha et godt lønnstillegg.
– Vi må få et realt tillegg, sånn at vi kommer opp på nivået til industriarbeiderlønna. Noen snakker om 50 kroner mer i timen. Det er urealistisk. Men det må monne. Skikkelig, sier Davidsen.
Best i byene
Heller ikke de drøyt 2700 turbussjåførene i Norge kan skryte av å ha fått mye bedre kjøpekraft siden 2016.
Deres lønn har økt med 12,7 prosent fra 2016 til 2021. Det gir hele ti kroner mer å handle for hver måned, eller 120 kroner mer i året. Det er riktignok før skatt.
Disse to gruppene utgjør omtrent halvparten av bussjåførene som har registrert arbeidsforhold i Norge. Den siste gruppen, rutebussjåfører i by- og forstadsområder utgjorde i 2016 drøyt 9150 personer. I 2021 var antallet noen få personer under 10.000. Denne gruppen har hatt den beste lønnsutviklingen blant bussjåførene.
Totalt har lønningene økt med 13,4 prosent. Det utgjør 4870 kroner i måneden, men fratrukket prisstigningen gir det disse bussjåførene 308 kroner mer å rutte med hver måned, eller snaut 3700 kroner bedre kjøpekraft i 2021 enn de hadde i 2016.
Forventer et realt løft
Bak bussrattet i Tvedestrand sitter Morten Sivertsen. Også han har forventninger til årets lønnsoppgjør. Han bryr seg ikke mye om prosenter. han konstaterer at lønnsforskjellene i kroner blir større og større.
– Jeg føler at vi sakker etter for hvert år som går. Nå forventer vi et reelt løft, sier Sivertsen.
Han er utålmodig, og lei av unnskyldninger, bortforklaringer, og lønnstillegg som skal komme senere. I år vil han se et meklingsresultat som vises på lønnsslippen.
– Vi forventer at alt kommer på en gang. Ikke litt nå og litt neste år. Og så må det bli slutt på at noen tillegg ikke gjelder før neste anbudsperiode, slår Sivertsen fast.
Han viser til at tillegget for ubekvem arbeidstid ikke blir fullt ut betalt i gamle anbud.
– Det tillegget ble vel framforhandlet i 2015. Noen av våre sjåfører vil aldri nyte godt av det. Sånn kan det ikke være. De som leverer inn anbud må ta høyde for at bussjåførene skal ha lønnsvekst, poengterer Sivertsen.
MER NÅ: Morten Sivertsen i Tvedestrand er lei av å vente på det som er blitt avtalt for lenge siden. Han forventer et realt tillegg, og han forventer det i år.
Håvard Sæbø
75 prosent større forskjell
Til sammenligning har den gjennomsnittlige industriarbeiderlønnen økt med 15,9 prosent fra 2016 til 2021.
Det er nesten 6000 kroner mer i måneden, men fratrukket prisstigningen har det gitt industriarbeiderne 1241 kroner mer i måneden i 2016 enn i 2021. Det viser at forskjellene på lønna til bussjåførene og industrilønningene har økt de siste fem årene, til tross for at bussarbeidernes tariffavtale sier at «lønningene skal mer på linje med industrien».
Tallene fra 2016 viser at den best betalte gruppen av bussjåfører hadde snaut 1500 kroner lavere månedslønn enn den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna. Fem år senere var forskjellen 2620 kroner måneden. Den forskjellen er med andre ord nesten 75 prosent høyere enn den var i 2016.
Turbussjåførenes lønn lå for øvrig drøyt 3500 kroner under industrilønna i 2016 og nesten 5200 kroner under fem år senere. For rutebussjåfører utenfor by- og forsteder var forskjellen i 2016 på 1818 kroner måneden, mens forskjellen til industrilønna økte med 2022 kroner til 2021.
Lavlønnsyrke
Dersom man tjener under 90 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeider får man som regel lavlønnstillegg i lønnsoppgjørene.
I 2016 lå alle de tre ulike bussgruppene over 90 prosent, men turbussjåførene lå tett på grensa med sin lønn som var 90,6 prosent av industriarbeiderlønna. I byene og forstedene fikk rutebilsjåførene 96 prosent, mens resten av rutebilsjåførene fikk 95,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Nå er tallene for de to henholdsvis 94 og 91,2 prosent, mens turbussjåførene har ramlet under streken til 88,1 prosent. Det skal riktignok nevnes at i turbilbransjen var det like lavt i 2019, mens for rutebiltransporten i byer og forsteder var like lavt i 2018. I de to påfølgende årene var det enda lavere, med henholdsvis 93,3 og 93,1 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Lønnsstatistikk
Konsumprisindeks:
November 2016 – November 2021: 12,6 prosent
Rutebiltransport i by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 36.210 kroner
Månedslønn 2021: 41.080 kroner
Økning: 13,4 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 1,8 prosent
Antall ansatte (2021): 9994
Rutebiltransport utenfor by- og forstadsområder
Månedslønn 2016: 35.890 kroner
Månedslønn 2021: 39.860 kroner
Økning: 11,1 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: minus 1,1 prosent
Antall ansatte (2021): 5599
Turbiltransport
Månedslønn 2016: 34.180 kroner
Månedslønn 2021: 38.510 kroner
Økning: 12,7 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 0,1 prosent
Antall ansatte (2021): 2731
Industriarbeider
Månedslønn 2016: 37.708 kroner
Månedslønn 2021: 43.700 kroner
Økning: 15,9 prosent
Reallønnsvekst 2016-2021: 3,8 prosent
Gjennomsnittlig månedslønn er inkludert ulempetillegg og bonus, men ikke overtid.
Tallene for bussjåførene er et gjennomsnitt av lønn i november i 2016 og 2021.
Antall ansatte er SSBs oversikt over antall ansettelsesforhold med lønn.
Industriarbeiderlønna er hentet fra Teknisk Beregningsutvalg sine rapporter.
Kilde: SSB og Teknisk Beregningsutvalg
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er Norges yngste yrkessjåfør. Her er hennes melding til jenter som vurderer yrket
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
Brian Cliff Olguin
Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund
Alf Ragnar Olsen
Oslo rammes først hvis det blir streik i staten
Aldri har nordmenn fått mer i bonus. Fra 2020 til 2021 økte bonusutbetalingene med 6,1 milliarder kroner.
Brian Cliff Olguin