Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet, skriver Ørjan Takle.
Tormod Ytrehus
Kronikk
«Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige»
Jeg hører relativt ofte kolleger gi uttrykk for at de ikke vil anbefale bussjåføryrket til venner eller egne barn. Det er, etter min mening, en noe ubalansert beskrivelse av yrket vårt.
Det blir gjerne sagt i forbindelse med diskusjoner rundt arbeidsplaner, lønn og tariff. Da er det gjerne heller ikke så galt å si det. Men jeg vil gjerne nyansere det litt.
De fleste av oss bussjåfører er glad i å kjøre stor bil. Og stort større enn bussen blir det ikke. Det er kanskje først og fremst akselavstanden som avgjør hvor stor plass kjøretøyet tar på svingete norske veier. Og i standardutgavene er bussene store på veien.
En femten meter lang buss har et gulvareal på drøyt 38 m² Det er stort på veien. Jo finere, jo mer luksuriøs innredning. Jo større motor og jo større dimensjoner, jo kjekkere er det å kjøre.
Vi drar av gårde med kjøretøy verd flere millioner kroner. Noen på tur i inn- og utland. Andre i mer lokal rutekjøring. Og vi liker det. Og på toppen av det hele får vi betalt for å gjøre det.
Bussjåfør-lønna: Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016
Men betalingen er skammelig lav. Vi er med grunnlønnen alene trolig under grensen for lavtlønn. Så er det sånn at yrket heller ikke er en ni til fire jobb. Vi er på arbeid tidsnok til å skysse de tidligste arbeiderne til sine jobber. Og vi kjører de siste etternølerne hjem fra nattklubb.
Det får vi heldigvis tillegg for. Tilleggene blir lagt til lønna og dytter den så vidt over grensen for at vi kan regnes som en lavlønnsgruppe. Den lave lønna og uregelmessige arbeidstider har over tid gjort yrket lite attraktivt. Arbeidsgiverne våre har anslått at det trengs ca. 1.000 nye sjåfører årlig, for at driften skal gå rundt i årene som kommer. Sist jeg hørte tall på det, rekrutterte vi bare 300 årlig.
For noen av oss sjåfører er det kontakten med passasjerene som er det store med jobben. Hilse på folk som kommer og går på og av i en endeløs rekke. Noen treffer de samme passasjerene dag etter dag. Noen kjører de samme elevene til og fra både barne- og ungdomsskole. Det er klart de får et nært forhold til dem da. For andre som kjører ulike linjer i bytrafikk, så er det et fåtall av passasjerene man lærer å kjenne.
Bussjåfør Kamran går på jobb to ganger samme dag: – Jeg personlig liker ikke å jobbe slik
Da er det lettere for passasjerene å lære sjåførene å kjenne. I kontakten mellom mennesker så kan et «God morgen», «Hei, hei» eller «Ha en fin dag» være forskjellen på en negativ og positiv start på dagen. Andre veien er det selvsagt kjekt når passasjerene passer på å gi en tilbakemelding på en behagelig, trygg og hyggelig busstur. Mange av oss gjør vårt aller beste hver gang. Det er kjekt når det blir lagt merke til.
Det aller meste av lokalruter og skolekjøring er nå lagt ut på anbud. Det betyr at rutetraseer og rutetider fastlegges av fylkeskommunene og busselskapene konkurrerer om hvem som kan gjøre jobben billigst.
Det største problemet med det er, at vi som skal gjøre jobben ikke har noen påvirkning på jobbinnholdet. Alt er allerede bestemt gjennom kontraktsforhandlinger mellom busselskap og fylkeskommunene. Vi mister de medbestemmelsesrettighetene som blant annet ligger i Arbeidsmiljøloven.
Aktuelt: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud
Sjåførenes lov- og avtalefestede rettigheter ligger altfor ofte med i potten når busselskapene skal vinne anbud. Det er nok også en faktor det må gjøres noe med, dersom man skal bedre rekrutteringen til yrket. Det er klart at 10-12.000 rutebussjåfører besitter en del kunnskap, som samfunnet ville hatt nytte av. Vi kan mye om folks reisemønster og vaner. Vi kan mye om veienes beskaffenhet. Vi ser hva som daglig fører til ulykker og nestenulykker langs veiene våre.
Statusen på yrket kan blant annet heves, dersom vi blir hørt. Og dersom samfunnet nyttiggjør seg kompetansen til en gruppe som bruker tusenvis av årsverk i trafikken.
Vi bussjåfører har et sjeldent fritt yrke. Selv om arbeidsdagen for mange av oss på minuttet er bundet opp i rutetider. Så er det betydelig frihet knyttet til det å hente en buss i starten av arbeidsdagen, og være sin egen herre til arbeidsdagen er slutt. Eller som det er uttrykt i vitsegrupper på sosiale medier: «Han sier at han har hjørnekontor med fantastisk utsikt, og så kjører han bil til flere millioner kroner.»
Yrket vårt er fantastisk bra. For oss som liker kontakt med mennesker. Liker å kjøre stor bil. Og som liker frihet.
Rammebetingelsene er imidlertid dårlige. Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet. Våre lov- og avtalefestede rettigheter forvitrer, og ligger altfor ofte potten når selskapene konkurrerer om anbud.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø