JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet, skriver Ørjan Takle.

Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet, skriver Ørjan Takle.

Tormod Ytrehus

Kronikk

«Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige»

Jeg hører relativt ofte kolleger gi uttrykk for at de ikke vil anbefale bussjåføryrket til venner eller egne barn. Det er, etter min mening, en noe ubalansert beskrivelse av yrket vårt.
22.07.2022
12:37
01.08.2022 14:54
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det blir gjerne sagt i forbindelse med diskusjoner rundt arbeidsplaner, lønn og tariff. Da er det gjerne heller ikke så galt å si det. Men jeg vil gjerne nyansere det litt.

De fleste av oss bussjåfører er glad i å kjøre stor bil. Og stort større enn bussen blir det ikke. Det er kanskje først og fremst akselavstanden som avgjør hvor stor plass kjøretøyet tar på svingete norske veier. Og i standardutgavene er bussene store på veien.

En femten meter lang buss har et gulvareal på drøyt 38 m² Det er stort på veien. Jo finere, jo mer luksuriøs innredning. Jo større motor og jo større dimensjoner, jo kjekkere er det å kjøre.

Vi drar av gårde med kjøretøy verd flere millioner kroner. Noen på tur i inn- og utland. Andre i mer lokal rutekjøring. Og vi liker det. Og på toppen av det hele får vi betalt for å gjøre det.

Bussjåfør-lønna: Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016

Men betalingen er skammelig lav. Vi er med grunnlønnen alene trolig under grensen for lavtlønn. Så er det sånn at yrket heller ikke er en ni til fire jobb. Vi er på arbeid tidsnok til å skysse de tidligste arbeiderne til sine jobber. Og vi kjører de siste etternølerne hjem fra nattklubb.

Det får vi heldigvis tillegg for. Tilleggene blir lagt til lønna og dytter den så vidt over grensen for at vi kan regnes som en lavlønnsgruppe. Den lave lønna og uregelmessige arbeidstider har over tid gjort yrket lite attraktivt. Arbeidsgiverne våre har anslått at det trengs ca. 1.000 nye sjåfører årlig, for at driften skal gå rundt i årene som kommer. Sist jeg hørte tall på det, rekrutterte vi bare 300 årlig.

For noen av oss sjåfører er det kontakten med passasjerene som er det store med jobben. Hilse på folk som kommer og går på og av i en endeløs rekke. Noen treffer de samme passasjerene dag etter dag. Noen kjører de samme elevene til og fra både barne- og ungdomsskole. Det er klart de får et nært forhold til dem da. For andre som kjører ulike linjer i bytrafikk, så er det et fåtall av passasjerene man lærer å kjenne.

Bussjåfør Kamran går på jobb to ganger samme dag: – Jeg personlig liker ikke å jobbe slik

Da er det lettere for passasjerene å lære sjåførene å kjenne. I kontakten mellom mennesker så kan et «God morgen», «Hei, hei» eller «Ha en fin dag» være forskjellen på en negativ og positiv start på dagen. Andre veien er det selvsagt kjekt når passasjerene passer på å gi en tilbakemelding på en behagelig, trygg og hyggelig busstur. Mange av oss gjør vårt aller beste hver gang. Det er kjekt når det blir lagt merke til.

Det aller meste av lokalruter og skolekjøring er nå lagt ut på anbud. Det betyr at rutetraseer og rutetider fastlegges av fylkeskommunene og busselskapene konkurrerer om hvem som kan gjøre jobben billigst.

Det største problemet med det er, at vi som skal gjøre jobben ikke har noen påvirkning på jobbinnholdet. Alt er allerede bestemt gjennom kontraktsforhandlinger mellom busselskap og fylkeskommunene. Vi mister de medbestemmelsesrettighetene som blant annet ligger i Arbeidsmiljøloven.

Aktuelt: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud

Sjåførenes lov- og avtalefestede rettigheter ligger altfor ofte med i potten når busselskapene skal vinne anbud. Det er nok også en faktor det må gjøres noe med, dersom man skal bedre rekrutteringen til yrket. Det er klart at 10-12.000 rutebussjåfører besitter en del kunnskap, som samfunnet ville hatt nytte av. Vi kan mye om folks reisemønster og vaner. Vi kan mye om veienes beskaffenhet. Vi ser hva som daglig fører til ulykker og nestenulykker langs veiene våre.

Statusen på yrket kan blant annet heves, dersom vi blir hørt. Og dersom samfunnet nyttiggjør seg kompetansen til en gruppe som bruker tusenvis av årsverk i trafikken.

Vi bussjåfører har et sjeldent fritt yrke. Selv om arbeidsdagen for mange av oss på minuttet er bundet opp i rutetider. Så er det betydelig frihet knyttet til det å hente en buss i starten av arbeidsdagen, og være sin egen herre til arbeidsdagen er slutt. Eller som det er uttrykt i vitsegrupper på sosiale medier: «Han sier at han har hjørnekontor med fantastisk utsikt, og så kjører han bil til flere millioner kroner.»

Yrket vårt er fantastisk bra. For oss som liker kontakt med mennesker. Liker å kjøre stor bil. Og som liker frihet.

Rammebetingelsene er imidlertid dårlige. Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet. Våre lov- og avtalefestede rettigheter forvitrer, og ligger altfor ofte potten når selskapene konkurrerer om anbud.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.07.2022
12:37
01.08.2022 14:54



Mest lest

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Olje- og energiminister Terje Aasland tror at vi ikke kommer til å oppleve dagens strømsituasjon i framtida.

Olje- og energiminister Terje Aasland tror at vi ikke kommer til å oppleve dagens strømsituasjon i framtida.

Martin Guttormsen Slørdal

Aldri mer strømkrise, lover energiminister Aasland

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

Colourbox

Sjefen fekk alle e-postane til den sjukmelde: Det enda med 400.000 kroner i bot

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

André Kjernsli

Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore  Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

Knut Viggen

Ut mot grønn strømavgift: Forbrukerne får lite tilbake

Kommentar

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Ole Berg-Rusten/NTB

«Hvordan hadde det vært om Listhaug og Solberg styrte nå?»

Sjeføkonom i LO, Roger Bjørnstad, er svært skeptisk til Norges Banks rentepolitikk.

Sjeføkonom i LO, Roger Bjørnstad, er svært skeptisk til Norges Banks rentepolitikk.

Jan-Erik Østlie

LOs sjeføkonom: Norges Bank hever renta altfor mye

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

HUSK: Du må ha sykmelding fra lege, og huske å si fra til sjefen din hvis du blir syk i ferien og ønsker deg ny ferie med lønn senere.

Colourbox.com

Syk i ferien? Dette kreves for at du får ny ferie med lønn

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

HEKTISK: For hovedtillitsvalgt Joachim Andersen ved Eramet Sauda bestod mandagen av mange telefoner og rigging til streik ved smelteverket.

Petter Pettersen

For første gang på 52 år er det streik ved smelteverket i industribygda

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Her tas lærerne i LO ut i streik. Se lista over uttaket

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Deltidsarbeid gir lavere lønn og pensjon, og gjør det vanskeligere å søk boliglån. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Rapport: Nesten halvparten av butikkansatte som jobber deltid har ikke valgt det selv

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

En innsatt i Skien fengsel angrep nylig en fengselsbetjent med kokende olje. I etterkant har reaksjonene vært mange.

NFF

Overfallet i Skien fengsel: – Uforståelig at en innsatt der får tilgang på kokende olje

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Egil Brandsøy

Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene

Folk på Østlandet og Vestlandet er mest fornøyd med strømstøtteordningen. (Illustrasjonsfoto)

Folk på Østlandet og Vestlandet er mest fornøyd med strømstøtteordningen. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

1000 personer har blitt spurt om strømstøtta. Se hva folk har svart her

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Beate Oma Dahle / NTB

Giske går mot regjeringens planer om kraftutbygging

Debatt

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Kai Hovden

«Nei, strøm er ikke vanskelig», skriver Aslak Sira Myhre

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

NTL-nestleder Ellen Dalen synes det er uheldig at mange sliter med å viske ut skillet mellom arbeid og hjem.

Ole Palmstrøm

Vi blander jobb og fritid mer etter pandemien: – Svært uheldig

DYRT OG OMFATTENDE: En streik i «kjemisk» kan ikke sammenlignes med et ølbryggeri, hvor man kan slå av og på i løpet av kort tid, sier tidligere leder Olav Støylen (80)  i Norsk kjemisk Industriarbeiderforbund (populært kalt «Kjemisk»).

DYRT OG OMFATTENDE: En streik i «kjemisk» kan ikke sammenlignes med et ølbryggeri, hvor man kan slå av og på i løpet av kort tid, sier tidligere leder Olav Støylen (80)  i Norsk kjemisk Industriarbeiderforbund (populært kalt «Kjemisk»).

Industri Energi

Derfor blir det ekstra hett når lønna i smelteverkene skal forhandles. Veteran Støylen (80) forklarer

Jørn Eggum bekymrer seg for arbeidsplassene som nå opplever usikkerhet på grunn av et fullstendig løpsk strømmarked. (Illustrasjonsfoto)

Jørn Eggum bekymrer seg for arbeidsplassene som nå opplever usikkerhet på grunn av et fullstendig løpsk strømmarked. (Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

– Åpenbart at vi ikke kan ha kraftutveksling med andre land når situasjonen er som nå