Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet, skriver Ørjan Takle.
Tormod Ytrehus
Kronikk
«Yrket vårt er fantastisk bra. Rammebetingelsene er imidlertid dårlige»
Jeg hører relativt ofte kolleger gi uttrykk for at de ikke vil anbefale bussjåføryrket til venner eller egne barn. Det er, etter min mening, en noe ubalansert beskrivelse av yrket vårt.
Det blir gjerne sagt i forbindelse med diskusjoner rundt arbeidsplaner, lønn og tariff. Da er det gjerne heller ikke så galt å si det. Men jeg vil gjerne nyansere det litt.
De fleste av oss bussjåfører er glad i å kjøre stor bil. Og stort større enn bussen blir det ikke. Det er kanskje først og fremst akselavstanden som avgjør hvor stor plass kjøretøyet tar på svingete norske veier. Og i standardutgavene er bussene store på veien.
En femten meter lang buss har et gulvareal på drøyt 38 m² Det er stort på veien. Jo finere, jo mer luksuriøs innredning. Jo større motor og jo større dimensjoner, jo kjekkere er det å kjøre.
Vi drar av gårde med kjøretøy verd flere millioner kroner. Noen på tur i inn- og utland. Andre i mer lokal rutekjøring. Og vi liker det. Og på toppen av det hele får vi betalt for å gjøre det.
Bussjåfør-lønna: Nesten hver tredje bussjåfør har fått dårligere råd siden 2016
Men betalingen er skammelig lav. Vi er med grunnlønnen alene trolig under grensen for lavtlønn. Så er det sånn at yrket heller ikke er en ni til fire jobb. Vi er på arbeid tidsnok til å skysse de tidligste arbeiderne til sine jobber. Og vi kjører de siste etternølerne hjem fra nattklubb.
Det får vi heldigvis tillegg for. Tilleggene blir lagt til lønna og dytter den så vidt over grensen for at vi kan regnes som en lavlønnsgruppe. Den lave lønna og uregelmessige arbeidstider har over tid gjort yrket lite attraktivt. Arbeidsgiverne våre har anslått at det trengs ca. 1.000 nye sjåfører årlig, for at driften skal gå rundt i årene som kommer. Sist jeg hørte tall på det, rekrutterte vi bare 300 årlig.
For noen av oss sjåfører er det kontakten med passasjerene som er det store med jobben. Hilse på folk som kommer og går på og av i en endeløs rekke. Noen treffer de samme passasjerene dag etter dag. Noen kjører de samme elevene til og fra både barne- og ungdomsskole. Det er klart de får et nært forhold til dem da. For andre som kjører ulike linjer i bytrafikk, så er det et fåtall av passasjerene man lærer å kjenne.
Bussjåfør Kamran går på jobb to ganger samme dag: – Jeg personlig liker ikke å jobbe slik
Da er det lettere for passasjerene å lære sjåførene å kjenne. I kontakten mellom mennesker så kan et «God morgen», «Hei, hei» eller «Ha en fin dag» være forskjellen på en negativ og positiv start på dagen. Andre veien er det selvsagt kjekt når passasjerene passer på å gi en tilbakemelding på en behagelig, trygg og hyggelig busstur. Mange av oss gjør vårt aller beste hver gang. Det er kjekt når det blir lagt merke til.
Det aller meste av lokalruter og skolekjøring er nå lagt ut på anbud. Det betyr at rutetraseer og rutetider fastlegges av fylkeskommunene og busselskapene konkurrerer om hvem som kan gjøre jobben billigst.
Det største problemet med det er, at vi som skal gjøre jobben ikke har noen påvirkning på jobbinnholdet. Alt er allerede bestemt gjennom kontraktsforhandlinger mellom busselskap og fylkeskommunene. Vi mister de medbestemmelsesrettighetene som blant annet ligger i Arbeidsmiljøloven.
Aktuelt: Bussjåfør Jonny reagerer på at firmaet som var dårligst på sikkerhet vant anbud
Sjåførenes lov- og avtalefestede rettigheter ligger altfor ofte med i potten når busselskapene skal vinne anbud. Det er nok også en faktor det må gjøres noe med, dersom man skal bedre rekrutteringen til yrket. Det er klart at 10-12.000 rutebussjåfører besitter en del kunnskap, som samfunnet ville hatt nytte av. Vi kan mye om folks reisemønster og vaner. Vi kan mye om veienes beskaffenhet. Vi ser hva som daglig fører til ulykker og nestenulykker langs veiene våre.
Statusen på yrket kan blant annet heves, dersom vi blir hørt. Og dersom samfunnet nyttiggjør seg kompetansen til en gruppe som bruker tusenvis av årsverk i trafikken.
Vi bussjåfører har et sjeldent fritt yrke. Selv om arbeidsdagen for mange av oss på minuttet er bundet opp i rutetider. Så er det betydelig frihet knyttet til det å hente en buss i starten av arbeidsdagen, og være sin egen herre til arbeidsdagen er slutt. Eller som det er uttrykt i vitsegrupper på sosiale medier: «Han sier at han har hjørnekontor med fantastisk utsikt, og så kjører han bil til flere millioner kroner.»
Yrket vårt er fantastisk bra. For oss som liker kontakt med mennesker. Liker å kjøre stor bil. Og som liker frihet.
Rammebetingelsene er imidlertid dårlige. Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet. Våre lov- og avtalefestede rettigheter forvitrer, og ligger altfor ofte potten når selskapene konkurrerer om anbud.
Mest lest
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
– Erna bommer bevisst, skaper frykt og usikkerhet ved å spre feilinformasjon, mener Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
LO-lederen: Erna Solberg sprer bevisst feilinformasjon om innleie
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB