MER AV DETTE: «Alle» vil ha mer gods på jernbanen. Før jul kom SV med et forslag til Stortinget, som en samlet bransje var positive til. De borgerlige partiene stemte forslaget ned. (arkivfoto fra Alnabru godsterminal)
Erlend Dalhaug Daae
«Alle» var positive til SVs tiltak for å sikre mer gods på skinner, men på Stortinget sa de borgerlige nei
SV foreslo tiltak som vil sikre mer gods fra vei til bane. Omtrent alle aktørene i godsbransjen – både de på veiene og de på togskinnene – støttet tiltakene. Men de borgerlige partiene på Stortinget stemte nei.
morten.hansen@lomedia.no
Stort sett alle som deltok på den åpne høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget i slutten av oktober, var positive til SVs forslag: Godstog blir prioritert på jernbanenettet på nattestid, støtteordninger for overføring av gods fra vei til bane eller sjø, et transportregister for all internasjonal godstrafikk, og bøter for brudd på kabotasjeregelverket.
• Kutt i godstog gir 11.000 flere lastebiler på veiene
Bred støtte
Sjelden har et forslag fått så bred tilslutning fra både arbeidsgivere og arbeidstakere. Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport og Logistikk, konstaterte at:
– Ordningen SV viser til kan være et alternativ eller et supplement til det vi selv foreslår.
Arbeidsgiverforeningen Spekters spesialrådgiver, Mekonnen Titos Germiso, fulgte opp med å takke SV for initiativet.
– Konsekvensene hvis noe ikke skjer er 1000 ekstra trailere på veiene hver dag. 500 vogntog passerer Tynset hver dag. Spørsmålet er om noen har undersøkt om befolkningen på Tynset er klar for et par hundre til, sa Germiso.
Også Lokomotivmannforbundets Eirik Larsson berømmet forslagene fra SV.
– Bransjen er kommet i den situasjonen at rammevilkårene må bedres betraktelig hvis man skal fortsette med gods på bane, sa Larsson.
Lastebileierforbundets administrerende direktør, Geir A. Mo, karakteriserte forslaget som et skikkelig kinderegg.
– Vi støtter forslaget, som er et godt forslag som reiser problemstillingen vi står overfor.
Ikke alle var enige
Man skulle tro at når både de som eier og kjører lastebilene, de som eier godset som blir fraktet og de som jobber på jernbane var sjeldent enige, var det en enkel sak og enes på Stortinget.
Men nei.
I behandlingen i komiteen var Høyre, Frp og Venstre fornøyd med det arbeidet som allerede blir gjort i Samferdselsdepartementet, og at man «stiller seg positive til at departementet har satt i gang en prosess som en mellomløsning frem til tiltakene i godspakken begynner å virke …»
• Solvik-Olsen setter ned arbeidsgruppe for å få mer gods fra vei til jernbane (08.05.18)
Forenklede forelegg
Da partiene møttes til debatt og avstemning like før jul, ble det klart at også KrF var fornøyd med departementets arbeid. Dermed ble forslaget stemt ned.
Men én ting kunne Stortinget enes om: KrFs forslag om at «Stortinget ber regjeringen vurdere om det er mer hensiktsmessig å benytte administrative sanksjoner i form av forenklet forelegg for å sikre en mer effektiv oppfølging av brudd på kabotasjeregelverket, herunder nivået på foreleggene og muligheten til å kreve det inn på stedet.»
• CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben (31.08.18)
• Regjeringen vurderer støtteordning for å få godstrafikk av veien
Mest lest
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Morten Holm / NTB