Illustrasjonsfoto.
Yay Images
Gods:
Kutt i godstog gir 11.000 flere lastebiler på veiene
Nå kutter både CargoNet og Green Cargo i antallet godstog. Det betyr enda flere lastebiler på veiene.
Torsdag gikk det siste godstoget fra Åndalsnes, i og med at Green Cargo satte sluttstrek for sin aktivitet på Raumabanen. Det skjer bare to år etter at Cargolink ga opp å kjøre godstog på samme strekning på grunn av manglende lønnsomhet.
Det at Green Cargo kaster inn håndkleet, betyr om lag 6.600 flere vogntog på E136 neste år, ifølge Åndalsnes Avis.
CargoNet halverer antallet godstog på Sørlandsbanen, av økonomiske årsaker, med virkning fra denne helgen.
Det innebærer rundt 5.000 flere trailere på E18 neste år, ifølge Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund. Han mener framtida for miljøvennlig godstransport på jernbanen nå ser svært mørk ut.
• Regjeringen vurderer støtteordning for å få godstrafikk av veien
– Går ned med 30 prosent
– Kombinerte transporter som omfatter blant annet containere, går nå ned med omtrent 30 prosent fra og med denne helgen, konstaterer Ringdal.
21. september advarte NHO Logistikk og Transport i en artikkel i Dagsavisen, om at Norge står i fare for å bli et land uten godstrafikk på jernbane. Nå gjentar Ringdal denne advarselen.
– Strakstiltak må på plass hvis godstransporten på jernbane skal overleve fram til regjeringens godspakke på 18 milliarder kroner får effekt om fem til ti år. Det viktigste nå er en miljøstøtteordning på 150-200 millioner kroner årlig. Det mener en samlet bransje, inkludert Spekter og NHO, påpeker Ringdal.
Dette fikk også samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) klar beskjed om da han besøkte Lokomotivmannsforbundets lederkonferanse i går.
– Det er ingen tvil om at det er en veldig krevende situasjon for gods på jernbane, sier Dale.
– Derfor har vi en klar satsing gjennom godspakken i Nasjonal transportplan, og nå gjør vi også de siste vurderingene for en støtteordning for overføring av gods fra vei til jernbane.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk overlevert en modell av et godstoglokomotiv av forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund, under gårsdagens møte. Også de store godstogene har det blitt færre av. Det fraktes nå mindre gods på jernbane enn for ti år siden, ifølge Lokmannsforbundet.
Lars Erik Thyrum Nilsen
– Fortsatt like urolig
– Mange ønsket denne støtteordningen allerede i statsbudsjettet for 2019.
– Utredningen om dette ble ikke ferdig i tide til det, og vi vil være sikre på at vi gjør ting som virker, svarer Dale.
– Kan det komme en støtteordning neste år?
– Det må vi komme tilbake til. Men det er allerede en rekordsatsing på jernbane i statsbudsjettet for 2019, så handlingsrommet er der, påpeker samferdselsministeren.
Dale tilføyer at han ikke har noen tro på «quick-fix»-løsninger i form av enkle og relativt sett billige tiltak. Han vil i stedet trenge «dypere ned i materien» for å finne ut hva som må til for å styrke godstrafikken på jernbane.
Ringdal synes det er positivt at Dale kom til lokførernes lederkonferanse for å lytte.
– Hva slags tanker gjør du deg nå, etter møtet med Dale?
– Jeg er fortsatt like urolig for godstrafikken. Noen konkrete tiltak ser vi ikke.
• Ap foreslår 900 millioner mer til kollektiv og jernbane enn regjeringen
Kutter på fire baner
CargoNet nøyer seg forøvrig ikke med kutt på Sørlandsbanen. Også på Nordlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen blir det færre godstog nå, selv om reduksjonen er desidert størst på Sørlandsbanen.
– Det er korrekt at vi reduserer våre avganger på Sørlandsbanen med 50 prosent, men kapasiteten reduseres med cirka 30 prosent. Årsaken til det er at vi setter inn noen lengre tog enn de vi har kjørt i 2018, forklarer HR- og kommunikasjonssjef Anna Svanberg.
For alle de fire nevnte banene samlet, reduseres kapasiteten med 10–15 prosent, ifølge henne.
– CargoNet ønsker svært gjerne å kjøre mer, men vi må ha de riktige forutsetningene for å få det til. Bedrede politiske rammebetingelser og en støtteordning til samlasterne for å velge bane framfor vei, er noe av det vi mener vil kunne bedre våre forutsetninger, forteller Svanberg.
• EUs transportministre vil stramme opp regelverket for lastebilsjåfører
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin