CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben
Det har vært tungt å få mer av godset fra veiene og over på tog. Nå må landets største fraktoperatør på jernbanen kutte nesten en fjerdedel av antallet tog i uka.
Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Riksrevisjonen kom tidligere i år med flengende kritikk av regjeringens arbeid med å få mer av godset over på sjø og bane. Nå kan mye tyde på at det blir enda vanskeligere.
Fredag ettermiddag fikk de ansatte i CargoNet, Norges største fraktoperatør på jernbanen, beskjed om at selskapet skal nedbemanne med 20 prosent. Samtidig vil antallet tog i uka bli kuttet med omlag 25 prosent.
Det er en beskjed de ansatte tar med fatning.
– Man forstår jo at noe må skje, men mange frykter at vi blir mindre attraktive for kundene. Og så er det ikke å legge skjul på at mange her mener at det kanskje hadde vært på plass å slanke mer på ledelsesnivå. Mange mener at det er for mange avdelingsledere, og det fører til ansvarsfraskrivelse og lite oversikt, sier Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF.
• Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane
Aksepterer ikke oppsigelser
Han er spent på hvordan den kommende prosessen vil skje.
– Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser. Det er mye annet som kan gjøres først. Avgang ved pensjon og omplasseringer til andre stillinger i konsernet, er noen av mulighetene som må brukes først, slår Wikdahl fast.
På den måten håper de tillitsvalgte at færrest mulig av de 60 ansatte skal stå uten jobb, når nedbemanningsprosessen er over.
År med tap
Transportbransjen opererer med små marginer og stor konkurranse. Det rammer spesielt fraktselskapene på jernbanen, som av naturlige grunner er mindre fleksible når det gjelder tid og sted, hardt.
CargoNet – som er heleid av NSB – har lenge slitt med lønnsomheten. I fjor fikk de et underskudd på 49 millioner kroner – selv om driftsinntektene økte.
– Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller administrerende direktør Erik Røhne.
Økonomiske utfordringer
Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.
– Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller administrerende direktør Erik Røhne.
• SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken
Kan ikke drive med tap
Wikdahl er nøye med å påpeke at forbund og tillitsvalgte er fornøyd med at ledelsen tar grep, og måten omstillingen blir gjennomført på.
– Det sier seg selv at man ikke kan drive med tap over flere år. CargoNet er avhengig av å tjene penger. Vi skjønner at noe måtte gjøres, sier Wikdahl.
Han mener det er riktig av ledelsen i selskapet prøver å optimalisere eksisterende modell, istedenfor å legge ned strekninger og terminaler.
– For NJF er det viktig at de arbeidsplassene som er igjen, skal være trygge. Derfor ønsker vi god dialog med ledelsen. Det er mye arbeid som gjenstår. Der skal vi bidra, sier Wikdahl.
Etterlyser handling fra politikerne
Han er spent på hvordan kundene tar imot de kommende endringene.
– Dette er endringer som vil gå ut over kundene. Færre avganger og høyere pris er ikke gunstig. Spesielt med tanke på konkurransesituasjonen, sier Wikdal.
Han mener nedbemanningen er et direkte resultat av transportpolitikken som føres.
– Hadde politikerne ment det de sier, og handlet deretter, hadde situasjonen vært helt annerledes. Det er umulig å konkurrere når togene må kjøre andre strekninger på grunn av planlagt arbeid, spor og kjøreledninger som ikke virker og manglende oppgradering og dobbeltspor. Nå forventer vi ordentlige tiltak, så ikke hele bransjen går dukken, sier Wikdahl.
• – Politikerne må vise at de satser på godstog, mener jernbaneansatte
Krevende å drive godstrafikk på bane
Det er en virkelighetsbeskrivelse Røhne er enig i. Han understreker alvoret i situasjonen, og sier han er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes i årene fremover.
– Det har over tid vært krevende å drive godstrafikk på jernbane lønnsomt og effektivt. Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, sier Røhne.
Les også:
• Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen
• KrF kan sikre mer tog-privatisering. Lysbakken har en advarsel
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.