JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken

Hyttetrafikken prioriteres framfor pendlerne, mener SVs Arne Nævra. – Respektløst, svarer Ketil Solvik-Olsen.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Erlend Angelo

helge@lomedia.no

– Det er ikke noe jeg tror, det er helt sikkert. Tog taper både med tanke på passasjerer og gods, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.no.

– I forhold til godstrafikken er det veldig synlig. Med tanke på passasjertrafikk taper tog stadig i konkurranse med både bil og fly. I dag bygges det firefelts motorvei før jernbanestrekningen. Staten må starte i den andre enden, med å bygge ut togstrekningen først. Hvis du i det hele tatt har en miljøholdning er det skinner og ikke motorveier som skal bygge landet, mener SV-politikeren.

Han har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på dette området gjennom et skriftlig spørsmål på Stortinget.

Han gir imidlertid regjeringen skryt for effektivitet på ett område.

– Det satses veldig mye på vei. Der er regjeringen helt klart leveringsdyktige og effektive. Men samtidig er InterCity-utbyggingen og togsatsingen utsatt, mener Nævra.

Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane

Annen prioritering

Han forventer en annen tone når regjeringen legger fram sitt statsbudsjett for neste år. Da håper han samferdselsministeren viser seg mer som en jernbanemann enn veimann.

– Slik det er nå tar man større hensyn til hyttetrafikken enn pendlertrafikken, poengterer Nævra.

Da peker han på samtidig utbygging av Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss.

I sitt skriftlige spørsmål bruker han strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger som eksempel.

– Det skal gis et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger. I dag er vegtransport og fly raskest. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 timer og 45 minutter uten stopp. Buss tar omlag fem timer. Mens togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen tar mellom fire og en halv og fem timer.

– Samtidig er det ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenland og Vestfoldbyene. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder, Grenland og Vestfoldområdet. Men da må Vestfoldbanen kobles sammen med Sørlandsbanen. Det er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan. At InterCity-utbyggingen utsettes, får imidlertid store konsekvenser for dette ser det ut til. Men hvorfor? Grenlandforbindelsen kan bygges uavhengig av indre Intercity.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.

Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.

Stortinget

Solvik-Olsen slår tilbake

Han har spurt om statsråden er enig i at den planlagte motorveien mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt, og om han vil framskynde oppstart av den såkalte genistreken, som er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan for å sikre et bedre passasjertilbud for togreisende på Sørlandet og i Grenlandsregionen.

Ketil Solvik-Olsen påpeker i sitt svar at Norge er et langstrakt land med spredt bosetting.

– Dette krever ulike transportløsninger som dekker ulike behov. Vei og jernbane bygger oppunder hverandre i det samlede transportsystemet. Jeg er derfor ikke enig i at veiutbygging og jernbaneutbygging alltid må settes opp mot hverandre, skriver han i sitt tilsvar.

Slik utdyper Ketil Solvik-Olsen det overfor FriFagbevegelse.no:

– Jeg tar det som kompliment når SV påpeker at det bygges veldig mye mer vei nå enn før. Det liker jeg å høre. Samtidig lukker dessverre Nævra øynene for satsingen på jernbane. Det er dårlig tilnærming for en konstruktiv debatt.

– Faktum er at jernbanen får en større andel av samferdselsbudsjettet nå enn da SV selv satt i regjering. Så når Nævra mener vi har økt satsingen mye på vei, så tilsier det at veksttakten innen jernbane faktisk er enda høyere. Vi har doblet bevilgning til vedlikehold, vi har tidoblet bevilgning til planlegging og forberedelse for nye jernbaneprosjekt. Det er en rekke prosjekt under bygging og til snarlig oppstart.

– Det er for øvrig ikke riktig at hele IC prosjektet er utsatt, men det er enkeltstrekninger hvor vi vil få forsinket ferdigstillelse. Når Bane Nors fagfolk sier de finner «nærmest bunnløs kvikkleire» enkelte steder, så kan vi ikke lukke øynene for det. Nævra har i Stortinget sagt han er lei av å høre om dårlige grunnforhold, men vi kan ikke lukke øynene for realiteter.

Han legger til:

– Jeg håper Nævra reiser mer rundt i landet og snakker med transportbransjen og møter folk flest. Det er respektløst i møte med næringslivet og folks hverdag når han ser på vei primært som transportåre for hytteturer. Verden er åpenbart mer mangfoldig enn Nævra tar innover seg.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse