JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solvik-Olsen setter ned arbeidsgruppe for å få mer gods fra vei til jernbane

I 20 år har politikerne snakket mye om å få mer av godset fra trailer til tog. Det motsatte har skjedd. Nå settes det ned en arbeidsgruppe som skal foreslå strakstiltak.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har satt ned en arbeidsgruppe av medlemmer fra Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet som skal se på mulighetene for en midlertidig ordning som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har satt ned en arbeidsgruppe av medlemmer fra Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet som skal se på mulighetene for en midlertidig ordning som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen.

Colourbox

morten.hansen@lomedia.no

Siden 1990-årene har det vært et mål at godstransport over lange avstander i størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø og bane. Tidligere i år kom Riksrevisjonen med en rapport som slo fast at det motsatte har skjedd. Nå kommer den midlertidige løsningen: En arbeidsgruppe som skal se på mulighetene for strakstiltak.

Riksrevisjonen: Dårlig styring har ført til mer godstransport på veiene

Målrettede tiltak

– Å frakte mer gods på jernbanenettet vil bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten på veiene. I Nasjonal transportplan 2018-2029 har vi en egen godspakke med målrettede tiltak, men det vil ta noen år før investeringene er gjennomført og gir effekt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han har satt ned en arbeidsgruppe av medlemmer fra Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet som skal se på mulighetene for en midlertidig ordning som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen.

En eventuell ordning er ment å vare fram til tiltakene fra godspakken i Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) på til sammen 18 milliarder kroner gir gode virkninger.

Bjørn A. Grimstad

Krevende situasjon

Solvik-Olsen påpeker at regjeringen gjennomfører en kraftig satsing på jernbanen. Samferdselsministeren sier i en pressemelding at økte investeringer og bedre vedlikehold legger til rette for økt transportaktivitet og bedre punktlighet på jernbanen.

– De siste årene er det løftet inn en godsmilliard i statsbudsjettene, og dette har gitt resultater. Vi har sett en liten oppgang i containertrafikken på jernbanen de siste par årene etter flere år med nedgang. Men deler av jernbanegodsnæringen befinner seg i krevende situasjon og det tar vi nå tak i, sier samferdselsministeren.

Arbeidsgruppen starter umiddelbart, og det legges opp til at den leverer sin anbefaling i oktober 2018.

• (25.4.17) LO: Transportplanen trenger flere klimatiltak
MDG: – Transportplanen er Norgeshistoriens største asfaltplan

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse