JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nasjonal transportplan 2018-2029

LO: Transportplanen trenger flere klimatiltak

LO er fornøyd med satsingen på samferdsel som kommer i forslaget til ny Nasjonal transportplan. Samtidig mener de at noen prosjekter bør komme tidligere i perioden, og at konsekvensene for klimaet må bli tydeligere.
ØKT STØTTE: Statens bidrag til Bybanen i Bergen og t-banen i Oslo bør øke fra 50 til 70 prosent.

ØKT STØTTE: Statens bidrag til Bybanen i Bergen og t-banen i Oslo bør øke fra 50 til 70 prosent.

Roy Ervin Solstad

oystein.braathen@lomedia.no

– Planen er et bevis på at man prioriterer samferdsel høyt. Samtidig vet vi at det økonomiske handlingsrommet ikke blir like stort framover. Derfor er det beklagelig at mye kommer sist i perioden, i den mest uforpliktende delen, sa Kenneth Sandmo, leder i LOs næringspolitiske avdeling.

Store jernbaneinvesteringer, men mye skal ut på anbud

Kommentarer

Han og representanter for flere forbund stilte under høringen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité om Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP).

Blant prosjektene LO mener bør inn tidligere, er E134 Haukelivegen og E39 – Hordfast - ferjefri forbindelse mellom Os og Stord.

– Dette er et betydelig prosjekt som er viktig for Vestlandet. Nå er det skjøvet ut, og dermed hefter det mye usikkerhet rundt det, sa Sandmo.

MDG: – Transportplanen er Norgeshistoriens største asfaltplan

Mange hensyn

– NTP-en betyr en vanskelig balansegang for politikerne. Det kan komme situasjoner hvor det må gjøres helt andre prioriteringer, understreket Karl Ivar Delingsrud fra Fagforbundet.

Han pekte konkret på planene for E39 som vil gi lastebilene bedre vilkår på bekostning av gods på sjø.

Delingsrud mener de to største byene må få mer støtte fra staten for å utvikle kollektivtrafikken.

– Statens bidrag til ny t-banetunnel i Oslo og nye bybanestrekninger i Bergen bør øke fra 50 til 70 prosent. Persontransporten må tas kollektivt, og ved gange og sykkel, slik det holdes fast ved i planen, sa Delingsrud, som er fornøyd med den sterke vekten på jernbane som ligger i planen.

Få nyhetsbrevet vårt

Sliter

Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) er enige i at NTP-en er offensiv, men mener gods må prioriteres sterkere.

– Skal man lykkes med å få mer gods fra vei til bane, må infrastrukturen ha plass til både gods- og persontog. Da trengs forbikjøringsspor. Dette mangler på både Follo- og Ringeriksbanen, sa forbundssekretær Grethe Thorsen i NLF.

Forbundet støtter ikke innføringen av kjørevegsavgift, som skal benyttes til å kompensere selskapene hvis det oppstår forsinkelser som skyldes spor og signaler.

– Avgiften fører til økte kostnader som overføres til godskundene, sa Grethe Thorsen.

Dette synspunktet støtter Jernbanealliansen, en paraply for ti organisasjoner.

– Det er ikke tiden for å innføre disse avgiftene. Kanskje det er riktig på sikt, men ikke nå som gods på bane sliter så fælt, sa styreleder Holger Schlaupitz.

Les mer

Ap: – Transportplan-godteri med bismak
NJF: – Ikke imponert
Regjeringen varsler 23,7 milliarder til ytterligere tre samferdselsprosjekter
Dette er det nye Jernbane-Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse