Riksrevisjonen: Dårlig styring har ført til mer godstransport på veiene
Det er kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport, mener Riksrevisjonen.
Roy Ervin Solstad
Det er kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport, mener Riksrevisjonen.
Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei over til sjø og jernbane er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak, konkluderer Riksrevisjonen i en rapport som ble lagt fram tirsdag.
Utviklingen for godstrafikk har de siste årene vært negativ, fastslår riksrevisor Per-Kristian Foss.
– Utviklingen har gått fra uendret til negativ. Godstrafikken er ikke blitt prioritert. Godstrafikken mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Bergen har stanset opp, sier Foss.
• Lest denne? Transportarbeiderforbundet vil bøtelegge transportkjøperne med 10 kroner kiloen ved sosial dumping
Veitransport har økt
Foss peker på at det er svært stor avstand mellom Stortingets målsetting om å få godstrafikken bort fra vei og over til sjø og bane – og realitetene.
– Å få til en overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker. Statsråden har ikke vært fantasifull for å innfri dette målet, fastslo Foss på pressekonferansen tirsdag.
Kritisk
SV mener det er kritikkverdig at regjeringen ikke har klart dette.
– Vi har en regjering som prioriterer motorveier framfor miljøvennlig transport, sier Arne Nævra, SVs transportpolitiske talsperson.
– Vi mener bruk at avgifter ville bidratt til overgang fra vei til bane og sjø. SV kommer til å be regjeringen fremme en helhetlig strategi for tiltak som kan snu utviklingen, sier Nævra.
Motsatt retning
Helt siden 1990-tallet har det vært et mål å styre mest mulig langtransport av gods over til sjø og jernbane. Riksrevisjonens undersøkelse for perioden 2010–2015 viser altså at utviklingen har gått i motsatt retning: Veitransport av stykkgods på strekninger over 300 kilometer med nærhet til havn eller jernbaneterminal har økt like mye som – eller mer enn- transport på sjø og jernbane.
– Samferdselsdepartementet har ikke innhentet god nok informasjon til å kunne styre utviklingen godt nok. Verken Bane Nor, Kystverket eller departementet har satt konkrete resultatmål eller hatt informasjon om hvorvidt tiltak som er satt i verk for overføring av godstransport til sjø og bane, har hatt effekt, konstaterer Foss.
• – Sju av ti utenlandske sjåfører får ulovlig lav lønn
• Arbeidstilsynet kan ikke stoppe lastebiler – vegvesenet kan ikke kontrollere lønna deres
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.