JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MDG: – Transportplanen er Norgeshistoriens største asfaltplan

– Dette er stikk i strid med det som burde være moderne samferdselspolitikk, nemlig mindre asfalt og mer satsing på kollektiv, sa Rasmus Hansson fra Miljøpartiet de Grønne (MDG) om Nasjonal transportplan. Det provoserer Nikolai Astrup (H).
DEBATT: Rasmus Hansson (MDG) (t.v.) og Nikolai Astrup (H) startet umiddelbart diskusjonen om miljøprofilen på Nasjonal transportplan etter at den ble lagt fram onsdag.

DEBATT: Rasmus Hansson (MDG) (t.v.) og Nikolai Astrup (H) startet umiddelbart diskusjonen om miljøprofilen på Nasjonal transportplan etter at den ble lagt fram onsdag.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

Det var mange engasjerte tilhørere i salen på dagens pressekonferanse der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og hans støttekamerater presenterte regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP).

En av dem som var mest forarget var Rasmus Hansson fra MDG. Han mener det er altfor mange usikkerheter knyttet til finansieringen og mener prioriteringen er feil hvis man skal nå klimamålene.

Store jernbaneinvesteringer, men mye skal ut på anbud

– Asfalt, asfalt og mer asfalt

Hansson sier planen innebærer både en kolossal offentlig pengeforbruk og dessuten sender regjeringen nå regningen til bilistene i et omfang som vi aldri har vært borti tidligere.

– Det aller meste går til asfaltering. Det går først og fremst til asfalt. Det er ikke mer asfalt vi trenger. Vi skulle hatt mer ressurser på tidligere satsing på kollektivløsninger og mindre på unødvendige og dyre og veldig natur-ugreie motorveier, sier han.

I forslaget kommer kollektivsatsingene i fase to, men ifølge Hansson er det uklart om dette blir finansiert. Han har merket seg at det er mange prosjekter i planen som ikke er fullfinansiert.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Miljøtiltak i NTP

Hvis han skal trekke frem noe som er positivt er det at det er første gang en NTP er proppfull av forslag til miljøtiltak, miljøbesvergelser og miljømål. Blant annet synes han at sykkelsatsingen er bra, men overordnet mener han at denne NTPen ikke er i nærheten av å levere på EU-avtalen eller Parisavtalen om klimamål.

– At man nå skal asfaltere seg inn i fremtiden er den dårligste måten man kan legge til rette for å greie de ambisiøse klimamålene, sier han.

Tidenes kollektivsatsing

Nikolai Astrup (H) blir opprørt når han hører Rasmus Hansson uttale seg om NTP.

– Jeg synes det er veldig spesielt at Hansson velger å kommentere planen slik han gjør. Han snakker mot bedre viten. Det vi har lagt fram i dag er tidenes satsing på jernbanen. Aldri før har det blitt satset så mye på jernbane. Kanskje med et unntak da Bergensbanen ble bygd på slutten av 1800-tallet, sier han.

Og han fortsetter på sin skryteliste:

– Det er bygging av dobbeltspor på hele Østlandet, bygging av ny Ringeriksbane og tidenes største satsing på kollektiv transport rundt de store byene. Ta for eksempel Oslo, som med rødgrønn regjering fikk 63 millioner i året til kollektivssating. Nå er det lagt opp til 1,4 milliarder i året. Det er en opptrapping som savner sidestykke i norsk samferdselshistorie, sier han stolt.

– Jeg er enig i at det satses mer på jernbane og kollektiv enn i tidligere NTPer, men det satses altså mer på vei. I så fall er det århundrets eller kanskje årtusenets satsing på vei og asfalt, repliserer Hansson.

– Det satses mer på vei, men det vi trenger er altså mer jernbane og kollektivsatsing og ikke vei, sier han.

Kjempeskuffa miljøvernere

Generalsekretær Maren Aschehoug Esmark i Naturvernforbundet er svært skuffet over at regjeringen velger å bygge motorvei fremfor å satse på tog.

– Vi er veldig skuffet over kjempefokuset på motorveien. Mange av de store byene får nå større innfartsårer som betyr mer biltrafikk som igjen vil øke klimautslippene. Da får vi samtidig større nedbygging av natur og friluftsområder og matjord. Dette blir en feil utvikling, sier hun.

Les mer:

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse