JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utreder muligheten for å danne egen samferdselsseksjon i Fellesforbundet

Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet kan slå seg sammen neste år

Transportarbeiderforbundet vil utrede å gå inn i Fellesforbundet.
Lars Morten Johnsen ser en framtid for transportarbeidere i Fellesforbundet. Nå starter jobben med å forsøke å etablere en samferdselsseksjon i Fellesforbundet.

Lars Morten Johnsen ser en framtid for transportarbeidere i Fellesforbundet. Nå starter jobben med å forsøke å etablere en samferdselsseksjon i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no eline.lonna@lomedia.no

Onsdag fikk ledelsen i Norsk Transportarbeiderforbund mandat fra forbundets representantskap til å utrede muligheten for å danne en egen samferdselsseksjon i Fellesforbundet.

Mislykket flørting

Tidligere har forbundet flørtet med både PostKom og Jernbaneforbundet for å danne et nytt samferdselsforbund, men de sonderingene som har vært foretatt har parkert en slik løsning.

Den siste tiden har det vært avholdt noen få møter med ledelsen i NTF og Fellesforbundet for å undersøke om det kunne være mulig at NTF kunne bli en del av Fellesforbundet i stedet.

Sist uke ble forbundsstyret i NTF orientert om disse samtalene, og forbundsstyret ga enstemmig tilslutning til at det ble sendt en innstilling videre til representantskapet om at det skal startes et arbeid i NTF sammen med Fellesforbundet med å danne en samferdselssektor i Fellesforbundet.

Lest denne? Flere LO-forbund er åpen for sammenslåinger

Innstillingen

Den enstemmige innstillingen lyder:

"Norsk Transportarbeiderforbund starter sammen med Fellesforbundet et prosjekt for å etablere en samferdselsseksjon i Fellesforbundet som Norsk Transportarbeiderforbund inngår i.

Prosjektet skal avklare fordeler og ulemper en fusjon mellom Fellesforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund vil ha for medlemmer, ansatte, klubber, bransjer og foreninger og munne ut i et beslutningsdokument som legges fram for et ekstraordinært landsmøte for sluttbehandling."

LO vil sikre sliterne en bedre pensjon. Her er alle kravene fra LO i årets lønnsoppgjør

Freder bransjerådsmodellen

Forbundsleder Lars Morten Johnsen sier til Transportarbeideren at han har stor tro på at prosessen vil ende med at Transportarbeiderforbundet blir en del av Fellesforbundet. Dog er det én hellig ku han ikke vil ofre.

– Signalene fra repskapet var helt tydelig på at vi må beholde bransjerådsmodellen vår, men jeg har ingen tro på at det skal bli noe problem. Vi må ha bransjeråd også for de små bransjene slik vi har i dag, blant annet på taxi, sier Johnsen.

I dag har NTF en nedre grense på 200 medlemmer for å danne bransjeråd, mens Fellesforbundet ligger langt høyere.

– Vi kan se for oss at i samferdselsseksjonen vil vi ha en grense på 200, mens den vil fortsette som før i resten av Fellesforbundet, resonnerer NTF-lederen.

Lurer du på noe under tariffoppgjøret? Sjekk tariffleksikonet vårt her

Mange fordeler

Han mener den store fordelen for medlemmene i Transportarbeiderforbundet vil være at å få større ressurser både menneskelig og økonomisk over hele landet til å jobbe for medlemmene. Han avviser imidlertid at det er dårlig økonomi som gjør at han vil at NTF skal bli en del av Fellesforbundet.

– Forbundet gikk med et større overskudd i fjor enn det vi gjør til vanlig, men vi har ikke kapasitet til å gjøre alt vi skulle ønske. Vi ser også at de store forbundene får stadig mer makt, og jeg mener dette vil gi transportarbeiderne en tydeligere stemme, sier Johnsen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Kan skje neste år

Forbundslederen sier at man nå vil få laget en tidsplan for utredningsarbeidet.

– Vi har allerede snakket om at siktemålet er at vi skal være en del av landsmøtet i Fellesforbundet høsten 2019. Det betyr at vi må ha et ekstraordinært landsmøte allerede på forsommeren til neste år, sier han.

Johnsen håper at de tidligere samtalepartnerne om et nytt samferdselsforbund i LO, PostKom og Jernbaneforbundet vil følge NTF inn i Fellesforbundet etter hvert.

NTF-lederen vil ha debatt om mulig sammenslåing med Postkom og NJF

– Det vil gi en enda større effekt, understreker han.

Kan vippe EØS-flertall

Det var ikke mye kritikk mot planene om å utrede å gå inn i Fellesforbundet, men Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi, var svært skeptisk, ikke minst fordi Fellesforbundets var et "Ja til EØS"-forbund.

Det utelukker ikke Johnsen at kan snu dersom NTF blir med i Fellesforbundet.

– Hvis vi bare skulle slått oss sammen med forbund med klare "Nei til EØS"-vedtak, så ville det neppe gitt noen fordeler for medlemmene våre. Politikken er det til en hver tid landsmøtet i et forbund som bestemmer. Vi melder jo oss ikke ut av LO selv om LO er for EØS. Da kjemper vi i stedet for vårt syn, og vi kan bli dråpen som gjør at Fellesforbundet sier nei til EØS, sier Lars Morten Johnsen.

Han har stor tro på at utredningen vil medføre at et ekstraordinært landsmøte vil si ja til Fellesforbundet neste sommer.

– Kulturen og oppbyggingen i de to forbundene er veldig like, og både Grafisk og Hotell&Restaurant som gikk inn i Fellesforbundet sist, sier at de har blitt styrket av å bli en del av Fellesforbundet. Jeg går inn i dette hundre prosent. Jeg prøver å se etter stabbesteiner som gjør at vi ikke bør gå inn i Fellesforbundet, men jeg har ikke funnet noen ennå, smiler Lars Morten Johnsen.

Dette er lønna i over 300 yrker

Eggum positiv

I dag orienterte også forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet sitt forbundsstyret om prosessen.

Til Transportarbeideren bekrefter Eggum at det har vært samtaler mellom ham og Lars Morten Johnsen og at ledelsene i de to forbundene har hatt et første møte.

Han ser positivt på initiativet fra Transport.

– Med et ja i Transport sitt representantskap er det grunnlag for å starte en formell prosess for å se på mulighetene for å innlemme Transport i Fellesforbundet, sier Eggum.

Han peker på at de to forbundene deler mange utfordringer i arbeidslivet og organiserer i bransjer som er utsatt for sosial dumping. Også organisatorisk er det mange likheter.

– Jeg oppfatter Transport som et godt forbund med sunne holdninger og tøffe tillitsvalgte, sier Jørn Eggum.

Gir Transport veto-mulighet om lukrativ lagerlønnsjustering

NHO nekter LO streikerett på kost-, losji- og reisekrav

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse