Lars Morten Johnsen ser en framtid for transportarbeidere i Fellesforbundet. Nå starter jobben med å forsøke å etablere en samferdselsseksjon i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Utreder muligheten for å danne egen samferdselsseksjon i Fellesforbundet
Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet kan slå seg sammen neste år
Transportarbeiderforbundet vil utrede å gå inn i Fellesforbundet.
res@lomedia.no eline.lonna@lomedia.no
Onsdag fikk ledelsen i Norsk Transportarbeiderforbund mandat fra forbundets representantskap til å utrede muligheten for å danne en egen samferdselsseksjon i Fellesforbundet.
Mislykket flørting
Tidligere har forbundet flørtet med både PostKom og Jernbaneforbundet for å danne et nytt samferdselsforbund, men de sonderingene som har vært foretatt har parkert en slik løsning.
Den siste tiden har det vært avholdt noen få møter med ledelsen i NTF og Fellesforbundet for å undersøke om det kunne være mulig at NTF kunne bli en del av Fellesforbundet i stedet.
Sist uke ble forbundsstyret i NTF orientert om disse samtalene, og forbundsstyret ga enstemmig tilslutning til at det ble sendt en innstilling videre til representantskapet om at det skal startes et arbeid i NTF sammen med Fellesforbundet med å danne en samferdselssektor i Fellesforbundet.
• Lest denne? Flere LO-forbund er åpen for sammenslåinger
Innstillingen
Den enstemmige innstillingen lyder:
"Norsk Transportarbeiderforbund starter sammen med Fellesforbundet et prosjekt for å etablere en samferdselsseksjon i Fellesforbundet som Norsk Transportarbeiderforbund inngår i.
Prosjektet skal avklare fordeler og ulemper en fusjon mellom Fellesforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund vil ha for medlemmer, ansatte, klubber, bransjer og foreninger og munne ut i et beslutningsdokument som legges fram for et ekstraordinært landsmøte for sluttbehandling."
• LO vil sikre sliterne en bedre pensjon. Her er alle kravene fra LO i årets lønnsoppgjør
Freder bransjerådsmodellen
Forbundsleder Lars Morten Johnsen sier til Transportarbeideren at han har stor tro på at prosessen vil ende med at Transportarbeiderforbundet blir en del av Fellesforbundet. Dog er det én hellig ku han ikke vil ofre.
– Signalene fra repskapet var helt tydelig på at vi må beholde bransjerådsmodellen vår, men jeg har ingen tro på at det skal bli noe problem. Vi må ha bransjeråd også for de små bransjene slik vi har i dag, blant annet på taxi, sier Johnsen.
I dag har NTF en nedre grense på 200 medlemmer for å danne bransjeråd, mens Fellesforbundet ligger langt høyere.
– Vi kan se for oss at i samferdselsseksjonen vil vi ha en grense på 200, mens den vil fortsette som før i resten av Fellesforbundet, resonnerer NTF-lederen.
• Lurer du på noe under tariffoppgjøret? Sjekk tariffleksikonet vårt her
Mange fordeler
Han mener den store fordelen for medlemmene i Transportarbeiderforbundet vil være at å få større ressurser både menneskelig og økonomisk over hele landet til å jobbe for medlemmene. Han avviser imidlertid at det er dårlig økonomi som gjør at han vil at NTF skal bli en del av Fellesforbundet.
– Forbundet gikk med et større overskudd i fjor enn det vi gjør til vanlig, men vi har ikke kapasitet til å gjøre alt vi skulle ønske. Vi ser også at de store forbundene får stadig mer makt, og jeg mener dette vil gi transportarbeiderne en tydeligere stemme, sier Johnsen.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Kan skje neste år
Forbundslederen sier at man nå vil få laget en tidsplan for utredningsarbeidet.
– Vi har allerede snakket om at siktemålet er at vi skal være en del av landsmøtet i Fellesforbundet høsten 2019. Det betyr at vi må ha et ekstraordinært landsmøte allerede på forsommeren til neste år, sier han.
Johnsen håper at de tidligere samtalepartnerne om et nytt samferdselsforbund i LO, PostKom og Jernbaneforbundet vil følge NTF inn i Fellesforbundet etter hvert.
• NTF-lederen vil ha debatt om mulig sammenslåing med Postkom og NJF
– Det vil gi en enda større effekt, understreker han.
Kan vippe EØS-flertall
Det var ikke mye kritikk mot planene om å utrede å gå inn i Fellesforbundet, men Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi, var svært skeptisk, ikke minst fordi Fellesforbundets var et "Ja til EØS"-forbund.
Det utelukker ikke Johnsen at kan snu dersom NTF blir med i Fellesforbundet.
– Hvis vi bare skulle slått oss sammen med forbund med klare "Nei til EØS"-vedtak, så ville det neppe gitt noen fordeler for medlemmene våre. Politikken er det til en hver tid landsmøtet i et forbund som bestemmer. Vi melder jo oss ikke ut av LO selv om LO er for EØS. Da kjemper vi i stedet for vårt syn, og vi kan bli dråpen som gjør at Fellesforbundet sier nei til EØS, sier Lars Morten Johnsen.
Han har stor tro på at utredningen vil medføre at et ekstraordinært landsmøte vil si ja til Fellesforbundet neste sommer.
– Kulturen og oppbyggingen i de to forbundene er veldig like, og både Grafisk og Hotell&Restaurant som gikk inn i Fellesforbundet sist, sier at de har blitt styrket av å bli en del av Fellesforbundet. Jeg går inn i dette hundre prosent. Jeg prøver å se etter stabbesteiner som gjør at vi ikke bør gå inn i Fellesforbundet, men jeg har ikke funnet noen ennå, smiler Lars Morten Johnsen.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Eggum positiv
I dag orienterte også forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet sitt forbundsstyret om prosessen.
Til Transportarbeideren bekrefter Eggum at det har vært samtaler mellom ham og Lars Morten Johnsen og at ledelsene i de to forbundene har hatt et første møte.
Han ser positivt på initiativet fra Transport.
– Med et ja i Transport sitt representantskap er det grunnlag for å starte en formell prosess for å se på mulighetene for å innlemme Transport i Fellesforbundet, sier Eggum.
Han peker på at de to forbundene deler mange utfordringer i arbeidslivet og organiserer i bransjer som er utsatt for sosial dumping. Også organisatorisk er det mange likheter.
– Jeg oppfatter Transport som et godt forbund med sunne holdninger og tøffe tillitsvalgte, sier Jørn Eggum.
• Gir Transport veto-mulighet om lukrativ lagerlønnsjustering
• NHO nekter LO streikerett på kost-, losji- og reisekrav
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard