JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postkom, Jernbaneforbundet og Transportarbeiderforbundet blant dem som vurderer fusjon

Flere LO-forbund er åpen for sammenslåinger

LOs historie er full av forbundssammenslåinger og nye konstellasjoner. Flere kan stå for døren de kommende årene. Og noen drømmer fortsatt om et forbundsløst LO.

Tora Marie Norberg

ragnhild@lomedia.no

I 1956 besto LO av 45 forbund. 60 år senere er tallet nede i 25. Mye har skjedd med LOs organisasjon på 60 år, ikke minst har mange små forbund funnet sammen og dannet større enheter.

En gjennomgang som forskningsstiftelsen Fafo gjorde i 2013, viste at det kun er ti av de forbundene som fantes i 1956, som eksisterer i samme form i dag. Men listen kan fort bli kortere. Flere LO-forbund diskuterer sammenslåing med andre. Og nye LO-forbund kan komme til.

LO får to nye forbund

Postkom søker allianse

På Postkoms landsmøte 7.-9. september ble forbundets framtid debattert. Antallet yrkesaktive medlemmer synker jevnt og trutt, og vil trolig fortsette å dale i takt med digitaliseringen, nye politiske rammevilkår og nedbemanning i Posten.

Tora Marie Norberg

– Det er ingen hemmelighet at jeg heller i retning av at det er riktig å gå inn i et eksisterende forbund, sa Postkoms leder, Odd Christian Øverland, da han innledet til debatt på landsmøtet.

Hvilket forbund, vil Øverland imidlertid ikke si noe om nå. Til det har prosessen i forbundet kommet altfor kort. Men Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Handel og Kontor er alle forslag som har vært nevnt i debatten.

Jernbaneforbundet kan miste mange medlemmer til andre LO-forbund

Vurderer sammenslåing

Også Norsk Jernbaneforbund vurderer om framtida er bedre sammen med andre. Forbundet organiserer alle yrkesgrupper i jernbanen unntatt lokomotivførerne, men når NSB nå splittes opp, og togdrift og vedlikehold settes ut på anbud, vil forbundet miste organisasjonsretten til mange av sine nåværende medlemmer.

«Administrasjonen ber landsmøtet om fullmakt til å starte samarbeidsprosjekter og oppta forhandlinger om sammenslåing, eventuelt etablering av nytt fagforbund sammen med andre LO-forbund i perioden», het det derfor i forslaget fra forbundsstyret som landsmøtet sluttet seg til for noen dager siden.

Lars Johnsen åpner for sammenslåing med andre forbund

Vals for tre

I LO-Aktuelt nummer 15 bød Lars Johnsen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, begge to opp til dans. Han ønsker seg et storforbund innen samferdsel i LO, og mener Transportarbeiderforbundet, Postkom og Norsk Jernbaneforbund hører naturlig sammen. Begeistringen har latt vente på seg. Både Postkom og Jernbaneforbundet har nemlig danset vals med transportarbeiderne tidligere – og de har blitt tråkket på tærne.

Jernbaneforbundet åpner for sammenslåing med andre forbund

Sammenslåing for mer makt

I etterkrigstiden har utviklingen i LO gått mot færre og større forbund. Særlig gjelder det i industrien. LOs største industriforbund, Fellesforbundet, er en sammensmeltning av det som var 15 ulike forbund på slutten av 50-tallet.

En god del av sammenslåingene har vært drevet fram av at forbund har mistet medlemmer på grunn av endringer i arbeidsmarkedet, noe som var tilfellet blant annet for de tidligere forbundene Norsk Tekstilarbeiderforbund og Norsk Grafisk Forbund. Etter hvert som tekstilindustrien i Norge skrumpet inn, og hverdagen til trykkere og typografer ble innhentet av digitaliseringen, forsvant grunnlaget for disse småforbundene, og de valgte å gå sammen med andre.

Tora Marie Norberg

Ønsket om større politisk slagkraft og mer makt internt i LO har vært en annen viktig drivkraft bak flere sammenslåinger. Da Norsk Sosionomforbund, Norsk Vernepleierforbund og Norsk Barnevernpedagogforbund ble til Fellesorganisasjonen i 1992, var det ikke av nød – tvert imot – men med et mål om å bygge en større og sterkere enhet.

Skal Postkom fortsette som eget forbund

Noen store, mange små

De senere årene har LO imidlertid tatt flere ganske små forbund inn under sine vinger. Enkelte av dem, som Norsk Kabinforening og Norsk Manuellterapeutforening, har bare noen få hundre medlemmer. Det aller ferskeste på LO-stammen, Dramatikerforbundet, har bare litt over 350 organiserte. LOs største forbund, Fagforbundet, har 350 000. Tusen ganger så mange, altså.

LO-leder Gerd Kristiansen mener det store spennet i forbundenes størrelse ikke er noe problem per i dag, men påpeker:

– Men vi kan ikke fortsette å vokse inn i framtida med mange flere små forbund.

Hun setter sin lit til at forbundene selv vil ordne opp – på sikt:

– De ser at de må være sterkere for å få gjennomslag. Vi har hatt en rekke sammenslåinger som viser dette, og det kommer til å bli flere.

Musikernes fellesorganisasjon utvider medlemsmassen

Tidligere fusjonsforsøk

Men ikke alle fusjonsforsøk har lyktes like godt. På begynnelsen av 00-tallet forsøkte hele seks forbund innen servicesektoren å samle seg i ett stort LO-forbund. Forbund1 skulle det nye forbundet hete, og med på forsøket var Jernbaneforbundet, Handel og Kontor, Norsk Transportarbeiderforbund, Hotell- og restaurantarbeiderforbundet og Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund, i tillegg til det YS-tilknyttede Yrkestrafikkforbundet.

I november 2004, et snaut år etter at intensjonsavtalen var undertegnet, valgte YF imidlertid å trekke seg fra prosjektet. I slutten av januar fulgte Norsk Jernbaneforbund etter, og ytterligere noen måneder senere Hotell- og restaurantarbeiderforbundet. Dermed valgte de gjenværende forbundene å skrinlegge hele forsøket.

Bedre gikk det ikke da Norsk Arbeidsmandsforbund, Norsk Transportarbeiderforbund og Postkom forsøkte å finne sammen i 2011. I juni 2012 sluttet også Industri Energi seg til prosjektet, og planen var at det nye storforbundet – Forbundsalliansen – skulle stiftes i juni 2013. Men uoverensstemmelsene skulle vise seg å være vanskelige å overkomme. I februar 2013 trakk Norsk Transportarbeiderforbund seg fra forhandlingene. Dermed kastet også Norsk Arbeidsmandsforbund inn håndkleet.

Tora Marie Norberg

– Det ble for mange, kommenterer Lars Johnsen, nåværende leder i Transportarbeiderforbundet.

– Da Industri Energi kom inn i prosjektet, så vi at holdningen hos oss endret seg veldig. Den organisasjonsstrukturen vi hadde diskutert til å begynne med, ble vanskelig å få til.

– Men med tre forbund kunne det gått?

– Ja, jeg ser ikke bort fra det.

40 utfordringer som avgjør LOs framtid

Kulturen er viktig

Fungerende forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund synes imidlertid det er lite fristende med noe som kan minne om en gjentakelse av Forbund1-prosessen.

– Da bør vi heller forsøke å finne sammen med forbund som i størst mulig grad har de samme utfordringene og den samme kulturen som oss.

– Og hvor finner dere den samme kulturen, mener du?

– Jernbaneforbundet er et sammensatt forbund. Vi har likhetstrekk med Arbeidsmandsforbundet, som har sitt opphav i vei- og anleggsbygging. Samtidig har vi en verkstedsektor som nok føler seg mer hjemme i Fellesforbundet. Det er ikke ett forbund som peker seg klart ut som den åpenbare veien å gå.

Pilotene i LO forener krefter

Større og sterkere

Ikke bare i Jernbaneforbundet, men også i Postkom nevnes Fellesforbundet som en mulig samarbeidspartner. Fellesforbundet har lang erfaring med å ta opp i seg andre forbund. Forbundet slik vi kjenner det i dag, er en sammenslutning av det som i 1988 var sju ulike forbund. Siste tilskudd på stammen var Norsk Grafisk forbund i 2006 og Hotell- og restaurantarbeiderforbundet i 2007.

Tore Skjelstadaune, leder i Fellesforbundet avdeling 10, er en av dem som var aktive den gang – som nestleder og senere leder i det som da het Oslo servitørforening. Innlemmelsen i et storforbund har utelukkende vært en positiv opplevelse, mener han.

– Vi har fått en enorm styrke. Fra å ha 8000 medlemmer i ryggen har vi nå 140 000, sier han.

Skjelstadaune viser til streiken i hotell og restaurant i våres, den første streiken innenfor dette området siden Hotell- og restaurantarbeiderforbundet gikk inn i Fellesforbundet. Streiken endte med at forbundets krav om lokal forhandlingsrett ble innfridd.

– Vi hadde aldri fått et slikt resultat i det gamle forbundet. Det hadde vi ikke greid, er hans krystallklare oppfatning.

• Følg oss på Facebook

Fusjonsdebatter lagt på is

Også andre forbund har diskutert sammenslåing de senere årene, blant dem Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund (NFF), Norsk Sjømannsforbund og Norges Offisersforbund.

– I 2018 bør vi ha ett forbund i en så liten etat som kriminalomsorgen. Nå er tiden inne for å se på sammenslåing, uttalte daværende leder i NFF, Geir Bjørkli, høsten 2014.

Forbundet Bjørkli ønsket sammenslåing med, var YS-forbundet Kriminalomsorgens Yrkesforbund (KY). Også KY-lederen uttrykte interesse.

To år senere ser situasjonen imidlertid annerledes ut. Bakgrunnen er den store omorganiseringen av kriminalomsorgen som regjeringen har foreslått. Mens NFF er sterkt kritisk til reformen, er KY for regjeringens forslag.

– Klimaet har ikke vært slik at en sammenslåing er noe vi har prioritert, sier NFF-leder Rita Bråten til LO-Aktuelt.

Ettersom Kriminalomsorgens Yrkesforbund er med i YS og NFF i LO, vil spørsmålet om valg av hovedsammenslutning bli krevende, spår hun.

– En gang i framtiden kommer vi nok dit at det er aktuelt med sammenslåing, men vi er ikke der nå, sier Bråten.

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Samarbeid, ikke sammenslåing

Norsk Sjømannsforbund har allerede et tett samarbeid med de andre sjømannsorganisasjonene i Norge, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund. De tre forbundene er lokalisert under samme tak i Maritimt Hus i Oslo, og har opprettet et fellessekretariat. Men noen umiddelbare planer om sammenslåing, har de ikke, forteller forbundsleder Johnny Hansen til LO-Aktuelt.

Tora Marie Norberg

På landsmøtet i 2006 vedtok Sjømannsforbundet at de ville arbeide for å etablere én maritim organisasjon. Fortsatt LO-tilknytning ble imidlertid stilt som en klar forutsetning. Men verken det frittstående Sjøoffisersforbundet eller Maskinistforbundet har vist noe særlig ønske om å gå den veien. Tvert imot. Da Maskinistforbundet valgte å melde seg ut av YS for noen år siden, var det til fordel for Unio, ikke LO.

Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund tviler på at sammenslåing med de andre organisasjonene vil være et tema på forbundets neste landsmøte i 2018.

– Det er en klar forutsetning fra vår side at det må skje innenfor LO, og det ser ikke ut til å være et aktuelt tema i de andre forbundene nå, sier han.

Michel ble overvåket i sykmeldingsperioden

– Nok av utfordringer

Også Norges Offisersforbund (NOF) har i nær fortid hatt ambisjoner om sammenslåing med et YS-forbund. I 2011 satte NOF og Befalets Fellesorganisasjon ned en felles arbeidsgruppe som skulle utrede mulighetene for én organisasjon for befal i Forsvarssektoren. Hele prosessen strandet imidlertid i 2012.

Tora Marie Norberg

Siden den gang har debatten ligget død, forteller forbundsleder Egil André Aas, som ikke legger skjul på at stemningen mellom de to forbundene ikke var den beste etter at fusjonsforsøket ble skrinlagt. Samarbeidet har imidlertid blitt bedre.

– Det vil være nok av utfordringer å ta tak i for de forsvarsansatte framover. Vi kan ikke holde på å krangle internt, sier han.

Et LO uten forbund

Men nettopp intern krangling har utløst mang en organisasjonsdebatt. Med jevne mellomrom oppstår det organisasjonskamper der to eller flere forbund hevder retten til å organisere de samme medlemmene. Slike tvister er én av grunnene til at tanken om et forbundsløst LO synes forlokkende på noen.

På LO-kongressen i 1993 skapte dette forslaget – den gang lansert av Fellesforbundet, Handel og Kontor og Norsk Arbeidsmandsforbund – heftig debatt. Det endte imidlertid med et slags kompromiss: I stedet for et LO uten forbund, ble det besluttet å opprette fire karteller: LO Stat, LO Kommune, LO Industri og LO Service. Tanken var blant annet å samordne arbeidet bedre i forbund med nærliggende interesser. Men LO Industri og LO Service ble aldri noen suksess, og i 2004 ble begge kartellene nedlagt.

Samarbeid på tvers

Kartellenes død var imidlertid ikke slutten på alt samarbeid i privat sektor, samarbeidet har bare tatt nye former. Siden forrige LO-kongress har LO fått tre nye paraplyorganisasjoner: LO Luftfart, LO Ingeniør og LO IKT.

I tillegg jobbes det med to nye samarbeidsorganer: LO-sekretariatet ga på sitt møte 17. oktober klarsignal til å opprette LO Selvstendig for å rekruttere og bedre tilbudet til selvstendig næringsdrivende medlemmer. Nylig ble det også satt ned en arbeidsgruppe for kultursektoren i LO, noe som på sikt kan munne ut i et LO Kultur.

Tora Marie Norberg

LO-sekretær Terje O. Olsson mener de nye foraene er uttrykk for et sterkere samarbeid forbundene imellom.

– Alle disse samarbeidsformene er etablert for å styrke innsatsen, både politisk og organisatorisk, på tvers av forbundene, sier Olsson.

Forbundene vil bestå

I Arbeidsmandsforbundet lever imidlertid drømmen om et forbundsløst LO videre. Forbundet har det nedfelt i sitt handlingsprogram at «Arbeidsmandsforbundet vil fortsette å jobbe for et forbundsløst LO». Forslaget vil bli reist også til LO-kongressen i mai 2017, forteller forbundsleder Erna Hagensen til LO-Aktuelt.

– Jeg synes det blir bare mer og mer aktuelt. Arbeidslivet er i endring hele tiden, men den organisasjonsstrukturen vi har i dag, er gammel. Dermed får vi organisasjonskamper innad i LO, og det tjener ikke medlemmene på.

Hagensen er imidlertid forberedt på at forslaget om en forbundsløs struktur vil bli nedstemt også denne gangen.

– Jeg tror ikke forbundene er der at de er klare for å legge seg selv ned.

Forbundene – og kranglene – i LO kommer nok til å bestå en stund til.

Nå er det ikke lenger lov å tvinge 67-åringer til å slutte på jobben

Pensjonsbombe truer med å sprenge NSB

Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

Uendret siden 50-tallet

10 forbund har samme form i dag som for 60 år siden:

• Arbeiderbevegelsens Presseforbund

• Norsk Arbeidsmandsforbund

• Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund

• Forbundet for Ledelse og Teknikk

• Handel og Kontor

• Norsk Jernbaneforbund

• Norsk Lokomotivmannsforbund

• Norsk Sjømannsforbund

• Norsk Tjenestemannslag

• Norsk Transportarbeiderforbund

Kilde: arbeidslivet.no

Åpen dør for post- og jernbaneansatte

«Velkommen» sier både Arbeidsmandsforbundet og Fellesforbundet.

– Vi synes det er veldig hyggelig å bli vurdert i en slik sammenheng, og sier velkommen om det skulle bli aktuelt, sier forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Erna Hagensen.

Hun ser ingen skjær i sjøen for en sammenslåing verken med Postkom eller Norsk Jernbaneforbund. Arbeidsmandsforbundet og Jernbaneforbundet er de to eldste LO-forbundene og har mye til felles, både når det gjelder yrkesgrupper og kultur, påpeker hun. Og selv om Arbeidsmandsforbundet er størst i privat sektor, har forbundet også mange medlemmer i staten, blant annet i Statens vegvesen, NVE og Kystverket. Forbundet er dermed ikke ukjent med å forhandle med staten som motpart, understreker forbundslederen.

– Arbeidsmandsforbundet deltok i forsøket på å samle fire forbund i Forbundsalliansen, men samlingsforsøket strandet. Hva har dere lært av den prosessen?

– Hadde det bare vært opp til Postkom og oss, hadde vi nok fått det til.

– Så om Postkom skulle banke på deres dør igjen, så tror du dere hadde klart å bli enige?

– Ja, det tror jeg.

– Har Arbeidsmandsforbundet selv hatt interne diskusjoner om sammenslåing med andre forbund?

– Nei, ikke etter Forbundsalliansen. Vi er så heldige at vi har mange bein å stå på. Vi har god økonomi, vi har medlemsvekst, og vi står godt på egne bein, sier Erna Hagensen.

Tora Marie Norberg

– Bare å banke på

Også i Fellesforbundet har forbundsleder Jørn Eggum registrert diskusjonene i de to mindre forbundene. Han karakteriserer det som positivt.

Det er nå rundt ti år siden Hotell- og restaurantarbeiderforbundet og Norsk Grafisk Forbund ble tatt opp i Fellesforbundet, og Eggum mener forbundet ved hver utvidelse har kommet styrket ut av det.

– Vi har lært av hverandre, og gjort hverandre bedre, sier Eggum og viser blant annet til at hotell og restaurant hadde med seg erfaringer knyttet til deltid, nye ansettelsesformer og utenlandske arbeidstakere som etter hvert har vist seg verdifulle for andre sektorer i forbundet.

De sju seksjonsrådene for hvert av de gamle forbundene, ble lagt ned i 2011.

– Nå er vi et fellesforbund. Vi jobber bredt, og er rigget for det hvis noen skulle banke på vår dør.

Postkom organiserer blant annet finansansatte, mens Norsk Jernbaneforbund har mange medlemmer i statlig sektor. Begge deler er til dels ukjent terreng for Fellesforbundet.

Jørn Eggum lar seg imidlertid ikke skremme av det.

– Hvis de banker på vår dør og ønsker å prate med oss, så vil vi prate med dem, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Uendret siden 50-tallet

10 forbund har samme form i dag som for 60 år siden:

• Arbeiderbevegelsens Presseforbund

• Norsk Arbeidsmandsforbund

• Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund

• Forbundet for Ledelse og Teknikk

• Handel og Kontor

• Norsk Jernbaneforbund

• Norsk Lokomotivmannsforbund

• Norsk Sjømannsforbund

• Norsk Tjenestemannslag

• Norsk Transportarbeiderforbund

Kilde: arbeidslivet.no