– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Christopher Beckham mener arbeidsministeren burde be folk som har det vanskelig økonomisk om unnskyldning.

01.12.2023
07.12.2023 09:24

lene.svenning@lomedia.no

– Vi lurer på om Tonje Brenna har tatt innover seg hvordan folk har det nå. Slagordet til Arbeiderpartiet var at det er vanlige folks tur. Det skal jo ikke være vanlige folks tur til å stå i kø for å få mat, sier Beckham, som er leder i LOs tredje største forbund, Handel og Kontor.

HK-lederen reagerer sterkt på at Brenna setter spørsmål ved om matkøene skyldes reell nød.

Han har akkurat avsluttet årets siste møte i Handel og Kontors forbundsstyre, og forteller at styremedlemmene er i harnisk over uttalelsene.

Uttalelsen til arbeidsministeren

«Står du i matkø fordi du kan, eller står du i matkø fordi du må», spør Tonje Brenna (Ap) i Vårt Land.

«Det er ulike grunner til at folk bruker frivillighetens matsentraler. Noen tar imot mat for å bruke penger på andre ting, som er naturlig for folk å gjøre. Hvis alternativet er å gå sulten, så er det et større problem», sier arbeidsministeren til avisa.

Brenna avviser Rødts forslag om å gi julekrisepakker fra Nav til folk som sliter med å få endene til å møtes.

Hun mener det ikke er riktig virkemiddel mot matkøene. I stedet forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp».

Mye delt: Thorbjørn Berntsen blir fysisk syk av å se matkøene vokse

Penger til andre ting?

Fafo har undersøkt omfanget av og årsakene til at folk står i matkø.

«Noen har ikke nok å spise, noen har ikke råd til et ernæringsmessig forsvarlig kosthold, og noen må spare inn på matbudsjettet for å frigjøre penger til andre ting», står det i oppsummeringen av undersøkelsen.

– Brenna spør hva folk bruker pengene på? Vi er sjokkert over at arbeidsministeren stiller dette spørsmålet. Folk har fått store strømregninger, høye boliglånsrenter eller husleie. Det er dyrtid – alt har blitt dyrere. Brenna viser lite respekt for de som har det vanskelig, tordner han.

Debatt: Brenna liker slagordet om at det skal lønne seg å jobbe. Hun er i dårlig selskap

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-leder Christopher Beckham.

Lene Svenning

Skambelagt

HK-lederen mener at folk som ikke er tvunget til det, ikke stiller seg i matkøer – det skambelagt å stå i matkø.

– Det siste folk i matkø trenger er folk som kommer med pekefingeren og spør om hvorfor de egentlig står der, sier Beckham.

– Jeg er veldig skuffet og synes Brenna burde si unnskyld til de som står i matkø. Dette er veldig stigmatiserende, og jeg blir lei meg på deres vegne, sier HK-lederen.

Han tror mange nå gruer seg til jul fordi de ikke har råd til å feire slik de er vant til.

Rapporten fra Fafo viser at de fleste matutdelingene merker et økende behov for mathjelp.

Debatt: Jeg skulle ønske politikerne brukte litt mer tid på å tenke over hvordan de prater om trygdesøkere

Matkø vs. Nav

Til Vårt Land sier Tonje Brenna at Fafo-rapporten viser at matkøene ikke skyldes at ytelsene er for lave, men at flere må i jobb, særlig flyktninger.

Hun mener at folk som har det vanskelig kan be Nav om hjelp. Altfor mange med krav på hjelp, henvender seg aldri til Nav, hevder arbeidsministeren. Men det er ikke så enkelt, mener Beckham.

– Noen går rett fra Nav-kontoret og inn i matkø. Andre kan ha arbeid, men for høy inntekt til å få sosialstøtte – det er mange årsaker til dette.

Fafo-rapporten peker også på flere forklaringer på hvorfor folk heller står i matkø enn å oppsøke Nav.

Christopher Beckham vil ikke avvise Rødt forslag om julekrisepakker til de som har det verst nå.

– Det kan være fornuftig. Vi må sette Nav i stand til å hjelpe folk litt ekstra for de som trenger det før jul, sier han.

Forbundslederen er enig med Brenna i ambisjonen om å få flest mulig ut i arbeid. Men:

– De som er uføre eller går på arbeidsavklaringspenger skal ikke føle at storsamfunnet har forventninger til at de må presse seg ut i arbeid når de ikke har helse til det. Arbeidslinja er sånn: Du skal yte etter evne, og så skal velferdssamfunnet ta seg av deg når du har behov for det. Nå er det en del som har et ekstra behov for velferdssamfunnet. Da må vi være der, og ikke ha matkøer.

Kronikk: Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd

Dårlig ut fra hoppkanten

I det siste har Brenna uttalt seg om flere saker som har fått Beckham til å reagere.

I en debatt på NRK radio om størrelsen på trygdene, sa hun i oktober:

«Deler av venstresiden har gått seg veldig fast i en debatt som handler om nivået på ytelser, og for lite om hvordan vi får folk av ytelser og inn i arbeid».

Brenna får heller ikke godord fra HK-lederen etter at hun går inn for å gradvis øke pensjonsalderen, uten å ha en løsning for de som ikke klarer å stå i arbeid lengre enn i dag.

– Jeg synes kanskje Tonje har kommet litt dårlig ut fra hoppkanten. Jeg hadde veldig store forventninger da hun ble arbeidsminister – det har jeg fortsatt. Men dette måtte jeg adressere, sier han.

– Ap må gå tilbake til røttene sine. Bakgrunnen for at partiet ble stiftet var at man skulle få arbeiderklassen ut av fattigdom. Nå lever vi i en dyrtid, mange står i matkø for å få mat på bordet, sier han.

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene.

Arbeidsministeren svarer

HK-Nytt har bedt Tonje Brenna om å svare på kritikken fra Beckham. Arbeidsministerens rådgiver har sendt oss den samme teksten som er publisert på Brennas Facebook-side.

Der heter det blant annet:

«Ingen skal gå sultne med Arbeiderpartiet i regjering. Ingen skal være nødt til å benytte seg av matutdeling, og dersom du trenger hjelp bør du gå til Nav.

Det er utvilsomt krevende tider nå. Mange har fått trangere økonomi, og flere sliter. Det tar jeg, og regjering, på dypeste alvor. Det aller viktigste for folk, er en anstendig inntekt å leve av. Det gir deg trygghet i hverdagen. Derfor har vi vært opptatt av å bidra til at så mange som mulig kan være i jobb, og at økonomien til både folk og samfunnet går godt. Samtidig skal vi ha en helhet av velferdstjenester som gir deg trygghet, fra billigere barnehage til en solid strømstøtteordning. Det gir folk bedre økonomi.

Nå som julen nærmer seg, i en tid med økte priser, er det spesielt viktig at disse velferdsordningene er der for deg, meg og alle som trenger det. Nav skal derfor bruke skjønn, og gi ekstra støtte til de som trenger det for å feire høytider eller gi en god oppvekst til barna sine.»

01.12.2023
07.12.2023 09:24

Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

Hilma Nikolaisens historie er ikke om en traumatisert alenemor – men «systemet» gjorde det tungvint

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret