JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførenes lønn:

Busstreiken: Riksmekleren frykter korona-smitte. Nå kaller han inn sjåførene og arbeidsgiverne til møte

Riksmekler Mats Ruland går til et svært uvanlig skritt: Han ber partene gjenoppta meklingen lenge før de etter loven må gjøre dette.
Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Rikamekleren er klar for ny runde med bussmekling, men er partene klare?

Roy Ervin Solstad

torgny@lomedia.no

roy@lomedia.no

– Dette er et eksraordinært tiltak, og det er opp til partene i busskonflikten å komme, sier riksmekler Mats Ruland til FriFagbevegelse.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum bekrefter overfor FriFagbevegelse at forbundet stiller på møte onsdag.

Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker

Stiller selvsagt

«Vi stiller selvsagt. Vi er innkalt og stiller alltid når Riksmekler ber om det», skriver direktør i NHO Transport, Jon Stordrange i en SMS til FriFagbevegelse.

Alle partene i konflikten har ifølge NTB sagt ja til å møte hos Riksmekleren onsdag formiddag klokka 12.

Det er Riksmeklerenes eget initiativ for å få en slutt på streiken som nå har vart i ni dager.

– Det er smittesituasjonen og omfanget av streiken som gjør det, sier Ruland. Så lenge han har vært en del av meklerkorpset til Riksmekleren har han ikke opplevd en så omfattende konflikt. Derfor synes han at det er spesielt viktig å prøve å få slutt på konflikten.

Ingen dialog

– Jeg har snakket med partene i løpet av de ti dagene siden streiken begynte for at de skal være klar over at vi er der for å hjelpe til, men etter det jeg vet så har det ikke vært noen dialog mellom partene så langt under streiken, sier Ruland til FriFagbevegelse.

Arbeidstvistloven som regulerer arbeidskamp sier at partene ikke har plikt til å møte til ny mekling før etter fire uker. Riksmeklerens initiativ er svært uvanlig, men lovlig. Det var opp til partene å stille opp på Riksmeklerens kontor onsdag.

Busstreiken startet søndag 20. september, og det ble oppsummert at partene sto så langt fra hverandre at Riksmekleren ikke en gang hadde laget en skisse til løsning.

– Men etter at streiken startet har partene vært ansvarlig og styrt unna krass retorikk, mener riksmekleren.

Står i stampe

– Har det vært kontakt mellom partene siden streiken startet?

– Nei, streiken står i stampe, men nå er vi blitt innkalt til Riksmekleren i morgen. Da får vi se om det er grunnlag for dialog. Det er stor avstand mellom partene, og det vi savner er at motparten tar innover seg den situasjonen er i. Alle som driver persontransport har tapt mye siden 12. mars, og det er ikke rom for å gi mer til bussjåførene enn til andre grupper i årets oppgjør, sier Stordrange.

– Det vil jo bety at gapet fra bussjåførene til industriarbeidernes lønn vil holde seg like stor som nå?

– Som sagt så har vi ikke rom til å gi noe mer, sier Stordrange.

Samstemt venstreside støtter busstreiken: – At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse

Har noen idéer

Fafo-forsker Kristine Nergård, mener at riksmeklerens initiativ tyder på at han har noen idéer om hvordan konflikten kan løses. Hun mener at riksmekleren antagelig har tatt en ringerunde og opplever at posisjonene ikke er så fastlåste som de var da partene forlot hverandre da streiken startet.

– Men det er slett ingen garanti for at det blir noen løsning, sier hun til FriFagbevegelse. I tidligere streiker har det også vært møter hos Riksmekleren uten at det har blitt noen løsning.

Hun mener å ha observert at det ofte skjer noe i en streik etter ti dager.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Sint første uka

– Den første uka er en sint, men så etter en uke begynner en å bli mør og ser etter mulighet for løsning, mener Nergård.

– Det som er spesielt med denne streiken er smittesituasjonen, koronapandemien.

– Men det er ikke så spesielt. I alle streiker er det et helseaspekt. Da vekterstreiken ble tatt til tvungen lønnsnemnd var det noen ambulansefly som ikke fikk lande. Vaskeristreiken ble stoppet da det var problemer med rent tøy på et sykehus. Under hotell- og restaurantstreiken var det snakk om pasienthotellene, så ofte kommer Helsetilsynet inn og vurderer virkningene.

Ingen opptrapping

Nergård mener streiken så langt har vært forholdsvis rolig. Det har vært lite konflikter mellom partene og krangling om dispensasjoner. Hun legger også merke til at det ikke er varslet noen opptrapping av streiken.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse