JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønn til ansatte:

Ansatte i helikopterbransjen sikres mot lønnsdumping

Etter to utsettelser av forhandlingene i fjor høst, ble Industri Energi og NHO Luftfart onsdag kveld enige om ny tariffavtale for de ansatte i helikopterbransjen.
ENIGHET: Industri Energi og NHO Luftfart har blitt enige om ny tariffavtale for de ansatte i helikopterbransjen.

ENIGHET: Industri Energi og NHO Luftfart har blitt enige om ny tariffavtale for de ansatte i helikopterbransjen.

Sissel M. Rasmussen

petter@lomedia.no

– Vi har nådd en viktig milepæl som sikrer avtalen mot lønnsdumping, sier Ommund Stokka i Industri Energi i en pressemelding.

Han har ledet forbundet under forhandlingene med NHO Luftfart om ny tariffavtale for ansatte i helikopterbransjen.

Partene er enige om hovedprinsippene for et nytt lønnssystem, som blant annet skal hindre useriøse aktører i bransjen.

Les mer: Her er resultatene fra lønnsoppgjørene i 2020

Nye aktører sikres snittlønn

Trafikkavtalen dekker Industri Energis medlemmer i helikopterbransjen offshore, og inkluderer selskapene CHC Helikopter Service, Bristow og HeliOne.

Før forhandlingene uttrykte Stokka at det var viktig å demme opp for useriøse aktører i luftbransjen, blant annet ved å sikre avtalen mot lønnsdumping.

Bakgrunn: Ansatte i helikopterbransjen offshore skal få ny lønn

Partene har blitt enige om at nye aktører på avtalen sikres en snittlønn på minimum 90 prosent av bransjens lønnsnivå:

– Nye selskaper på overenskomsten må forholde seg til dette, sier Stokka.

Forhandlingene ble satt på pause i midten av oktober i fjor, før de i desember ble gjenopptatt og på nytt satt på pause. Etter forhandlingene onsdag har de omsider kommet til enighet:

– Gjennom krevende, men konstruktive forhandlinger helt siden i fjor høst har vi nådd intensjonen vår om å sikre overenskomsten mot lønnsdumping, sier Stokka.

Oversikt: Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret 2021

Skal utforme en ny lønnsmatrise

I den siste runden med forhandlinger var Curt Lier forhandlingsleder for NHO Luftfart, og han er fornøyd med en god og konstruktiv forhandling.

– De forhandlingene jeg var med på var veldig hyggelige og med en god konstruktiv tone. Vi fikk et resultat som begge parter kan være godt fornøyd med, sier Lier til FriFagbevegelse.

Trafikkavtalen blir en såkalt hybridavtale, det samme som Industri Energi har for ansatte i operatørselskapene på sokkelen med Norsk olje og gass.

Denne skaper debatt: 10 millioner i lønn er ikke så mye, dersom lederen gjør en god jobb, mener NHH-professor

– Lønnsmatrisen blir framforhandlet i sentrale forhandlinger. I tillegg gis de lokale partene i bedriftene anledning til å framforhandle lokale særavtaler, forteller Stokka.

– Vi kom fram til at denne løsningen ville fungere for begge parter. Også ligger det som et grunnlag at ingen går opp i lønn umiddelbart, men at dette er en modell for framtida, sier forhandlingsleder Lier.

NHO Luftfart og Industri Energi skal sammen utarbeide en ny lønnsmatrise fram til slutten av mars, og forbundet forbeholder seg streikeretten inntil den nye matrisen er ferdig.

Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse