Oppsigelse
Color Line legger ned driften av to skip. 135 ansatte berøres
Color Line har besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel.
Etter 20 år er Color Viking ferdig som ferge i Norge.
Roy Ervin Solstad
tri@lomedia.no
Rederiet oppgir høye energikostnader i form av drivstoff og strøm, økonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser som hovedgrunnene til at de nå må legge ned to av sine seks skip.
– Color Viking har gått i helårlig, daglig rute mellom Norge og Sverige i mer enn 20 år, men på grunn av høye energikostnader og svekkede rammebetingelser er det dessverre ikke lenger økonomisk bærekraftig å drifte dette skipet på ruten, sier konsernsjef Trond Kleivdal i en pressemelding.
Vanskelige rammer
Kleivdal mener spesielt tilskuddsordningen for norske sjøfolk er medvirkende årsak til at Norges største fergeselskap nå må legge ned to av sine skip.
Også den nye taxfree-ordningen, som trolig tres i kraft fra 1. januar neste år, får skylden av konsernsjefen.
– I forslag til statsbudsjett for 2023 foreslås en ytterligere svekkelse av ordningen. I tillegg foreslår regjeringen å redusere omfanget av taxfreeordningen, denne gang ved å halvere taxfreekvoten på tobakk for bosatte i Norge.
Color Line vil også avslutte driften av frakteskipet Color Carrier som har gått mellom Oslo og Kiel. Ruten ble startet opp i 2019, men driften er ikke lenger kommersielt bærekraftig som følge av sterkt økende kostnader for drivstoff og økte mannskapskostnader på grunn av svekkede rammevilkår, står det i pressemeldingen.
– En kombinasjon av overnevnte årsaker og fallende økonomisk og industriell aktivitet i Europa, gjør at vi nå avslutter ruten, sier Kleivdal.
Aktuelt: Ny taxfree-ordning vil gi dyrere billetter og true arbeidsplasser, mener tillitsvalgte
Trist
Hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund, Erina Bryn Kjær, og hovedtillitsvalgt for Norsk Sjøoffisersforbund, Sten Tore Nesset, er skuffet for at Color Line må gå til det skrittet å legge ned to skip.
– Dette er både trist og begredelig for alle de involverte. Til sammen 135 ansatte på disse skipene mister enten jobben eller blir omplassert. Foreløpig har vi ikke oversikt over hvor mange overflødige ansatte det blir ved denne nedleggelsen. Mannska, både i Color Viking og i Color Carrier, kommer til å miste sin nåværende arbeidsplass og sitt gode arbeidsmiljø og det er trist, sier Bryn Kjær som selv er ansatt i Color Viking.
– Vi tillitsvalgte skal samarbeide med rederiet for å ende opp med færrest mulige oppsigelser i denne prosessen, sier Nesset.
Color Line melder at de har som målsetning å minimere antall overtallige, blant annet gjennom omplassering til øvrige skip i flåten, samt tilbud om frivillige ordninger. De håper at så mange som 80 prosent av de berørte får jobbe videre på andre skip.
– Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å ivareta alle de som blir rammet, sier tillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Color Line, Steinar Gundersen.
Han og Erina Bryn Kjær skal gå om bord i Color Viking i torsdag ettermiddag for å videreformidle den triste nyheten til de ansatte.
– Vi anerkjenner de økonomiske utfordringene rederiet sliter med. Vi har prøvd å komme med innspill til løsninger, blant annet med nye rutetider og nye havner, men rederiet har kommet til den endelige konklusjonen at disse skipene ikke er økonomisk bærekraftige, så nå må vi bare gjøre det beste ut av situasjonen. Det er å sørge for at flest mulig fortsatt har en jobb i Color Line, sier Bryn Kjær.
Nav ros fra AAP-aksjonen: Nå slipper 18.000 mennesker å gå inn i jula uten inntekt
Færre sjøfolk
– Det viktigste er at Sjømannsforbundets medlemmer er ivaretatt på en god måte. Her må jeg gi våre tillitsvalgte i Color Line, med Bryn Kjær, i spissen all honnør for godt utført arbeid, sier forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Kurt Inge Angell.
Han medgir at det samtidig er trist at det totale arbeidsmarkedet for norske sjøfolk blir mindre.
– Dette viser til fulle hvor viktig eksempelvis den fremtidige loven som skal sikre kravet til norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel blir i fremtiden. Denne loven vil sikre et stort og voksende arbeidsmarked for våre sjøfolk også fremover. Samtidig må vi ha ett sterkt fokus på å forbedre dagens tilskuddsordning, sier Angell.
TILLITSVALGTE: Steinar Gundersen, Erina Bryn Kjær og Sten Tore Nesset skal samarbeide med rederiet for å unngå flest mulig oppsigelser.
Tri Nguyen Dinh
Color Viking vil fortsette å gå i normal rute frem til og med 20. november, mens Color Carrier vil driftes frem til og med 14. november.
Color Line vil fortsette å operere ruten mellom Sandefjord og Strømstad med hybridskipet Color Hybrid, som har hatt en god utvikling i inneværende år, melder Color Line.
På ruten Oslo-Kiel vil Color Line fortsette tilbudet til godstransporten med søsterskipene Color Fantasy og Color Magic.
Både Color Viking og Color Carrier har gjennomgått oppgraderinger i de senere årene, og skipene vil legges ut for salg i det globale markedet.
Tiltakene er ventet å bedre driftsresultatet med om lag NOK 50 millioner i 2023 sammenlignet med inneværende år, skriver Color Line i pressemeldingen.
Mye lest: Hans Oskar jobbet saktere i fem timer. Det endte med høyere lønn
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.