Etter 20 år er Color Viking ferdig som ferge i Norge.
Roy Ervin Solstad
Oppsigelse
Color Line legger ned driften av to skip. 135 ansatte berøres
Color Line har besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel.
tri@lomedia.no
Rederiet oppgir høye energikostnader i form av drivstoff og strøm, økonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser som hovedgrunnene til at de nå må legge ned to av sine seks skip.
– Color Viking har gått i helårlig, daglig rute mellom Norge og Sverige i mer enn 20 år, men på grunn av høye energikostnader og svekkede rammebetingelser er det dessverre ikke lenger økonomisk bærekraftig å drifte dette skipet på ruten, sier konsernsjef Trond Kleivdal i en pressemelding.
Vanskelige rammer
Kleivdal mener spesielt tilskuddsordningen for norske sjøfolk er medvirkende årsak til at Norges største fergeselskap nå må legge ned to av sine skip.
Også den nye taxfree-ordningen, som trolig tres i kraft fra 1. januar neste år, får skylden av konsernsjefen.
– I forslag til statsbudsjett for 2023 foreslås en ytterligere svekkelse av ordningen. I tillegg foreslår regjeringen å redusere omfanget av taxfreeordningen, denne gang ved å halvere taxfreekvoten på tobakk for bosatte i Norge.
Color Line vil også avslutte driften av frakteskipet Color Carrier som har gått mellom Oslo og Kiel. Ruten ble startet opp i 2019, men driften er ikke lenger kommersielt bærekraftig som følge av sterkt økende kostnader for drivstoff og økte mannskapskostnader på grunn av svekkede rammevilkår, står det i pressemeldingen.
– En kombinasjon av overnevnte årsaker og fallende økonomisk og industriell aktivitet i Europa, gjør at vi nå avslutter ruten, sier Kleivdal.
Aktuelt: Ny taxfree-ordning vil gi dyrere billetter og true arbeidsplasser, mener tillitsvalgte
Trist
Hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund, Erina Bryn Kjær, og hovedtillitsvalgt for Norsk Sjøoffisersforbund, Sten Tore Nesset, er skuffet for at Color Line må gå til det skrittet å legge ned to skip.
– Dette er både trist og begredelig for alle de involverte. Til sammen 135 ansatte på disse skipene mister enten jobben eller blir omplassert. Foreløpig har vi ikke oversikt over hvor mange overflødige ansatte det blir ved denne nedleggelsen. Mannska, både i Color Viking og i Color Carrier, kommer til å miste sin nåværende arbeidsplass og sitt gode arbeidsmiljø og det er trist, sier Bryn Kjær som selv er ansatt i Color Viking.
– Vi tillitsvalgte skal samarbeide med rederiet for å ende opp med færrest mulige oppsigelser i denne prosessen, sier Nesset.
Color Line melder at de har som målsetning å minimere antall overtallige, blant annet gjennom omplassering til øvrige skip i flåten, samt tilbud om frivillige ordninger. De håper at så mange som 80 prosent av de berørte får jobbe videre på andre skip.
– Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å ivareta alle de som blir rammet, sier tillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Color Line, Steinar Gundersen.
Han og Erina Bryn Kjær skal gå om bord i Color Viking i torsdag ettermiddag for å videreformidle den triste nyheten til de ansatte.
– Vi anerkjenner de økonomiske utfordringene rederiet sliter med. Vi har prøvd å komme med innspill til løsninger, blant annet med nye rutetider og nye havner, men rederiet har kommet til den endelige konklusjonen at disse skipene ikke er økonomisk bærekraftige, så nå må vi bare gjøre det beste ut av situasjonen. Det er å sørge for at flest mulig fortsatt har en jobb i Color Line, sier Bryn Kjær.
Nav ros fra AAP-aksjonen: Nå slipper 18.000 mennesker å gå inn i jula uten inntekt
Færre sjøfolk
– Det viktigste er at Sjømannsforbundets medlemmer er ivaretatt på en god måte. Her må jeg gi våre tillitsvalgte i Color Line, med Bryn Kjær, i spissen all honnør for godt utført arbeid, sier forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Kurt Inge Angell.
Han medgir at det samtidig er trist at det totale arbeidsmarkedet for norske sjøfolk blir mindre.
– Dette viser til fulle hvor viktig eksempelvis den fremtidige loven som skal sikre kravet til norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel blir i fremtiden. Denne loven vil sikre et stort og voksende arbeidsmarked for våre sjøfolk også fremover. Samtidig må vi ha ett sterkt fokus på å forbedre dagens tilskuddsordning, sier Angell.
TILLITSVALGTE: Steinar Gundersen, Erina Bryn Kjær og Sten Tore Nesset skal samarbeide med rederiet for å unngå flest mulig oppsigelser.
Tri Nguyen Dinh
Color Viking vil fortsette å gå i normal rute frem til og med 20. november, mens Color Carrier vil driftes frem til og med 14. november.
Color Line vil fortsette å operere ruten mellom Sandefjord og Strømstad med hybridskipet Color Hybrid, som har hatt en god utvikling i inneværende år, melder Color Line.
På ruten Oslo-Kiel vil Color Line fortsette tilbudet til godstransporten med søsterskipene Color Fantasy og Color Magic.
Både Color Viking og Color Carrier har gjennomgått oppgraderinger i de senere årene, og skipene vil legges ut for salg i det globale markedet.
Tiltakene er ventet å bedre driftsresultatet med om lag NOK 50 millioner i 2023 sammenlignet med inneværende år, skriver Color Line i pressemeldingen.
Mye lest: Hans Oskar jobbet saktere i fem timer. Det endte med høyere lønn
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Angrer på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Fellesforbundet fast
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø