JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Permittert

Merete har vært permittert i 536 dager. Nå er hun endelig tilbake på jobb

I et og et halvt år har Merete Helene Øystrøm vært permittert fra jobben sin i «Kystruten». – Ubeskrivelig fint å være tilbake.
TILBAKE: Merete Helene Øystrøm er tilbake i jobb etter halvannet år i permisjon.

TILBAKE: Merete Helene Øystrøm er tilbake i jobb etter halvannet år i permisjon.

Privat

tri.nguyen@lomedia.no

– Beina er ganske slitne og møre etter en lang og hard dag når man har vært borte fra jobben sin så lenge. Men det er bare fint å få jobbe igjen og det er fantastisk å møte kollegaer, sier Merete Helene Øystrøm.

Hun er tilbake på sjøen og jobber med lugarene om bord i kystruteskipet Havila Cappella, som går mellom Bergen og Kirkenes.

Fra permisjon til permisjon

31. august 2020 ble Øystrøm permittert fra Hurtigruten på grunn av Covid-pandemien. Under permisjonen ble fire av Hurtigrutens elleve skip virksomhetsoverdratt til Havila Kystruten og Øystrøm var blant de ansatte som ble med videre til det nyoppstartede rederiet. Totalt ble 380 ansatte med over til Havila.

– Vi gikk rett fra permisjon i Hurtigruten ut i permisjon i Havila. Jeg vil jo jobbe og har søkt på mange andre jobber, men det er ikke lett for oss som nærmer oss 60, sier Øystrøm.

Forsinkelser

Havila skulle egentlig begynt driften 1. januar 2021, men på grunn av store forsinkelser fra verftet har rederiet ikke hatt skip og dermed ingen jobber å tilby sjøfolkene de har overtatt. Nå er endelig deres første skip, Havila Capella, i drift. Til store glede for de ansatte.

– Det er en helt ny og deilig båt. At vi endelig er i gang er ubeskrivelig fint for oss ansatte, men også for de reisende. Passasjerer og crewet koser seg. Matkonseptet om bord er fantastisk, både for gjestene og oss i messa, skryter Øystrøm.

Tyskere, sveitsere, nederlendere. Utlendingene er tilbake for å nyte den fine norskekysten, bekrefter Øystrøm.

Er du permittert og skal tilbake i jobb? Dette er rettighetene dine

Selvstendig igjen

Hun går ti timers vakter og gjør klar lugarer for gjestene. Enkelte dager jobber hun også i resepsjonen og i restauranten.

– En ting er å være borte fra jobb og kollegaer så lenge. Men inntekten har også vært betydelig lavere under permisjonen, rundt 10.000-11.000 mindre enn når jeg jobber, forteller Øystrøm.

Etter at alle faste utgifter var betalt hadde hun 3000 igjen i måneden. Da var enda telefonen ikke betalt.

– Det skal bli fint å bli økonomisk selvstendig igjen, sier den blide trønderen som til tider har måttet få hjelp av sin egen datter.

Mer forsinkelser

Havila er svært fornøyd med å være i gang med Kystruten, men meddeler i en pressemelding at deres andre skip er forsinket til oppstart.

Havila Kystruten har fått ny leveringsdato fra verftet i Tyrkia, som betyr at den planlagte oppstarten for Havila Castor 7. april blir utsatt. Ny dato for planlagt seilas er avgang fra Bergen den 10. mai, skriver de.

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, beklager dette overfor sine ansatte og dem som skulle reise med Havila Castor i denne perioden.

– Det er leit at passasjerene våre som har gledet seg til å reise med den helt nye Havila Castor, når de skal oppleve norskekysten, nå må endre planene sine. Vi ser fram til å få ønske dem velkommen om bord til oss, og kontakter dem nå med tilbud om ny reise, sier Martini.

950 tilbake på jobb: Gledestårene trillet hos Color Line-ansatte Hanne

Forsinkelser for Polaris og Pollux

Framdriften ved verftet i Tyrkia er heller ikke som forventet for skip tre og fire, Havila Polaris og Havila Pollux.

– Vi legger til grunn at Havila Polaris vil være seilingsklar i tredje kvartal og Havila Pollux i fjerde kvartal i år, men med de erfaringene vi har så langt, er det knyttet usikkerhet til eksakt dato for levering også av disse skipene, og vi beklager det sterkt overfor passasjerer og kystbefolkning, ansatte og investorer som blir rammet av dette.

Siden Kystruten er et offentlig anbud, der leverandørene mottar hundretalls millioner i tilskudd fra staten, så er det vanligvis krav om å sette inn erstatningsskip dersom man ikke klarer å levere i henhold til kontrakten. Samferdselsdepartementet har imidlertid gitt Havila fritak fra dette kravet i forbindelse med Havila Capella og Havila Castor.

Departementet bekrefter at de på det nåværende tidspunkt heller ikke vil kreve erstatningsskip for Polaris og Pollux.

Kritisk: Norsk Sjømannsforbund har vært kritisk til at fritaket fører til langvarig permisjon for sine medlemmer.

SISTE BILDET: Dette er det siste bildet Merete Helene Øystrøm tok før hun gikk ut i lang og ufrivillig permisjon. Bildet er av Brønnøysund 30. august 2020 fra MS "Finnmarken".

SISTE BILDET: Dette er det siste bildet Merete Helene Øystrøm tok før hun gikk ut i lang og ufrivillig permisjon. Bildet er av Brønnøysund 30. august 2020 fra MS "Finnmarken".

Privat

Kystruten

*Kystruten har med årene blitt forbundet med «Hurtigruten», også kjent som «verdens vakreste sjøreise».

*Hurtigruten har nå sju av elleve skip i «kystrutenanbudet".

*Havila har fire av elleve skip i «kystrutenanbudet".

*Det er et offentlig anbud om å frakte gods og passasjerer langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Kystruten

*Kystruten har med årene blitt forbundet med «Hurtigruten», også kjent som «verdens vakreste sjøreise».

*Hurtigruten har nå sju av elleve skip i «kystrutenanbudet".

*Havila har fire av elleve skip i «kystrutenanbudet".

*Det er et offentlig anbud om å frakte gods og passasjerer langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes.