TROR PÅ LYSERE TIDER: Gorm Frimannslund innrømmer at det har vært for mange konflikter og til tider høy temperatur i Bane Nor. Koronapandemien har ikke gjort situasjonen enklere. Nå ser han fram til lysere tider og mulighet til å møte ansatte og tillitsvalgte oftere.
Morten Hansen
Fem år med Bane Nor:
Bane Nor-sjefen: – Den vanskelige starten lagde noen sår
Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, mener konflikten rundt tariffavtalen det første året lagde sår i organisasjonen. De sårene har det tatt lang tid å få til å gro.
morten.hansen@lomedia.no
I løpet av de fem årene som har gått siden Bane Nor ble opprettet, har det skjedd enormt mye i norsk jernbane.
Ikke minst i Bane Nor selv.
Selskapet har vært gjennom en enorm utvikling. Fra å være en etat til å bli et statlig foretak. Fra å ha tre prosjekter med kostnad over en milliard til nå å ha ni slike prosjekter i drift.
Det har vært fem år med endring, omstilling – og mye turbulens.
– Det har til tider vært høy temperatur. Likevel har vi klart å finne løsninger uten at det har endt i konflikt. Det synes jeg er bra. Men det har krevd stor innsats av alle parter. Jeg synes foreningene har vært ansvarlige, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane Nor.
Rune etterlyser mer hjerte for jernbanen i Bane Nor: – Avstanden til de som jobber ute i sporet har blitt stor
Dype sår
Sett i ettertid skulle han ønsket at opprettelsen hadde vært mer harmonisk.
Frimannslund slår fast at samarbeidet mellom partene i oppstarten ikke fungerte som det skulle. Han mener alle gikk til forhandlingsbordet med urealistiske mål.
– Arbeidstakerorganisasjonene ville ha det mest mulig slik det var i Jernbaneverket. Vi på vår side ønsket å dra det litt for langt den andre veien. Jeg må ta min del av skylden for at det ble slik. Den vanskelige starten lagde noen sår i organisasjonen, konstaterer Frimannslund.
Pandemi, ikke direktører
Det har heller ikke blitt lettere å bygge tillit under to år med koronapandemi. Men konsernsjefen mener pandemien, ikke avstanden mellom medarbeider og direktør, har ført til at noe av dialogen er blitt borte.
Han er og uenig med dem som mener Bane Nor er blitt en topptung organisasjon. Frimannslund synes diskusjonen om antallet direktører er feil.
– Det er en diskusjon om titler. Det er liten forskjell på Bane Nors direktører og Jernbaneverkets sjefer. Men hvis noen føler at avstanden er blitt større, så vil jeg legge mye av skylden på pandemien. For vi møter for eksempel de tillitsvalgte jevnlig på Teams, blant annet i samarbeidsutvalget. Men det blir ikke det samme som å møtes fysisk, sier Frimannslund.
Nå som det meste av smitteverntiltak er borte, gleder han seg til han kan møte de ansatte ansikt til ansikt både ute på arbeidsplassen og på møter.
– Å se hverandre på en skjerm under et allmøte annenhver måned skaper distanse. Vi blir fjerne fra hverandre. Det samme gjelder den uformelle kontakten. Også det har det vært altfor lite av, innrømmer Frimannslund.
Konsulentbruk i staten: Bane Nor har spart millioner på kutt i bruk av konsulenter – men tillitsvalgte er ikke fornøyd
Konstruktivt samarbeid
Samtidig vil han dempe inntrykket av en arbeidsplass med mye konflikter og lite samhandling. Han påpeker at det for det meste er godt samarbeid.
Reduksjonen i trafikksentralene viste at partene kunne møtes og arbeide konstruktivt, mener han. Også utskillelsen av Spordrift, som berørte omtrent 1200 ansatte, ble gjennomført uten at driften ble rammet.
– At Spordrift skulle ut av Bane Nor, var en politisk beslutning. Men begge parter bidro likevel til at den ble gjennomført – samtidig som vi utførte det oppdraget vi skal forvalte, sier Frimannslund.
Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold
Andre prioriteringer
Konsernsjefen understreker at politiske beslutninger er en del av jobben. Noe som alle som jobber i offentlige virksomheter må leve med.
– Hvis man ikke kan akseptere det, må man finne seg noe annet å gjøre. Men det er klart; hadde vi bestemt helt selv, hadde vi nok brukt lengre tid, sier Frimannslund.
Han bruker Inter City-utbyggingen som et eksempel, hvor det har vært flere prosjekter samtidig.
– Vi ville prioritert å gjøre oss ferdig med en strekning av gangen. Ikke stykkevis og delt slik om Inter City- utbyggingen startet. Vårt fokus nå er å gjøre Indre Inter City på Vestfoldbanen ferdig først, så Dovrebanen og så gå videre på Østfold.
Mer vedlikehold
Hadde Frimannslund fått bestemme enda mer, hadde det blitt utført mer vedlikehold og fornying. I 2016 ble det brukt 3,2 milliarder kroner på dette. Siden den gang har pengebruken gått ned. Først i fjor var Bane Nor nesten oppe på 2016-nivå igjen.
– Det har vært en utfordring lenge. Jeg har alltid sagt at jeg ønsker å bruke mer penger på drift og vedlikehold. Må jeg prioritere, bruker jeg mindre på nyinvesteringer og nybygg og mer på drift og fornying.
Får bestemme mer
Og nå får Frimannslund og Bane Nor muligheten til å bestemme mer selv. I fjor underskrev de en avtale med Samferdselsdepartementet som gir Bane Nor større ansvar, større økonomisk fleksibilitet og mer forutsigbar finansiering av jernbaneprosjekter. Konsernsjefen både håper og tror det vil gi resultater.
– Det gir oss et større handlingsrom til å drive mer effektiv utbygging. Nå kan vi langt på vei bestemme selv hvilke tiltak vi må gjøre for å nå de målene som departementet og Jernbanedirektoratet har satt, sier Frimannslund.
Han mener dette vil gi både mer jernbane for pengene og gjøre Bane Nor til en mer interessant arbeidsplass.
– Vi får tatt beslutningene på et lavere nivå. Nærmere der arbeidet skal gjøres. Da får vi utnyttet kompetansen vår bedre. Å få beslutningene nær folk, gjør dem mer ansvarlig. Det er ikke alltid at de som sitter høyest oppe vet best, ler Frimannslund.
Det har til tider vært høy temperatur. Likevel har vi klart å finne løsninger uten at det har endt i konflikt.
Gorm Frimannslund
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard