Konsulentbruk i staten
Bane Nor har spart millioner på kutt i bruk av konsulenter – men tillitsvalgte er ikke fornøyd
Siden 2019 har Bane Nor spart 88 millioner kroner på å kutte ned på konsulentbruken. De tillitsvalgte mener det går an å spare mye mer.
DYR I DRIFT: Bane Nor bruker over 800 millioner kroner på konsulenter for å få togene til å gå.
Tormod Ytrehus
morten.hansen@lomedia.no
Bane Nor har redusert antallet innleide fra 540 ved utgangen av 2019 til 444 ved årsskiftet. Kostnadene er redusert fra 928 millioner kroner til 840 millioner kroner.
Konsernsjef Gorm Frimannslund sier selskapet jobber målrettet.
– Vi har som mål at vi i større grad skal utføre oppgavene i egen regi framover, men gitt det høye aktivitetsnivået, vil det fortsatt være et visst behov for ekstern bistand, sier han.
Frimannslund understreker at innleie i Bane Nor primært er knyttet til midlertidige kapasitetsbehov, kompetanse selskapet ikke får tak i eller ikke skal ha, og erstatning for langtidsfravær for egne ansatte.
Innleie: Milliardene flyr til konsulenter i staten: To etater bruker mer penger enn andre
Jobber målrettet
All innleie er ifølge Frimannslund sentralisert, og konsernledelsen får månedlig status på påløpte kostnader og antall innleide i alle divisjoner og staber.
– Vi jobber målrettet med innveksling av innleide til fast ansatte, der hvor behovet er varig eller kritisk. Dette har bidratt til at kostnadene er redusert og antallet innleide har gått ned, sier Frimannslund.
Han sier de har jevnlige møter med de tillitsvalgte, både i samarbeidsutvalgene i divisjonene og sentralt.
– I 2021 ble bruken av innleide behandlet på tre møter. I tillegg har de tillitsvalgte tilgang til de månedlige rapportene som sendes til konsernledelsen og styret i Bane Nor, sier Frimannslund.
– Samarbeidet kunne vært bedre. Vi er veldig klar til å bidra til reduksjonen i innleie, sier Lars Øyvind Sannes, tillitsvalgt i Bane Nor.
Han sier de tillitsvalgte opplever at samarbeidsmøtene om temaet er mer som informasjonsmøter med fokus på antall innleide og prosentdel av totalt ansatte.
Sannes tror en av grunnene til at konsulentbruken fortsatt er stor, er at ledelsen og de tillitsvalgte har forskjellig innfallsvinkel.
– Jeg opplever det som om ledelsens ambisjon er å redusere kostnader, mens vi i tillegg er mer opptatt av å få ned selve bruken av konsulenter, sier Sannes.
Flere faste stillinger
Han understreker at han forstår hvorfor selskapet i mange tilfeller er avhengig av innleid arbeidskraft. Sannes vet at det mange steder er vanskelig å få tak i riktig kompetanse.
– Det kan godt hende at konsulenter vi bruker, har fått tilbud om fast jobb. Men lønnsnivået i deler av konsulentbransjen er så høyt at det kan ikke Bane Nor konkurrere om. Da har man ikke så mange andre valg, sier Sannes.
Han konstaterer at dette i mange tilfeller er kompetanse som Bane Nor trenger over lang tid.
– Det klart beste er om Bane Nor får ansatt disse i faste stillinger, sier Sannes.
Han mener utlysninger av faste stillinger kunne vært brukt i større grad. Det de tillitsvalgte reagerer mest på, er der det har vært konsulenter i samme funksjon i flere år. Noen har vært i Bane Nor i over fire år, påpeker Sannes.
– I de tilfellene kunne man ha vært litt mer aktive med stillingsannonsene.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.