JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Derfor går Bane Nor-sjefen av

Thor Gjermund Eriksen mener Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet er for opphengt i detaljer.
Han fikk toppjobben høsten 2023. Nå slutter Thor Gjermund Eriksen på dagen.

Han fikk toppjobben høsten 2023. Nå slutter Thor Gjermund Eriksen på dagen.

Ole Palmstrøm

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Med et drøyt halvt år igjen til et ikke usannsynlig regjeringsskifte, og kanskje enda flere aktører på jernbanen, kan man mistenke at Thor Gjermund Eriksen ønsker å være i forkant.

At han sier opp nå, slik at oppsigelsen ikke skal bli tolket politisk.

Eriksen ler høyt og lenge av teorien:

– Det vil jeg ikke avvise, humrer Eriksen.

Han er rask med å understreke at det ikke ligger noe dramatikk i oppsigelsen som ble levert styreleder Cato Hellesjø onsdag.

Han påpeker at han har tenkt at nok er nok, og diskutert dette med Hellesjø, i lengre tid.

Mye tid til rapportering

Men helt uten et snev av politikk er ikke beslutningen.

Politikernes valg av styringsmodell er en viktig årsak. For Bane Nor er underlagt en kompleks styringsstruktur.

– De fleste toppledere har bare et styre å rapportere til. Konsernsjefen i Bane Nor må også rapportere til Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartement. De ønsker å styre ganske detaljert, som de er i sin fulle rett til å kreve. Jeg har brukt veldig mye tid på å rapportere i tre linjer. Den tiden som er igjen er for liten til å drive ledelse i Bane Nor. Det er en utfordring, sier Eriksen.

– Er du sliten?

– Nei. Men det er en tøff jobb, understreker Eriksen.

– Lyst til å gjøre noe annet

Han er nøye med å påpeke at det ikke bare er frustrasjon over struktur som gjør at han velger å si opp.

Han mener Bane Nor på mange måter har avsluttet et kapittel og skal ta fatt på et nytt. Det er en passende anledning å overlate stasjonen til noen andre.

I de femten månedene Eriksen har sittet som konsernsjef har han etablert ny konsernstruktur, rekruttert nye ledere og satt sammen ny konsernledelse. 

I tillegg har han fått gjennomført integreringen av Spordrift med sine flere tusen ansatte ute i sporet.

– Alt dette i sum gjør at jeg har lyst til å gjøre noe annet, sier Eriksen.

Krevende vedlikehold

Den avgåtte konsernsjefen har mange ganger sagt at resultatene ikke kommer ved å bevilge penger. Jobben må gjøres ute i sporet.

Det siste er ikke alltid like lett å få til. Ikke minst når de som bevilger penger også øker antallet avganger.

– Jernbanen er på mange måter et offer for sin egen suksess. Det er krevende å få tid til vedlikehold når man samtidig øker antallet avganger i en enkeltsporet jernbane. Men det tror jeg kommer til å seg til. Jeg opplever at de har litt forståelse for det, sier Eriksen.

Bane Nor-sjefen i fjor: – Vi er ikke så ræva som enkelte skal ha det til

Ingen sluttpakke

Både styreleder Hellesjø og Eriksen selv er tydelig på at avgangen helt og holdent er Eriksens egen beslutning.

Hellesjø sier han virkelig har prøvd å få Eriksen til å bli.

– Jeg synes det er veldig, veldig lei. Det er en trist dag. Thor Gjermund har vært en fantastisk dyktig leder, som er høyt respektert. Jeg hadde håpet at han skulle bli lenger, sier Hellesjø.

Eriksen har seks måneders oppsigelse og blir værende tilgjengelig for styret og selskapet i oppsigelsestiden. 

Han mottar ingen sluttvederlag utover vanlig lønn i oppsigelsestiden.

– Det er ingen dramatikk i at jeg går av som konsernleder på dagen. Det ville vært unaturlig at den som nettopp har sagt opp fortsetter som konsernets øverste leder, sier Eriksen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse