JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konduktørene merker problemene på Follobanen: – Hverdagen vår har blitt tøffere

Follobanen skulle gjøre hverdagen lettere for både reisende og de som jobber om bord i togene. Sånn har det ikke gått. Tvert imot.
– Jeg må berømme passasjerene. De har vært blide og trivelige, også når det er trangt og varmt, sier konduktør Linda Kjeldås.

– Jeg må berømme passasjerene. De har vært blide og trivelige, også når det er trangt og varmt, sier konduktør Linda Kjeldås.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Hverdagen vår er blitt tøffere. Det går greit, men noen dager er mer krevende enn andre, konstaterer konduktør Linda Kjeldås.

Hun jobber i hovedsak på lokaltogene som går gjennom Ski stasjon.

Som de fleste andre på Østfoldbanen så hun fram til at Follobanen skulle åpne. Men gleden ble i første omgang veldig kortvarig. Etterpå har den vært stykkevis og delt.

For siden Follobanen ble åpnet i desember i fjor, har Blixtunnelen vært stengt i flere perioder. Brann, jordingsfeil og lekkasjer er noen av årsakene til stengningene.

Utenfor den 20,6 kilometer lange tunnelen prøver konduktørene på lokaltogene å få togpassasjerene dit de skal.

– Det har vært en del stenging og kanselleringer. Men jeg synes fortsatt at jeg har en veldig fin arbeidsplass. For vi har et godt arbeidsmiljø og en ledelse i Østfold og Ski som tar oss med på råd og hører på oss, sier Kjeldås.

Hun mener de jevnt over har klart å få fram passasjerene dit de skal. For selv om det har vært innstillinger, har det gått tog.

– Folk har stort sett kommet seg fram, selv om reisen ikke har vært like bra som den skulle ha vært. Og så må jeg berømme passasjerene. De har vært blide og trivelige, også når det er trangt og varmt.

Ny rapport: Bane Nor manglet styring på Follobanen

Trangt om plassen

For selv om avgangene på Follobanen blir kansellert, forsvinner ikke passasjerene.

De skal fortsatt til og fra Oslo. Og da tar de lokaltogene, med opp til 50 år gamle togsett. Som det er for få av. Og som har færre avganger enn det vanligvis går på Follobanen.

– Som oftest kjører vi bare med enkle togsett istedenfor doble. Men antallet passasjerer er det samme. Så i rushtiden er det veldig trangt om plassen, beskriver Kjeldås.

Så langt i sommer har det ikke bare vært trangt. Det har vært varmt også.

– De færreste av disse togsettene har kjøling på ventilasjonsanlegget. Luften inne i kupeen er stillestående, så det er til tider nesten uutholdelig, forteller Kjeldås.

Hun understreker at togledelsen prøver å løse problemene så godt de kan.

Kaldt vann er tilgjengelig på oppholdsrommet, vinduene i toget folieres for å holde sola ute, og så langt det lar seg gjøre, legges det opp til lengre pauser mellom turene for konduktørene

– Men en optimal hverdag får vi nok ikke før de nye togsettene kommer. Det er fortsatt noen år til. Men det er er noe vi som jobber her ser fram til, sier Kjeldås.

Bekymringsmeldinger: Bane Nor får pålegg etter meldinger fra passasjerer

Negativ omtale

Hun synes det er synd at det som skulle gjøre hverdag lettere for både reisende og de som jobber på togene, ikke har gått som planlagt.

At hele Follobaneprosjektet har blitt omsluttet av så mye negativ omtale, har vært tungt.

– Vi hadde forventet en annen hverdag. For når tunnelen er åpen, er det helt fantastisk. Man kommer raskt til Oslo, og reisen er behagelig. Vi ser virkelig fram til at alt går på skinner, sier Kjeldås.

Aktuelt: Kun to dager uten togstans i vår: – Dette er meget alvorlig

Varme og overfylte tog var ikke det Linda Kjeldås (t.v) og Anina Andersen hadde forventet da Follobanen ble åpnet.

Varme og overfylte tog var ikke det Linda Kjeldås (t.v) og Anina Andersen hadde forventet da Follobanen ble åpnet.

Morten Hansen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse