JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,

MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,

Ole Palmstrøm

Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund

Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget

– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Aps stortingsrepresentant Sverre Myrli.



11.10.2021
14:17
11.10.2021 15:33

katharina@lomedia.no

Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.

– Det har vært et etterslep på utbygging av jernbanen i mange år. Budsjettene til samferdsel er doblet de siste åtte årene, og jernbanen har også fått økte budsjetter, men vi har prioritert å bygge ut intercitykapasiteten, sa Helge Orten, stortingsrepresentanten fra Høyre og leder av transportkomiteen.

Les også: Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken

Bygger for mye vei

Sverre Myrli fra Ap trakk trådene tilbake til slutten av 1990-tallet da godsvolumet økte mye.

– På begynnelsen av 2000-tallet var kapasiteten nådd. Infrastrukturen klarte ikke å legge til rette for mer godstransport, sier Myrli.

Både fagfolk og politikerne er opptatt av å flytte godstransport fra vei til jernbane for å nå målene om å kutte klimagassutslipp.

Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet mener årsaken til at ikke mer gods fraktes på jernbanen, skyldes at politikerprat ikke samsvarer med virkemidlene.

– Stortinget setter mål uten at de er diskutert på alvor. Jeg har kjørt tog siden 1993 og har snakket mye med folk. De er frustrerte over politikken, sier Lundteigen.

SV-politiker Arne Nævra synes ikke det er rart at ikke jernbanen er prioritert. Han legger skylda på motorveisatsingen.

– Det har stort sett vært enighet blant de store partiene på Stortinget om å bygge firefeltsvei i en korridor. Bare se på Mjøsa og nå Ringerike. Det er mye mer vilje til å satse på vei kontra jernbane, sier Nævra som ikke fortsetter på Stortinget i neste periode.

Sverre Myrli mener SV-politikeren forenkler det hele.

– Det er bare å se på landet vårt. Vi må bruke penger på vei og flytrafikk også.

Må satse på vedlikehold

Med i debatten deltok også Erik Røhne, konserndirektør i Vy Tog og tidligere direktør i CargoNet. Norge har underinvestert i jernbanen i 60–70 år, ifølge direktøren.

– Å få over gods fra vei til bane er nødvendig for å lykkes med å kutte klimautslippene. Vi må gjennomføre nødvendige tiltak for å få det til, sier Røhne.

Viktig lesning: Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet

Tiltakene det her er snakk om handler å etablere flere krysningsspor, er et sted på et enkeltspor der tog i motsatt retning kan passere hverandre.

Røhne etterlyste lange krysningsspor hvor godstog på 600 meter kan møtes. Å kjøre flere tog på 600 meter og ikke bare godstog på 400 meter er et av virkemidlene for å skape vekst i godstrafikken på bane.

Vedlikehold av infrastrukturen og utbygging av godsterminaler er andre tiltak for å få til en vellykket økning av godstrafikk på jernbanen.

Mye lesning: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Inviterer NJF-medlemmer inn på Stortinget

Arbeiderpartiet og Senterpartiet er i ferd med å flytte inn i regjeringskontorene. Regjeringserklæringen deres lanseres onsdag 13. oktober.

– Jeg lover at dere kommer til å bli fornøyd med vår satsing på jernbane, sa Myrli.

– Nå skal det bli slutt på å privatiseringen av jernbanen som en ideologi. Det er mye å rydde opp etter de siste åtte årene. Vi skal stoppe privatisering av spordrift, drift, vedlikehold og beredskap av jernbanen, sier Myrli.

Ap-politikerne vil gjerne gjøre det sammen med ansatte i jernbanen.

– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Myrli.

Per Olaf Lundteigen fra Sp er enig med Myrli.

– Vi må ha en integrert jernbane, og vi må reversere oppsplitting av jernbanesektoren.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2021
14:17
11.10.2021 15:33



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

Debatt

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Musikkultur

«Bussjåførene vil gjerne streike for kulturarbeidernes pensjon»

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Adrian Nielsen

SVs Kirsti Bergstø blir arbeidsliv-topp på Stortinget

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok


Flere saker