JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,

MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,

Ole Palmstrøm

Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund

Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget

– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Aps stortingsrepresentant Sverre Myrli.

11.10.2021
14:17
11.10.2021 15:33

katharina@lomedia.no

Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.

– Det har vært et etterslep på utbygging av jernbanen i mange år. Budsjettene til samferdsel er doblet de siste åtte årene, og jernbanen har også fått økte budsjetter, men vi har prioritert å bygge ut intercitykapasiteten, sa Helge Orten, stortingsrepresentanten fra Høyre og leder av transportkomiteen.

Les også: Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken

Bygger for mye vei

Sverre Myrli fra Ap trakk trådene tilbake til slutten av 1990-tallet da godsvolumet økte mye.

– På begynnelsen av 2000-tallet var kapasiteten nådd. Infrastrukturen klarte ikke å legge til rette for mer godstransport, sier Myrli.

Både fagfolk og politikerne er opptatt av å flytte godstransport fra vei til jernbane for å nå målene om å kutte klimagassutslipp.

Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet mener årsaken til at ikke mer gods fraktes på jernbanen, skyldes at politikerprat ikke samsvarer med virkemidlene.

– Stortinget setter mål uten at de er diskutert på alvor. Jeg har kjørt tog siden 1993 og har snakket mye med folk. De er frustrerte over politikken, sier Lundteigen.

SV-politiker Arne Nævra synes ikke det er rart at ikke jernbanen er prioritert. Han legger skylda på motorveisatsingen.

– Det har stort sett vært enighet blant de store partiene på Stortinget om å bygge firefeltsvei i en korridor. Bare se på Mjøsa og nå Ringerike. Det er mye mer vilje til å satse på vei kontra jernbane, sier Nævra som ikke fortsetter på Stortinget i neste periode.

Sverre Myrli mener SV-politikeren forenkler det hele.

– Det er bare å se på landet vårt. Vi må bruke penger på vei og flytrafikk også.

Må satse på vedlikehold

Med i debatten deltok også Erik Røhne, konserndirektør i Vy Tog og tidligere direktør i CargoNet. Norge har underinvestert i jernbanen i 60–70 år, ifølge direktøren.

– Å få over gods fra vei til bane er nødvendig for å lykkes med å kutte klimautslippene. Vi må gjennomføre nødvendige tiltak for å få det til, sier Røhne.

Viktig lesning: Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet

Tiltakene det her er snakk om handler å etablere flere krysningsspor, er et sted på et enkeltspor der tog i motsatt retning kan passere hverandre.

Røhne etterlyste lange krysningsspor hvor godstog på 600 meter kan møtes. Å kjøre flere tog på 600 meter og ikke bare godstog på 400 meter er et av virkemidlene for å skape vekst i godstrafikken på bane.

Vedlikehold av infrastrukturen og utbygging av godsterminaler er andre tiltak for å få til en vellykket økning av godstrafikk på jernbanen.

Mye lesning: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Inviterer NJF-medlemmer inn på Stortinget

Arbeiderpartiet og Senterpartiet er i ferd med å flytte inn i regjeringskontorene. Regjeringserklæringen deres lanseres onsdag 13. oktober.

– Jeg lover at dere kommer til å bli fornøyd med vår satsing på jernbane, sa Myrli.

– Nå skal det bli slutt på å privatiseringen av jernbanen som en ideologi. Det er mye å rydde opp etter de siste åtte årene. Vi skal stoppe privatisering av spordrift, drift, vedlikehold og beredskap av jernbanen, sier Myrli.

Ap-politikerne vil gjerne gjøre det sammen med ansatte i jernbanen.

– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Myrli.

Per Olaf Lundteigen fra Sp er enig med Myrli.

– Vi må ha en integrert jernbane, og vi må reversere oppsplitting av jernbanesektoren.

11.10.2021
14:17
11.10.2021 15:33



Mest lest

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

Berit Baumberger

Skitbyen-Berit med ti råd til Nav

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt


Flere saker