Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund
Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Aps stortingsrepresentant Sverre Myrli.
MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,
Ole Palmstrøm
katharina@lomedia.no
Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
– Det har vært et etterslep på utbygging av jernbanen i mange år. Budsjettene til samferdsel er doblet de siste åtte årene, og jernbanen har også fått økte budsjetter, men vi har prioritert å bygge ut intercitykapasiteten, sa Helge Orten, stortingsrepresentanten fra Høyre og leder av transportkomiteen.
Les også: Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken
Bygger for mye vei
Sverre Myrli fra Ap trakk trådene tilbake til slutten av 1990-tallet da godsvolumet økte mye.
– På begynnelsen av 2000-tallet var kapasiteten nådd. Infrastrukturen klarte ikke å legge til rette for mer godstransport, sier Myrli.
Både fagfolk og politikerne er opptatt av å flytte godstransport fra vei til jernbane for å nå målene om å kutte klimagassutslipp.
Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet mener årsaken til at ikke mer gods fraktes på jernbanen, skyldes at politikerprat ikke samsvarer med virkemidlene.
– Stortinget setter mål uten at de er diskutert på alvor. Jeg har kjørt tog siden 1993 og har snakket mye med folk. De er frustrerte over politikken, sier Lundteigen.
SV-politiker Arne Nævra synes ikke det er rart at ikke jernbanen er prioritert. Han legger skylda på motorveisatsingen.
– Det har stort sett vært enighet blant de store partiene på Stortinget om å bygge firefeltsvei i en korridor. Bare se på Mjøsa og nå Ringerike. Det er mye mer vilje til å satse på vei kontra jernbane, sier Nævra som ikke fortsetter på Stortinget i neste periode.
Sverre Myrli mener SV-politikeren forenkler det hele.
– Det er bare å se på landet vårt. Vi må bruke penger på vei og flytrafikk også.
Må satse på vedlikehold
Med i debatten deltok også Erik Røhne, konserndirektør i Vy Tog og tidligere direktør i CargoNet. Norge har underinvestert i jernbanen i 60–70 år, ifølge direktøren.
– Å få over gods fra vei til bane er nødvendig for å lykkes med å kutte klimautslippene. Vi må gjennomføre nødvendige tiltak for å få det til, sier Røhne.
Viktig lesning: Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet
Tiltakene det her er snakk om handler å etablere flere krysningsspor, er et sted på et enkeltspor der tog i motsatt retning kan passere hverandre.
Røhne etterlyste lange krysningsspor hvor godstog på 600 meter kan møtes. Å kjøre flere tog på 600 meter og ikke bare godstog på 400 meter er et av virkemidlene for å skape vekst i godstrafikken på bane.
Vedlikehold av infrastrukturen og utbygging av godsterminaler er andre tiltak for å få til en vellykket økning av godstrafikk på jernbanen.
Mye lesning: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier
Inviterer NJF-medlemmer inn på Stortinget
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er i ferd med å flytte inn i regjeringskontorene. Regjeringserklæringen deres lanseres onsdag 13. oktober.
– Jeg lover at dere kommer til å bli fornøyd med vår satsing på jernbane, sa Myrli.
– Nå skal det bli slutt på å privatiseringen av jernbanen som en ideologi. Det er mye å rydde opp etter de siste åtte årene. Vi skal stoppe privatisering av spordrift, drift, vedlikehold og beredskap av jernbanen, sier Myrli.
Ap-politikerne vil gjerne gjøre det sammen med ansatte i jernbanen.
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Myrli.
Per Olaf Lundteigen fra Sp er enig med Myrli.
– Vi må ha en integrert jernbane, og vi må reversere oppsplitting av jernbanesektoren.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.