MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,
Ole Palmstrøm
Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund
Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Aps stortingsrepresentant Sverre Myrli.
katharina@lomedia.no
Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
– Det har vært et etterslep på utbygging av jernbanen i mange år. Budsjettene til samferdsel er doblet de siste åtte årene, og jernbanen har også fått økte budsjetter, men vi har prioritert å bygge ut intercitykapasiteten, sa Helge Orten, stortingsrepresentanten fra Høyre og leder av transportkomiteen.
Les også: Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken
Bygger for mye vei
Sverre Myrli fra Ap trakk trådene tilbake til slutten av 1990-tallet da godsvolumet økte mye.
– På begynnelsen av 2000-tallet var kapasiteten nådd. Infrastrukturen klarte ikke å legge til rette for mer godstransport, sier Myrli.
Både fagfolk og politikerne er opptatt av å flytte godstransport fra vei til jernbane for å nå målene om å kutte klimagassutslipp.
Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet mener årsaken til at ikke mer gods fraktes på jernbanen, skyldes at politikerprat ikke samsvarer med virkemidlene.
– Stortinget setter mål uten at de er diskutert på alvor. Jeg har kjørt tog siden 1993 og har snakket mye med folk. De er frustrerte over politikken, sier Lundteigen.
SV-politiker Arne Nævra synes ikke det er rart at ikke jernbanen er prioritert. Han legger skylda på motorveisatsingen.
– Det har stort sett vært enighet blant de store partiene på Stortinget om å bygge firefeltsvei i en korridor. Bare se på Mjøsa og nå Ringerike. Det er mye mer vilje til å satse på vei kontra jernbane, sier Nævra som ikke fortsetter på Stortinget i neste periode.
Sverre Myrli mener SV-politikeren forenkler det hele.
– Det er bare å se på landet vårt. Vi må bruke penger på vei og flytrafikk også.
Må satse på vedlikehold
Med i debatten deltok også Erik Røhne, konserndirektør i Vy Tog og tidligere direktør i CargoNet. Norge har underinvestert i jernbanen i 60–70 år, ifølge direktøren.
– Å få over gods fra vei til bane er nødvendig for å lykkes med å kutte klimautslippene. Vi må gjennomføre nødvendige tiltak for å få det til, sier Røhne.
Viktig lesning: Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet
Tiltakene det her er snakk om handler å etablere flere krysningsspor, er et sted på et enkeltspor der tog i motsatt retning kan passere hverandre.
Røhne etterlyste lange krysningsspor hvor godstog på 600 meter kan møtes. Å kjøre flere tog på 600 meter og ikke bare godstog på 400 meter er et av virkemidlene for å skape vekst i godstrafikken på bane.
Vedlikehold av infrastrukturen og utbygging av godsterminaler er andre tiltak for å få til en vellykket økning av godstrafikk på jernbanen.
Mye lesning: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier
Inviterer NJF-medlemmer inn på Stortinget
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er i ferd med å flytte inn i regjeringskontorene. Regjeringserklæringen deres lanseres onsdag 13. oktober.
– Jeg lover at dere kommer til å bli fornøyd med vår satsing på jernbane, sa Myrli.
– Nå skal det bli slutt på å privatiseringen av jernbanen som en ideologi. Det er mye å rydde opp etter de siste åtte årene. Vi skal stoppe privatisering av spordrift, drift, vedlikehold og beredskap av jernbanen, sier Myrli.
Ap-politikerne vil gjerne gjøre det sammen med ansatte i jernbanen.
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Myrli.
Per Olaf Lundteigen fra Sp er enig med Myrli.
– Vi må ha en integrert jernbane, og vi må reversere oppsplitting av jernbanesektoren.
Mest lest
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge