MER GODS PÅ BANE: Erik Røhne fra Vy (f.v.), Arne Nævra fra SV, Per Olaf Lundteigen fra Sp, Helge Orten fra Høyre og Sverre Myrli fra Sp. Kenneth Sandmo fra LO ledet debatten.,
Ole Palmstrøm
Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund
Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Aps stortingsrepresentant Sverre Myrli.
katharina@lomedia.no
Å øke godstransport på jernbanen er både Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet enige om. Partiene deltok i en politisk debatt på landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund.
– Det har vært et etterslep på utbygging av jernbanen i mange år. Budsjettene til samferdsel er doblet de siste åtte årene, og jernbanen har også fått økte budsjetter, men vi har prioritert å bygge ut intercitykapasiteten, sa Helge Orten, stortingsrepresentanten fra Høyre og leder av transportkomiteen.
Les også: Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken
Bygger for mye vei
Sverre Myrli fra Ap trakk trådene tilbake til slutten av 1990-tallet da godsvolumet økte mye.
– På begynnelsen av 2000-tallet var kapasiteten nådd. Infrastrukturen klarte ikke å legge til rette for mer godstransport, sier Myrli.
Både fagfolk og politikerne er opptatt av å flytte godstransport fra vei til jernbane for å nå målene om å kutte klimagassutslipp.
Per Olaf Lundteigen fra Senterpartiet mener årsaken til at ikke mer gods fraktes på jernbanen, skyldes at politikerprat ikke samsvarer med virkemidlene.
– Stortinget setter mål uten at de er diskutert på alvor. Jeg har kjørt tog siden 1993 og har snakket mye med folk. De er frustrerte over politikken, sier Lundteigen.
SV-politiker Arne Nævra synes ikke det er rart at ikke jernbanen er prioritert. Han legger skylda på motorveisatsingen.
– Det har stort sett vært enighet blant de store partiene på Stortinget om å bygge firefeltsvei i en korridor. Bare se på Mjøsa og nå Ringerike. Det er mye mer vilje til å satse på vei kontra jernbane, sier Nævra som ikke fortsetter på Stortinget i neste periode.
Sverre Myrli mener SV-politikeren forenkler det hele.
– Det er bare å se på landet vårt. Vi må bruke penger på vei og flytrafikk også.
Må satse på vedlikehold
Med i debatten deltok også Erik Røhne, konserndirektør i Vy Tog og tidligere direktør i CargoNet. Norge har underinvestert i jernbanen i 60–70 år, ifølge direktøren.
– Å få over gods fra vei til bane er nødvendig for å lykkes med å kutte klimautslippene. Vi må gjennomføre nødvendige tiltak for å få det til, sier Røhne.
Viktig lesning: Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet
Tiltakene det her er snakk om handler å etablere flere krysningsspor, er et sted på et enkeltspor der tog i motsatt retning kan passere hverandre.
Røhne etterlyste lange krysningsspor hvor godstog på 600 meter kan møtes. Å kjøre flere tog på 600 meter og ikke bare godstog på 400 meter er et av virkemidlene for å skape vekst i godstrafikken på bane.
Vedlikehold av infrastrukturen og utbygging av godsterminaler er andre tiltak for å få til en vellykket økning av godstrafikk på jernbanen.
Mye lesning: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier
Inviterer NJF-medlemmer inn på Stortinget
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er i ferd med å flytte inn i regjeringskontorene. Regjeringserklæringen deres lanseres onsdag 13. oktober.
– Jeg lover at dere kommer til å bli fornøyd med vår satsing på jernbane, sa Myrli.
– Nå skal det bli slutt på å privatiseringen av jernbanen som en ideologi. Det er mye å rydde opp etter de siste åtte årene. Vi skal stoppe privatisering av spordrift, drift, vedlikehold og beredskap av jernbanen, sier Myrli.
Ap-politikerne vil gjerne gjøre det sammen med ansatte i jernbanen.
– Nå slipper dere å demonstrere på Løvebakken. Dere skal få lov til å komme inn på Stortinget og i kontorene i samferdsdepartementet, sier Myrli.
Per Olaf Lundteigen fra Sp er enig med Myrli.
– Vi må ha en integrert jernbane, og vi må reversere oppsplitting av jernbanesektoren.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard