JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GODSENIGHET: Roger Solheim (f.v.), Knut Sletta og Tonje Kristiansen vil ha mer gods på jernbanen. Bedre infrastruktur og flere godstog vil gi mindre klimautslipp og inngrep i naturen.

GODSENIGHET: Roger Solheim (f.v.), Knut Sletta og Tonje Kristiansen vil ha mer gods på jernbanen. Bedre infrastruktur og flere godstog vil gi mindre klimautslipp og inngrep i naturen.

Morten Hansen

Gods på bane

Jernbanegodset må prioriteres foran vei og persontrafikken

Å få mer gods fraktet på jernbanen er en av nøklene for å kutte klimautslippene. Likevel taper jernbanegodset terreng i forhold til veitransport.



11.10.2021
12:38
11.10.2021 12:38

morten@lomedia.no

Både Jernbanedirektoratet, Bane Nor, Jernbanealliansen og Godsalliansen vil ha mer gods på bane. Det er bra for både samfunnsøkonomi, miljø og klima.

– Jernbanen er en klimavinner, slår Knut Sletta, direktør i Jernbanedirektoratet.

Det er likevel ikke nok for å flere til å velge jernbanen. Selv om godsvolumet på jernbanen har økt, har veitransporten økt enda mer. I 2018 slo riksrevisjonen fast at veitransporten har økt i volum og styrket sin samlede konkurranseevne i pris, tid og fleksibilitet.

Jernbanedirektøren sier rammebetingelsene må bli bedre for godset på jernbanen. Han konstaterer at bedre infrastruktur er nøkkelen til å snu trenden.

– Vi må få effektive terminaler, gi muligheter for lengre tog, og ikke minst må vi vedlikeholde det vi har, sier Sletta.

Samfunnsøkonomi

Han får støtte av Sverre kjenne, konserndirektør Drift og teknologi i Bane Nor. Kjenne konstaterer at togene går for sakte og lønnsomheten er for dårlig. Også han trekker fram infrastrukturen som en stor utfordring. I tillegg til mer effektive terminaler vil han ha utbedring av den eksisterende jernbanen – blant annet flere krysningsspor.

– Vi bygger krysningsspor i dag også, men det går for sakte. Vi ligger på ett krysningsspor i året. Det må økes, sier Kjenne.

I tillegg mener han at det må prioriteres annerledes. I dag har persontrafikken forrang. Vil togselskapene øke antall avganger får de muligheten til det.

– Er det klokt? Kanskje vi skulle se mer på samfunnsøkonomien, sier Kjenne, som konstaterer at det er mer lønnsomt for samfunnet at godstrafikken prioriteres.

Klimakutt i NTP

Ikke minst vil klimaet tjene på at godset fraktes på jernbanen. Et 400 meter langt godstog tilsvarer 21 godstog. Det utgjør mye utslipp av klimagasser og veislitasje.

Godsalliansen sekretariatsleder, Roger Solheim, mener klima må inn som en del av Nasjonal Transportplan (NTP). 1200 milliarder kroner innen 2032. I samme periode skal klimautslippene kuttes med minst 50 prosent.

– Hvis vi mener noe med målene om å redusere utslippene og bevare naturmangfoldet burde dette vært lagt som et premiss i NTP. Realiteten er det i særlig grad ikke har vært en del av vurderingsgrunnlaget, sier Solheim.

Han fastslår at det er enkle grep som vil gjøre jernbanen som en mer interessant alternativ for de som skal velge godstransportører. Også Solheim trekker fram flere krysningsspor og vedlikehold av eksisterende infrastruktur.

– Det er lavthengende frukter som bør plukkes ned, slår Solheim fast.

Klimavinner

Styreleder i Jernbanealliansen, Tonje Kristiansen, erkjenner at også vedlikehold og utbygging av infrastrukturen på jernbanen har en miljøkostnad – både for klimautslipp og naturnedbygging. Hun slår fast at det likevel er en klimagevinst.

– Transportformen gir oss den klimaeffekten vi ønsker, sier Kristiansen.

Alliansen har fått rådgivningsbyrået Asplan Viak til å gå gjennom det totale klimautslippene fra jernbanen, inkludert utslippene ved utbygging.

– Jernbanen kan gi kutt i klimautslippene fra dag én. Og jo raskere vi overføre gods til bane jo større klimagevinst, slår Kristiansen fast.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.10.2021
12:38
11.10.2021 12:38



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker