Jernbane
Vy tar over togdriften på Sørlandet
Fra desember 2027 skal togene på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen kjøres av Vy. Nå advarer Høyre mot monopol.
Fra desember 2027 blir Go-Aheads tog borte fra Sørlandsbanen.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
I dag kjøres togene på disse strekningene av Go-Ahead. Det har de gjort siden 2019, men fra 2027 er det stopp.
Kontrakten blir ikke forlenget og opsjonen på to år blir ikke tatt i bruk.
Grunnen er at Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport.
– Mens direktoratet gjennomfører dette arbeidet, er det behov for å sikre togtilbudet for Sørlands-, Arendals- og Jærbanen. Derfor direktetildeles kontrakten til vårt statlige persontogselskap Vy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldinga.
Ny rapport om Nord-Norgebanen: Ulønnsomt og ødeleggende
Har is i magen
Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbunds (NJF) i Go-Ahead, Morten Knudsen, påpeker at de togansatte i selskapet har byttet arbeidsgiver før.
– Den gang gikk det greit – det gjør det sikkert denne gangen også, sier Knudsen.
Konduktøren viser til den gang Go-Ahead tok over strekningene fra det som da var NSB.
– Vi skal på en måte hjem til mor. Nå må det legges til at det har skjedd en del hos mor siden vi flyttet ut, sier Knudsen.
Han er ikke overrasket over direktetildelingen. Knudsen sier at da Østlandet ble direktetildelt, og det ikke ble enighet om opsjonen på Sørlandsbanen, lå det i kortene at dette ville skje.
Han understreker at han ikke planlegger å ta mål av seg til ny Vy-uniform.
– Det er enda noen år til utgangen av 2027. Det kommer blant annet et stortingsvalg. Vi har lært oss å ha is i magen og vente til ting faktisk skjer, sier konduktøren.
Han konstaterer at mange beskylder sittende regjering for å ri ideologiske kjepphester. Det er han enig i.
– Jernbanepolitikk er nettopp politikk og ideologi. Det er det denne gangen. Men det var det i høyeste grad og ideologi da jernbanereformen og konkurranseutsettingen ble innført, påpeker Knutsen.
Aktuelt: Vy endrer togtilbudet fra desember
Go-Ahead: Ikke lovlig
I Go-Ahead ble man overrasket og samtidig ikke, da nyheten kom.
Administrerende direktør Emil Eike konstaterer at denne tildelingen er sittende regjerings politikk.
– Men vi klarer ikke å se at det er et juridisk rom for å direktetildele kontrakten på denne måten, sier Eike.
Han er klar på at departementets beslutning ikke endrer noe for Go-Ahead i perioden fram til utgangen av 2027.
I en e-post skriver Eike at Go-Ahead skal gjøre sitt ytterste for å levere et best mulig produkt til kundene, skape en best mulig arbeidsplass for alle sine flotte medarbeidere, og bidra til å utvikle jernbanen i Norge.
– Jeg er stolt av alt vi får til, og jeg er spesielt stolt av de som jobber ute i togene. Nå står vi på videre. Jeg ser fram til de neste årene med alle i Go-Ahead og alle samarbeidspartnerne våre, sier Eike.
Mye lest: Det koster lokfører Rickard over 1700 kroner å være syk én dag
Glede å spore i NJF
Jernbanereformen og konkurranseutsettingen av togtrafikken ble gjennomført mens Høyre satt i regjering.
Ikke overraskende er partiet misfornøyd med beslutningen.
– Støre-regjeringens ideologiske maskineri ruller videre. De fortsetter arbeidet med å monopolisere norsk jernbane og få tilbake statsdrift. Det er Høyre mot, sier stortingspolitiker Trond Helleland i Høyre til NTB.
Tonen fra SV er derimot en helt annen.
– Under Erna Solberg var det oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting som gjaldt på jernbanen. Men det gjør ikke togdriften bedre og mer effektiv. Så dette er en klok beslutning som SV støtter, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i en kommentar til NTB.
I Jernbaneforbundet mener man nyheten om at Go Ahead ikke får benytte opsjonen i Trafikkpakke 1 gir håp.
– NJF støtter beslutningen og gledes over at denne regjeringen, støttet av SV, mener at statlig kontroll vil gi et bedre togtilbud, sier forbundsleder Jane B. Sæthre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.