JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Frimannslund om Bane Nor-exiten: – Follobanen ble nok utslagsgivende

Gorm Frimannslund trer av som konsernsjef i Bane Nor etter en turbulent tid for togselskapet, og peker på Follobanen som utslagsgivende.
Gorm Frimannslund går av som konsernsjef for Bane Nor, etter at åpningen av den 37 milliarder dyre Follobanen ikke akkurat gikk på skinner.

Gorm Frimannslund går av som konsernsjef for Bane Nor, etter at åpningen av den 37 milliarder dyre Follobanen ikke akkurat gikk på skinner.

Bane Nor / Ole Palmstrøm

isabel.bech@ntb.no

– Gitt den situasjonen som Bane Nor er i så er dette en løsning som er til det beste for foretaket. Det er viktig at en konsernsjef har god støtte fra eier, skriver Gorm Frimannslund i en kommentar til Byggeindustrien.

Beslutningen er tatt sammen med styret i Bane Nor etter en krevende periode for den norske jernbanen, skriver selskapet.

På spørsmål om problemene rundt åpningen av Follobanen, som gikk alt annet enn på skinner, ble utslagsgivende for avgangen, svarer Frimannslund at det nok ble utslagsgivende.

– Follobanen ble nok det utslagsgivende, men det har vært flere saker over tid som har vært en belastning for vår eier. Driftsstabilitet er et av flere andre tema, sier Frimannslund til fagbladet.

Frimannslund ble utnevnt som konsernsjef for Bane Nor høsten 2016.

Les mer: Gorm Frimannslund går av som Bane Nor-sjef. – Trist, sier tillitsvalgt

Leter etter ny konsernsjef

– Gorm Frimannslund er en flott person som jeg har satt stor pris på å samarbeide med. Han har ledet Bane Nor gjennom krevende endringsprosesser basert på Jernbanereformen som ble vedtatt i 2015, og lagt grunnlaget for moderniseringen av jernbanen og utvikling på knutepunktene, sier styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor.

Frimannslund vil til og med januar 2024 være til disposisjon for foretaket. Styret setter nå i gang med å finne en ny konsernsjef.

Lars Øyvind Sannes, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Bane Nor, sa tirsdag at han som tillitsvalgt syns avgangen er trist.

– Jeg tror det er flere som må ta på seg ansvaret for den jernbanens tilstand i dag. De behovene som jernbanen har i dag blir ikke løst ved bytte av konsernsjefen, sier Sannes.

Henning Bråtebæk konstitueres som konsernsjef fra og med tirsdag. Han kommer fra stillingen som administrerende direktør i drifts- og vedlikeholdsselskapet Spordrift, som mandag formelt ble overdratt til Bane Nor.

Bakgrunn: Bane Nor-ansatte har lav tillit til konsernledelsen

Follobanen

Bane Nor har fått mye kritikk for håndteringen av Follobanen. Togstrekningen mellom Ski og Oslo åpnet 11. desember, men bare én uke senere ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer. Gjenåpningen ble utsatt flere ganger før strekningen åpnet igjen 5. mars.

Prosjektet kostet staten 36,8 milliarder kroner og tok 13 år å bygge.

Frimannslund har kalt problemene med Follobanen for en krise for Bane Nor.

Det er anslått at utbedringen av feilene vil koste mellom 60 og 100 millioner kroner. Håndteringen av prosjektet skal granskes av PwC.

Rødt vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Warning
Annonse
Annonse