JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

Jysk hadde plassert ut iPader ved utgangsdøra i sine butikker, der kundene ble oppfordret til å si sin mening om den enkelte som jobber der.
DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

line.mette.finnoy@lomedia.no

– Vi kan ikke utelukke at det finnes en risiko for at enkelte medarbeidere kjenner et press for å delta, og vi har derfor besluttet å ikke lenger fortsette med personlige tilbakemeldinger.

Det skriver salgs- og markedssjef Krister Andreassen i Jysk til HK-Nytt i en epost.

Det vakte reaksjoner da interiørkjeden Jysk tidligere i år innførte et nytt system i sine butikker for å tilbakemeldinger fra kundene.

Det ble plassert ut iPader med bilde av den enkelte ansatte i Jysk-butikkene, slik at kundene kunne si sin mening om den de hadde møtt i butikken.

Aktuelt: SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest. Nå har de Stortinget i ryggen

Ikke oppfattet som frivillig

Ansatte i Jysk følte seg presset til å stille opp, og ordningen ble ikke oppfattet som frivillig, slik ledelsen hevdet. Enkelte ansatte opplevde seg truet med skriftlig advarsel dersom de ikke sørget for at mange nok kunder benyttet iPadene og ga sin evaluering av dem.

«Sånt skal ikke skje», responderte Krister Andreassen. Han sa at Jysk-ledelsen så alvorlig på det dersom ansatte var utsatt for den typen press. Andreassen opplyste også i artikkelen at det var igangsatt en intern evaluering av IPad-ordningen.

Kommentar: «Elkjøps snuoperasjon bør være eksempel til etterfølgelse for mange bedrifter»

– God dialog med ansatte

Evalueringen konkluderte slik at ledelsen i Jysk besluttet å kutte ut personlig tilbakemelding til ansatte via iPadene, forteller Andreassen nå.

– I løpet av sommeren og høsten har Jysk-ledelsen hatt en god dialog med sine tillitsvalgte om dagens praksis, og vi har gitt alle våre ledere beskjed om å være ekstra oppmerksomme på signaler fra medarbeidere, skriver Andreassen i e-posten til HK-Nytt.

Det blir fortsatt iPader eller tablets i butikkene, men uten bilder av dem som jobber der eller spørsmål om dem, ifølge salgs- og markedssjefen.

Oversikt: Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

Warning
Annonse
Annonse