Arbeidsliv:
Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder
Med fornavn og bilde på en iPad, oppfordres kunden til å si sin mening om Jysk-ansatte.
KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.
Jysk
line.mette.finnoy@lomedia.no
– Det blir veldig personifisert og det er helt unødvendig å bedømme enkeltansatte av en opplevelse kunden har hatt i en butikk, sier Elisabet Sundset, nestleder i HK til Romerikes Blad. Nestlederen syns det er greit med tilbakemeldinger fra kunder, men at det burde være på et generelt nivå, ikke på enkeltansatte.
Mye lest: Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere
Ved hjelp av iPaden får man mulighet til å si hvor fornøyd man er med atferden til ansatte man har møtt i butikken. Her kan man for eksempel krysse av for om den ansatte var smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik.
Sundset i HK mener det ikke trenger å være en god og reell tilbakemelding en ansatt får, og at alt står og faller på kundens dagsform.
– Vi bruker dette slik at lederne kan gi tilbakemeldinger til våre selgere i butikk. De er opptatt av resultater, og vi er opptatt av å gi feedback for å kunne utvikle våre ansatte. Vi har fornavn og bilde fordi kundene skal kunne kjenne igjen de ansatte, og gi de velfortjent ros. Vi fremhever de som gjør det bra, for å fokusere på det som er bra, sier Krister Andreassen, salgs- og markedssjef i Jysk, til Romerikets Blad.
Han forklarer at systemet gjør at de ansatte ikke kan bli rangert dårlig.
Har du hørt denne historien? Nina (25) vil leve av avkastning på bolig og pensjonere seg før 40