Sikkerhetsregler for helikoptertrafikk
EU-regler vil svekke helikopter-sikkerheten, mener SV
EU har på ny kontaktet Norge for å få et felles helikopterregelverk.
EU-regelverket vil medføre å si fra seg nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, frykter SV. Nå spør de regjeringen om de vil avvise forslaget fra EU.
Tormod Ytrehus
helge@lomedia.no
Skal Norge har samme sikkerhetsregler for helikoptertrafikk som EU?
Sist spørsmålet var oppe, i 2017, protesterte flere LO-forbund, andre fagforeninger og oljebedrifter mot EUs helikopterregelverk. Og regjeringen Solberg avviste å ta regelverket inn som en del av EØS-avtalen.
Nå presser EU på nytt på for at regelverket om helikoptertransport skal inn i EØS-avtalen.
Nye forhandlinger
Etter det FriFagbevegelse erfarer, er regelverkspakken gjenstand for forhandlinger mellom Norge og EU-kommisjonen.
Det er Utenriksdepartementet som har ansvaret for forhandlingene.
Frykten – hvis dette blir en realitet – er at EU-regelverket vil gi en dårligere trygghet på norsk sokkel, fordi operatørene skal godkjennes av luftfartsmyndighetene i hjemlandet og at det derfor ikke kan kreves særskilt norsk godkjenning.
– Det er regjeringens klare standpunkt at alle mulige løsninger må sikre dagens trygghetsnivå som vi har oppnådd etter mange års systematisk arbeid, svarte statsråd Jon Ivar Nygård (Ap) da fikk spørsmål fra stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H) om dette tidligere i år.
Nå har stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) stilt nok et spørsmål til samferdselsministeren.
SINTEF mener Norge er verdensledende
Haltbrekken mener EU-regelverket vil medføre å si fra seg nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, innenfor et område hvor vi i dag er verdensledende.
– Det bekymrer fagbevegelsen og det bekymrer ansatte i offshorenæringen, sier Lars Haltbrekken til FriFagbevegelse.
Han mener det er svært viktig at denne invitasjonen avvises tvert – og raskt.
En SINTEF-rapport fra januar 2023, viser blant annet at «sikkerhetsstandarden for helikopteroperasjoner på norsk kontinentalsokkel (NCS) er generelt ansett for å være verdensledende».
SINTEF mener det er en forutsetning å opprettholde unntak fra EUs standardiserte regelverk for å bevare dagens sikkerhetsnivå.
Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV( utfordrer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om helikopterreglene.
Helge Rønning Birkelund
Bakgrunn: Norge sier nei til EUs felles regler for helikopter-sikkerhet
Styrke sikkerheten
Haltbrekken mener den tragiske helikopterulykken sist uke, hvor en kvinnelig sykepleier omkom og fem andre ble skadd av ulik alvorlighetsgrad, viser at sikkerheten heller må styrkes for våre offshorearbeidere, ikke svekkes.
– Når EU på ny har kontaktet Norge for å få et felles helikopterregelverk, vil det svekke sikkerheten hvis svaret blir positivt, mener Haltbrekken.
I sitt spørsmål til samferdselsministeren viser han til konsekvensene av å si ja til EUs regelverk.
– Da vil alle europeiske helikopteroperatører kunne levere tjenester på norsk sokkel, også de som ikke har erfaring fra norsk sokkel og de værforholdene som er her.
Hans formelle skriftlige spørsmål er som følger:
«Vil regjeringen avvise EUs forslag om felles regelverk?»
Kritisk fagbevegelse
Fagbevegelsen er sterkt kritisk til EUs helikopterregelverk – og mener det vil være svært kritikkverdig hvis Arbeiderpartiet på sin regjeringsvakt skulle gå inn for noe den borgerlige regjeringen sa nei til.
Helikopterturene til de som jobber offshore er den største risikoen i deres arbeidshverdag. Den tryggheten de kan føle er derfor svært viktig.
– Slipper man dette løs kan hvem som helst slippe til med hva som helst, mener Haltbrekken.