Nye EU-regler kan svekke sikkerheten for helikoptertransporten, mener tillitsvalgte
Norge sa nei til EU-regelverket i 2017. LO-forbund mener EU nå presser myndighetene for å få det innført.
Helikoptertransport ut på norsk sokkel er avgjørende for at oljearbeiderne skal få dratt på jobb. Sikkerheten er viktig med tanke på risikofaktoren det er å fly ut på sokkelen.
Arkivfoto: Sissel M. Rasmussen
petter@lomedia.no
EUs helikopterregelverk for offshore har ikke vært velkommen på norsk sokkel siden norske myndigheter i 2017 mente disse reglene ikke er EØS-relevante.
Men nå mener Industri Energi & Forbundet for Ledelse og Teknikk (IE&FLT) at EU-kommisjonen forsøker på ny å få dem innført.
– Dette regelverket kommer til å svekke helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Vi vil derfor kjempe imot med alt som står i vår makt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, på nettsidene til IE&FLT.
Han leder LOs helikopterutvalg og er forbundssekretær i IE&FLT.
Bakgrunn: Norge sier nei til EUs felles regler for helikopter-sikkerhet
– Mister nasjonal kontroll
I 2017 var det store protester fra flere LO-forbund, andre fagforeninger og oljebedrifter mot EU-regelverket, som heter Helicopter Offshore Operations (HOFO).
Innføringen av dette vil blant annet bety at kravet om norsk driftstillatelse forsvinner. Da vil alle europeiske helikopteroperatører kunne levere tjenester på norsk sokkel.
Fjeldsbø mener økonomiske hensyn og fri konkurranse mellom aktørene er viktigst for HOFO, og at de særnorske sikkerhetskravene ikke lenger vil være mulig.
– HOFO-regelverket medfører at vi mister nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, innenfor et område som vi i dag er verdensledende på.
Leder Henrik Solvorn Fjeldsbø av LOs helikopterutvalg er svært kritisk til EU-regelverket for helikopter offshore. Han frykter hva som vil skje, dersom norske myndigheter sier ja til å innføre EU-reglene på norsk sokkel.
Arkivfoto: Atle Espen Helgesen / IE & FLT
I tillegg sier reglene at tilsyn skal gjøres av det landet der operatøren holder til.
Noe Fjeldsbø og utvalget ikke er spesielt begeistra for:
– Det betyr at et helikopterselskap basert i for eksempel Ungarn, et EU-land uten kyststripe, men med lavt avgiftsnivå, vil kunne tilby helikopterflyging på norsk sokkel. Tilsyn med selskapet skal i så fall utføres av ungarske luftfartsmyndigheter.
Satt 208 dager i karantene: Håper fortsatt på kompensasjon
Redd sikkerheten svekkes
Helikopterturer ut til oljeplattformene er helt nødvendig for næringen, men det er ikke uten sikkerhetsrisiko. Derfor har partene i bransjen gjennom mange år bygd en sikkerhetsstandard man skal være stolte av, mener Fjeldsbø.
– Vi kan ikke gi slipp på styringen av en så pass stor risikofaktor offshore, når det er grundig dokumentert i flere studier at vi er verdensledende på offshore helikoptersikkerhet.
Han legger til at helikoptertransport ikke er det samme over Middelhavet, som i Barentshavet midt på vinteren. Været og klimaet, samt operasjonelt, skiller det fra hverandre.
Fjeldsbø sier det er viktig med nasjonal kontroll og tilsyn og mener HOFO vil rasere det sikkerhetsarbeidet som er bygd opp på sokkelen.
Dialog med EU
I en e-post til FriFagbevegelse skriver seniorrådgiver Edvard Andersen ved samferdselsdepartementet at regjeringen er opptatt av å holde sikkerhetsnivået høyt for helikopter på norsk sokkel.
Han bekrefter at de er i dialog med EU-kommisjonen om helikopterregelverket. Om de kan love å avvise det på samme måte som Solberg-regjeringen gjorde, svarer han ikke på.
Den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet, samt i andre aktuelle departementer, skal om ikke lenge møte LO, Flygerforbundet og Helikopteransattes Forbund.
– Hensikten med møtet er i første omgang å lytte til innspill fra disse forbundene, skriver Andersen.
Onsdag 17.januar klokken 09:30 ble denne saken oppdatert med svar fra departementet.