Lønn
Satt 208 dager i karantene – håper fortsatt på kompensasjon
To oljearbeidere krevde 1,5 millioner for tap av fritid under pandemien. De fikk ikke medhold i tingretten, men anker saken.
Mange oljearbeidere brukte mye tid til å sitte i karantene på hoteller før de kunne fly ut på sokkelen. (Illustrasjonsfoto)
ALP Maritime
tonje@lomedia.no
De to britiske oljearbeiderne jobbet på riggen Transocean og er medlemmer av LO-forbundet som har det midlertidige navnet Industri Energi & Forbundet for Ledelse og Teknikk (IE&FLT).
Oljearbeiderne er nå klare for en ny runde i rettssystemet.
– Vi mener tingretten i liten grad vurderte lønnsforholdet, som vi mener omfatter hele arbeidssyklusen. Når du ikke får avviklet avtalt og opptjent fritid, utløser det krav på kompensasjon. Det vektla ikke tingretten, sier Karianne Rettedal, advokat og leder for juridisk avdeling i en uttalelse.
Ubetalt karantene
Under pandemien satt mange oljearbeidere i ulønnet hotellkarantene før de kunne reise ut på jobb på norsk sokkel. Det var ulik praksis i hvordan selskapene håndhevet karantene, og i hvor stor grad de fikk kompensasjon for dette.
IE&FLT bestemte seg derfor for å gå til sak på vegne av 650 medlemmer ansatt i 90 ulike selskaper.
Saken med de to britiske oljearbeiderne er første pilotsøksmål i rekken av flere. I desember i fjor ble det klart at de ikke fikk medhold i Sør-Rogaland tingrett.
Oljearbeidere som er bosatt i utlandet, ble særlig hardt rammet av karanteneordningene.
De to britiske oljearbeiderne brukte til sammen 208 dager av sine friperioder i 2020 og 2021 til å sitte i karantene.
Transocean argumenterte i retten for at oljearbeiderne forholdt seg til norske myndigheters pålegg, og at karantene ikke kan regnes som tapt fritid eller tapt arbeidstid.
Diskusjon om tariffavtale
Advokat Karianne Rettedal mener at fritid i friperioden er en del av den tariffmessige kompensasjonen du skal ha for arbeid utført i foregående oppholdsperiode.
– Tingretten har heller ikke vurdert i særlig grad hvem som er nærmest til å bære risikoen for kravet om karantene.
– De berørte satt utelukkende i karantene fordi de skulle møte på arbeid. Arbeidsgiver styrte når karantene skulle gjennomføres og hvordan, sier hun i uttalelsen.
Transosean har derimot argumentert for at søksmålet er et forsøk på å forankre nye momenter i den gjeldende tariffavtalen som eksisterer mellom LO og Norges Rederiforbund, ifølge Stavanger Aftenblad.
Dette mener de bryter med avtaleloven paragraf 36.