LO legger press på samferdselsministeren:
Flyanbud må avlyses, krever LO
LO og Norsk Flygerforbund ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) avlyse en anbudskonkurranse på såkalte FOT-ruter, samt gjeninnføre tidligere anbudspraksis.
LO-sekretær Are Tomasgard mener Støre-regjeringen må kvitte seg med Solbergs-regjeringes praksis for anbudskonkurranse for flyruter.
Flickr/Alan Wilson (CC BY-SA 2.0) og Knut Viggen
helge@lomedia.no
LO og Norsk Flygerforbund gir i brevs form klar beskjed til Samferdselsdepartementet og statsråd Jon-Ivar Nygård (Ap): Avlys anbudskonkurranse og gjeninnfør tidligere anbudspraksis.
Endret praksisen
Det aller meste av flytrafikken i Norge drives kommersielt. For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Disse flyrutene er hovedsakelig på Vestlandet og i Nord-Norge.
30. september lyste samferdselsdepartementet ut anbud på FOT-ruter for Nord-Norge for perioden 2022–2024.
Inntil sommeren 2021 var etablert praksis at flyoperatører som leverte tilbud på FOT-rutene måtte operere rutene alene.
LO og Norsk Flygerforbund mener det har vært en velfungerende praksis, som bidrar til rettferdige konkurransevilkår.
Bruk av underleverandør (wet-lease) på disse rutene er ikke tillatt.
Men i sitt siste år i regjering, endret Solberg-regjeringen praksisen.
Det danske selskapet Danish Air Transport (DAT) la i utlysningen av flyrutene Oslo-Florø og Oslo-Stord inn anbud sammen med sitt litauiske datterselskap (UAB DAT LT).
Trosset advarslene: Samferdselsdepartementet fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap
De to selskapene fikk tildelt felles operatøransvar for disse rutene.
– Dette innebærer at den forrige regjeringen la til rette for sosial dumping og en måte å omgå forbudet om bruk av wet-lease på, sier LO-sekretær Are Tomasgard til FriFagbevegelse.
Samferdselsdepartementet hevder at dette ikke dreier seg om wet-lease, til tross for at operatørene selv beskrev ordningen som wet-lease i sitt forpliktende tilbud.
Rutene opereres i dag, slik LO oppfatter det, utelukkende av det litauiske selskapet, med flygere ansatt via et bemanningsbyrå på Malta.
Bakgrunn: LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping
Frykter utflagging
– Kontraktssamarbeidet synes derfor å være en ren formalitet. Dette er en vesentlig endring, mener LO-sekretær Are Tomasgard.
Dette må den nye rødgrønne regjeringen rette opp raskt, legger han til.
En juridisk betenkning utført av LOs juridiske avdeling levner også liten tvil om at det finnes handlingsrom i EØS-avtalen for å legge inn krav i konkurransen om at en og samme operatør som vinner anbudet faktisk også skal fly det.
– Å tillate operatørsamarbeid vil gi insentiv til utflagging av deler av virksomheten til land med dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det skandinaviske, hevder LO og Norsk Flygerforbund i sitt brev til departementet.
I anbudsinvitasjonen heter det at «dersom to eller flere tilbydere leverer tilbud i fellesskap, må alle tilbyderne signere tilbudet». Men det heter også at «å leie inn fly med mannskap (wet-lease) er bare unntaksvis tillatt, og bare dersom oppdragsgiveren aksepterer dette på forhånd.»
– Dette er helt ny praksis. Her endrer departementet praksis til en mer liberal retning som får vesentlige negative effekter. Det er ikke påkrevd at Samferdselsdepartementet skal fortsette den praksisen som ble etablert under Solberg-regjeringen. Departementet kan velge å gjeninnføre praksisen som har vært akseptert av EU/ESA i alle år, hevder LO.
Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring
Tilsynsarbeidet
Det vises blant annet til at dette blant annet vanskeliggjør tilsynsarbeidet, samt gjør forholdene mellom tilbyder, operatør, arbeidsgiver og arbeidstaker uklare.
– Det gjør det også mulig å undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår, og åpner for intern konkurranse hos tilbyder, der et ubegrenset antall datterselskaper kan konkurrere om den samme produksjonen på de samme rutene til lavest mulig personalkostnad. Med andre ord tilrettelegger dette for sosial dumping, skriver LO i brevet til Samferdselsdepartementet.
– Ruter som betjenes innenriks av utenlandske operatører med fast tilstedeværelse i landet, fører til import av utenlandske arbeidsvilkår på flyruteproduksjon i Norge, som nevnt ovenfor. Resultatet er at norske operatører ikke kan konkurrere på rutene på norske lønns- og arbeidsvilkår, og vi er sterkt uroet for at norske operatører vil kunne komme til å flagge ut for å kunne konkurrere samme kostnadsnivå, heter det videre.
– Vi anmoder for øvrig sterkt om at Samferdselsdepartementet for fremtidige anbud gjeninnfører sin tidligere, og godt fungerende, anbudspraksis, hvor operatøren som leverer og får tildelt anbudet selv må operere rutene, mener LO.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommenterte brevet og den juridiske betraktningen på LOs luftfartskonferanse denne uka. Slik svarte statsråden:
– Vi har fått innspillene fra LO og vi er lydhøre. Nå bruker vi den knappe tiden vi har til å se på mulighetsrommet vi har.