Wizz Air til Norge:
Frankrike har allerede gjort det. Nå mener Flygerforbundet at Norge også må stille krav til utenlandske flyselskap
Franske myndigheter har klart det. Regjeringen kan, også innenfor EU-systemet, sørge for like konkurransevilkår i luftfarten. Det bør de også sørge for, mener Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Wizz Air/Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
På oppdrag fra Senterpartiet har utredningsseksjonen på Stortinget utredet den franske modellen for å skape like konkurranseforhold innen luftfarten.
Helt siden 2006 har et «decree » konkretisert at når et flyselskap er etablert i Frankrike må de forholde seg til fransk arbeidslovgivning.
Dette er i tråd med utgangspunktet om at medlemsstatene kan la egen lovgivning komme til anvendelse på selskaper etablert i landet.
– Det franske «decree» er ikke i strid med EU-retten, selv om det riktignok griper inn i Roma 1 og utsendingsdirektivet. Det kom i stand nettopp for at utenlandske flyselskap som etablerte base i Frankrike ikke skulle oppnå en konkurransefordel ved å benytte sitt hjemlands ansettelsesforhold (lønn, pensjon og trygd) og ikke de franske ansettelsesforholdene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
– Når franske myndigheter innenfor EU-regelverket kan gjøre dette, kan det ikke være noe i veien for at vi gjør det også, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.
– Dette må kunne komme på plass for å sikre like vilkår i norsk luftfart. Etableringsfriheten må gjelde, men innenfor rammer som sikrer like lønns- og arbeidsforhold. Det vil gjøre det mindre lukrativt for selskap som Wizz Air å etablere seg i Norge, mener Trygve Slagsvold Vedum.
Bakgrunn: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Mulig å regulere
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er enig.
– Det er selvsagt mulig å regulere luftfarten i Norge. Fransk Høyesterett har konkludert med at det er mulig i Frankrike. Det er slik jeg ser det egentlig opp til myndighetene i Norge å ta et tilsvarende grep, sier Carlsen.
Jan-Erik Østlie
Han mener samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er tydelig på at han ønsker en rettferdig konkurranse i luftfarten her hjemme. Regjeringen er også i ferd med å utrede handlingsrommet som finnes innenfor EU-reglementet. Stortingets utredningsseksjon har altså gått opp løypa, og vist at et slikt handlingsrom finnes.
Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører
– Alle flyselskap har rett til å etablere seg i Norge. Men de må pent finne seg i å konkurrere på samme vilkår som de norske flyselskapene. Hvis eksempelvis Wizz Air skal operere i norsk innenlandstrafikk må de da forholde seg til de samme kostnadene som SAS og Norwegian har. Da snakker vi selvsagt om norske lønns- og arbeidsforhold, presiserer Carlsen, og spør om hva som hadde skjedd hvis et polsk firma skulle ønske å drive fem barnehager i Norge, importerer polske lønns- og arbeidsforhold ved å bruke utsendingsdirektivet og si at dette er av midlertidig karakter?
– Svaret blir selvsagt nei, hevder Carlsen.
Mye lest: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
«Etablert» i Frankrike
Han poengterer altså at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge, men lovgiver i Norge kan – hvis man forholder seg til det franske decree – kreve at selskapet forholder seg til norske lønns- og arbeidsforhold, sier Carlsen.
At den franske reguleringen bygger på en slik betraktning støttes videre av en avgjørelse av fransk Høyesterett for forvaltningssaker. I denne saken konkluderte domstolen med at «Decree 2006» var forenlig med EU-retten.
I den forbindelse synes domstolen å bygge på at flyselskapene som oppfyller kriteriene i reguleringen må anses etablert i Frankrike. Konkret avviste domstolen at disse flyselskapene kunne påberope seg de mer gunstige reglene som ville ha blitt lagt til grunn dersom flyselskapene i stedet ble bedømt mot utsendingsdirektivet.