Lite forbund kjemper «umulige» kamper, men får stadig nye seire. Har Stian Grøthe knekt en kode?
Norsk Sjømannsforbund har vunnet en stor delseier etter at Stortinget vedtok norske lønns- og arbeidsforhold langs kysten. Nå gjenstår «bare» sokkelen.
Stian Grøthe er politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Det lille forbundet kjemper mange store saker.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Stian Grøthe (46) er direktør for politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Ser du «Dagsnytt 18» kan du ikke ha unngått å ha sett «skogsmatrosen», som han kalles fritt etter Jon Michelet, fra Hemsedal kneble politikere. Senest da Tom Cruise var i landet og Hurtigruten måtte bytte skip og sørge for norske lønns- og arbeidsforhold på skipet, som ble omgjort til hotell.
Sist torsdag behandlet Stortinget en maritim melding. Etter flere års kamp ble meldingen kronet med en solid delseier for Sjømannsforbundet.
– Vi tok et veldig langt skritt i riktig retning. Alle arbeidere, uansett nasjonalitet, skal ha norske lønns- og arbeidsforhold på samme måte som folk på land. Akkurat som den polske snekkeren som jobber på bygg- og anlegg i Norge, skal sjøfolk langs kysten tjene penger som om vedkommende skulle vært norsk. Eller enda viktigere; våre sjøfolk kan konkurrere på like og rettferdige vilkår i egne farvann, sier Stian Grøthe til FriFagbevegelse.
– Når næringsministeren i tillegg står på talerstolen i Stortinget og sier at om vi også vil regulere norsk sokkel, kan vi gjøre det, da er det håp for sokkelen også. Bare vi får et regjeringsskifte, fortsetter han.
Det er ikke lenge siden Monica Mæland på samme talerstol sa at dette nær sagt var umulig på grunn av juss og avtaleverk.
Kom «heimat» i 2014
Stian Grøthe startet i en kombinert jobb for Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund i 2014. Da kom han fra «Maritimt forum» i Norges Rederiforbund.
For den tidligere rådgiveren i stortingsgruppa til Arbeiderpartiet, var det som å «komme heimat» da han entret fagbevegelsens rekker.
Siden har han kjempet mange kamper. Og møtt mye motstand på veien.
– Norske lønns- og arbeidsforhold langs kysten har vært en uforløst sak, en riktig sak og en genuin rettferdighetskamp. Men ikke alle har vært enige. Det er nok noen som har hvisket meg i øret at det ikke er noen vits i å prøve seg engang, innrømmer han.
De som hvisket fikk altså ikke rett.
Men verken han eller sjøfolket er helt i land ennå.
– Blir det en rødgrønn regjering, skal vi ha norske lønns- og arbeidsforhold også på sokkelen. Det er klart som krystall, sier han.
Grøthe berømmer alle de tre rødgrønne partienes talspersoner for innsatsen de har lagt ned for sjøfolkene på talerstolen i Stortinget. Det gjelder både Geir Pollestad (Sp) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV). Men Grøthe vil spesielt fremheve Terje Aasland (Ap).
Han ser det som naturlig, at en rødgrønn næringsminister kommer fra Arbeiderpartiet.
– Det forundrer meg mye hvis ikke det skjer. Drømmekandidaten er selvsagt Terje. Ingen har et så genuint og ekte engasjement for arbeidshverdagen til sjøfolkene som ham. Et engasjement som kan bli helt avgjørende for å få denne viktige saken helt i mål, sier Stian Grøthe.
– Aasland har også bred LO-bakgrunn, noe som vil være en stor fordel som fremtidig næringsminister, fortsetter han.
Les også: Frp vil ikke loveregulere norsk lønn på norsk sokkel: – Svært skuffende, sier Sjømannsforbundet
Trenert spørsmålet
Grøthe mener de borgerlige partiene har trenert spørsmålet om norske lønns- og arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen. Blant annet gjennom å sette ned nok et utvalg for å utrede saken.
Norsk Sjømannsforbund har vært nødt til å bygge et stort og sterkt nettverk blant annet sammen med LO-familien, lokale ordførere og sterke regionale stemmer fra hele landet, for å få hull på byllen.
I de rødgrønne partiene er saken løftet opp til partilederne, og statsminister Erna Solberg er blitt utfordret av Jonas Gahr Støre ved en rekke anledninger. Til slutt vant man også fram.
Kamp ble det også da Tom Cruise spilte inn film på Vestlandet. Skipet MS «Fridtjof Nansen» skulle fungere som hotell for filmproduksjonen under filmingen av den sjuende utgaven av «Mission Impossible». Skipet lå til kai i Hellesylt og mannskapet besto hovedsakelig av filippinske arbeidere.
Det mente Sjømannsforbundet var ulovlig, noe de også fikk gehør for hos Fellesforbundet relativt raskt. Sammen anmeldte de Hurtigruten til politiet for brudd på utlendingsloven. De mente skipet måtte regnes som hotell og at man derfor måtte ha arbeidstillatelse for å kunne arbeide i Norge.
– Det skapte et engasjement langt utover våre egne rekker, langt større enn vi er vant til. Saken brøt rett inn i kjernen av kampen mot sosial dumping på sjøen. Med Tom Cruise involvert ble det selvsagt også et ekstra stort rabalder. Det ble hektisk i den tiden. Men vi fikk massiv støtte fra folk som vanligvis ikke engasjerer seg for våre saker. Vi fikk opinionen med oss, og Hurtigruten måtte bytte skip, sier Stian Grøthe.
I etterkant kom det også en presisering i forskriftsform. Næringsminister Iselin Nybø ble tvunget til å ta tak.
Fått med deg denne? Nei til arbeidsmiljølov for sjøfolk som dykker
Vant umulig kamp
Seier ble det også da Color Line forsøkte å gå vekk fra norske lønns- og arbeidsforhold på Kiel-fergene. I denne saken var Sjømannsforbundet totalt nederlagsdømt fra dag en, med en borgerlig regjering og statsminister fra Høyre.
– Vi aksepterte ikke dette, og klarte å vinne saken til slutt. De ansatte i Color Line beholdt norske lønns- og arbeidsforhold, konstaterer han.
KrF ble redningen i 2018. Gjennom en budsjettavtale mellom KrF og regjeringen var flertallet mot utflagging sikret.
– Det er veldig moro å være et lite forbund som står opp mot makta og vinner. Det er kraft i Sjømannsforbundet og i LO. Norsk Sjømannsforbund er et fantastisk forbund som står på for sine medlemmer døgnet rundt. Vi har en sterk ledelse, kombinert med fantastiske tillitsvalgte landet rundt. Det er det ingen tvil om, mener Stian Grøthe.
Etter snart sju års fartstid i tjeneste for norske sjøfolk, har hallingdølens forhold til sjøfolkene nesten utviklet seg til en type forelskelse. Sjøfolkene er en yrkesgruppe som har gitt så mye til Norge gjennom så mange tiår, og ofte blitt gitt altfor lite tilbake. Norge har uendelig mye å takke sine sjøfolk for, mener Grøthe.
Tilskuddsordningen er også stadig under en sterk trussel, men overlever som regel under forhandlingene om budsjettet på Stortinget. Kampen for denne viktige, og avgjørende ordningen, tar aldri slutt, sier han.
Alle kamper er med andre ord ikke slutt ennå. Og sokkelen står igjen.
– Vi kan ikke gi opp den kampen. Vi kan ikke akseptere at tusenvis av våre medlemmer ikke har den samme tryggheten som resten. Vi er ikke fornøyd før alt er i boks, sier Stian Grøthe.
Det skal skje gjennom en dugnadsånd og lagånd i fagbevegelsen, som han mener savner sidestykke.