JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav

Nav får beskjed om å åpne dørene enda mer

Ap, SV og Sp sørger for at Nav-kontorene over hele landet blir mer åpne og tilgjengelige.
Ifølge sosialtjenesteloven skal alle ha mulighet til å få akutt hjelp ved å henvende seg til det lokale Nav-kontoret, både med og uten avtale.

Ifølge sosialtjenesteloven skal alle ha mulighet til å få akutt hjelp ved å henvende seg til det lokale Nav-kontoret, både med og uten avtale.

Hanna Skotheim

aslak@lomedia.no

Trenger du hjelp, skal du ikke lenger møte stengte dører hos Nav.

– Det er helt uakseptabelt at Nav ikke fungerer etter hensikten. Nav er grunnleggende for velferden vår og skal dekke de behovene vi i fellesskap er blitt enige om, sier SV-nestleder Kirsti Bergstø til FriFagbevegelse.

– Krise for folk

Et flertall av partiene på Stortinget – SV, Ap og Sp – går sammen om å gjøre landets Nav-kontor mer åpne og tilgjengelige.

Bakgrunnen er et forslag fra Rødt om å etablere nasjonale retningslinjer for Nav. Det ville ikke de rødgrønne være med på.

I det nye forslaget, som også får støtte fra Frp, får regjeringen beskjed om å gjøre følgende:

«Å sørge for at alle landets Nav-kontor skal ha en åpningstid og tilgjengelighet som sikrer brukere som ikke kan eller ikke er komfortable med å benytte seg av digitale og selvbetjente løsninger.»

– Det er en krise i folks liv når grunnen under sikkerhetsnettet svikter, påpeker Bergstø.

Hun er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

– For å få et godt møte med velferden vår, må vi ha et Nav som er der for folk, møter menneskene som trenger hjelp og dekker behovene de har, føyer hun til.

Stengte dører

Bakgrunnen for fellesforslaget fra Ap, Sp og SV er at mange av landets Nav-kontor nærmest har vært utilgjengelige for de som trenger hjelp. Problemet er korte åpningstider og lang ventetid på telefon.

Ved enkelte Nav-kontor har også brukerne møtt stengte dører, ifølge en landsomfattende undersøkelse som er samlet i en rapport fra Helsetilsynet i sommer.

– For regjeringa har Navs tilgjengelighet vært en ambisjon lenge før rapporten fra Helsetilsynet kom. Vi har også lagt fram dette i Hurdalsplattformen, påpeker Aps Tuva Moflag overfor FriFagbevegelse.

– De som ikke har mulighet til å bruke digitale løsninger, skal ikke bli kasteballer mellom ulike saksbehandlere på telefon. Da kan det ende med at folk til slutt bare gir opp og ikke får de ytelsene de har krav på, sier Frps Gisle Meininger Saudland.

Kommentar: «Det er en skam at Nav ikke fungerer etter hensikten»

Nedslående funn

Noen av funnene i Helsetilsynets rapport var nedslående:

· 49 av 70 undersøkte Nav-kontor hadde åpent og betjent publikumsmottak seks timer eller mindre i uka. 11 av de 70 var fysisk helt stengt.

· Noen personer ga opp å få kontakt, selv om de hadde behov for akutt hjelp.

· Lang ventetid på telefon.

Resultatet av et slikt system er at det ofte fører til en runddans i flere dager mellom bruker, kontaktsentrene i Nav og det lokale Nav-kontoret.

Alt dette mener Helsetilsynet er alvorlig.

– Når rapporten så tydelig avslører at Nav ikke er tilgjengelig for de som trenger det aller mest, må vi også ta grep. Som politikere tar vi dette på største alvor, understreker Tuva Moflag.

Gode velferdstjenester er avgjørende for å gi folk trygghet i hverdagen, mener Sps Per Olaf Lundteigen.

– Nav-kontora i bygd og by må åpne dørene slik at alle borgere som trenger personlig hjelp får det, sier han.

Avsløring: Målet for Nav var en saksbehandlingstid på 12 uker. Nå er den økt til 52

600.000 rammes

Ifølge sosialtjenesteloven skal alle ha mulighet til å få akutt hjelp ved å henvende seg til det lokale Nav-kontoret, både med og uten avtale.

– Satsingen på økt digitalisering i Nav har vært bra for de som mestrer det, men et stort problem for de som ikke klarer å nyttiggjøre seg av løsningene, sier Kirsti Bergstø.

600.000 personer har av ulike grunner ikke mulighet eller evne til å bruke disse løsningene, ifølge Bergstø.

Digitale portaler og selvbetjeningsløsninger fungerer godt for mange. Andre er avhengig av å kunne ta en telefon eller møte noen på et fysisk kontor, sier hun. 

– Dette er ikke lett å stå i for de det gjelder. Spesielt når du trenger bistand på grunn av sykdom, tap av arbeid eller er i en fortvilet livssituasjon, forklarer Bergstø.

Ny Nav-løsning bekymrer: – Enkelt å høre fortrolige samtaler

Strøm og bolig

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) har tidligere sagt at det ikke er bra at personer med behov for sosiale tjenester ikke får hjelpen de trenger til riktig tid.

Det handler om å få dekket grunnleggende behov – som penger til mat, medisiner, strøm og bolig – til rett tid.

Hun tar rapporten fra Helsetilsynet alvorlig. Det samme gjør Kirsti Bergstø.

– Vi kan ikke akseptere at vår felles velferd, som vi forsvarer og vil forsterke, ikke fungerer bra nok for alle med behov for sosiale tjenester. Nå er jeg glad for at vi står sammen om å gjøre Nav mer åpent og tilgjengelig, sier SVs nestleder.

Kronikk: «Dagpengene spises opp av uføretrygden»

Warning
Annonse
Annonse